Het coronavirus is in verschillende Europese landen opgedoken en ook in België stijgt het aantal besmette en in het ziekenhuis opgenomen mensen. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, moeten er bijkomende maatregelen genomen worden, zo ook voor de organisatie van de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 juni 2021.
Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus Covid-19;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 en volgende houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken;
Gelet op artikel 134 en 135 §2, 5° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op artikel 63 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de richtlijnen van Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/gemeenteraden-en-het-coronavirus-covid-19-vraag-en-antwoord;
De overheid adviseert haar beleid rond "social distancing" dat erop gericht is de verspreiding van Covid-19 zoveel mogelijk te beperken of te vertragen. De maatregelen van "social distancing" proberen het contact tussen (eventueel onbekende) besmette personen en gezonde, niet besmette personen zoveel mogelijk te verminderen. Voor de organisatie van de raden kunnen de door de overheid opgelegde regels inzake social distancing niet optimaal gevolgd worden. Daarom zal de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 om praktische en veiligheidsredenen achter gesloten deuren, dit zonder pers en publiek, plaatsvinden.
Het is verder ook aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn virtueel te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencing-systeem, ook de stemming zal digitaal via het besluitvormingssysteem 'ECHO' (e-notulen) verlopen.
Conform de richtlijnen van de toezichthoudende overheid en het agentschap Binnenlands bestuur is de agenda niet beperkt tot enkel de spoedeisende punten. Alle punten kunnen op de agenda van de raad worden geplaatst. De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid,...) blijven van toepassing.
Er wordt een audio-opname gemaakt tijdens de zitting, deze opname wordt via livestream uitgezonden. Deze manier van vergaderen en stemmen en de bijkomende mogelijkheid tot vragen stellen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.
Overwegende dat de burgemeester bij verordening van 10 juni 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Art. 1. - Bij de organisatie van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2021 worden volgende maatregelen in acht genomen:
Art. 2. - Deze verordening zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Art. 3. - Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Art. 1. - De raad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 10 juni 2021 houdende het houden van een virtuele zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 24 juni 2021.
Gelet op artikel 119 en artikel 135 van de gemeentewet;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 met betrekking op de uitoefening van de ambulante activiteiten;
Gelet op K.B. van 28 maart 2003 tot wijziging van het K.B. van 28 november 1997 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben;
Gelet op de voorlopige vergunning die werd afgeleverd door de Burgemeester van Moorslede voor het organiseren van de autorally “Omloop van Vlaanderen“ op het grondgebied van de gemeente Moorslede op 1, 3 en 4 september 2021;
Overwegende dat bij dergelijke manifestaties door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komt;
Overwegende dat om veiligheidsredenen, vooral op het traject van de klassementsproeven, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken dient beperkt te worden;
Art. 1. - Op woensdag 1 september 2021 vanaf 12.00 uur tot 22.00 uur, vrijdag 3 september vanaf 14.00 uur tot 23.00 uur en zaterdag 4 september 2021 vanaf 07.00 uur tot 23.00 uur is, met uitzondering voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester of van de organisatie van de rally en voor de permanente eet- en drankgelegenheden, het uitoefenen van ambulante activiteiten verboden op het grondgebied van de gemeente Moorslede.
Art. 2. - Het verlenen van service aan de deelnemende voertuigen is gedurende het ganse rallygebeuren verboden. Enkel noodreparaties zijn toegelaten.
Art. 3. - Het is verboden om de rally “Omloop van Vlaanderen” die plaatsvindt op 1, 3 en 4 september 2021 op enigerlei wijze te hinderen.
Art. 4. - Overtredingen op dit reglement worden bestraft met politiestraffen.
Art. 5. - Dit reglement zal bekend gemaakt worden door aanplakking.
Art. 6. - Een afschrift van huidig reglement wordt overgemaakt aan de heer Gouverneur van West-Vlaanderen, aan de Griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg, aan de Griffie van de Politierechtbank te Kortrijk en aan de brandweercommandant te Moorslede.
Gelet op het ontwerp van de jaarrekening 2020;
Gelet op art. 41 3°, 249 §3, 260, 261 en 262 decreet lokaal bestuur;
Gelet op het advies van het MAT d.d. 7 juni 2021;
Gehoord de schepen van financiën;
Art. 1. - De jaarrekening 2020 (deel gemeente) bestaande uit beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting wordt vastgesteld, zoals bijgevoegd in bijlage.
Art. 2. - De staat van het financieel evenwicht (J2) wordt vastgesteld:
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing zal worden digitaal overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Overwegende dat de gemeente en het OCMW samen 1 rapporteringsentiteit vormen voor de beleidsrapportering en één geïntegreerde jaarrekening maken;
Overwegende dat juridisch gezien dit 2 afzonderlijke rechtspersonen blijven en bijgevolg elk hun eigen bevoegdheid behouden in de procedure voor de vaststelling van de jaarrekening;
Overwegende dat de gemeenteraad in deze situatie eerst over de rekening van de gemeente stemt en de raad voor maatschappelijk welzijn over die van het OCMW en dat daarna de gemeenteraad ook de rekening van het OCMW dient goed te keuren;
Gelet op het ontwerp van jaarrekening;
Gelet op art 41 3°, 249 §3, 260, 261 en 262 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het advies van het MAT d.d. 7 juni 2021;
Gehoord de schepen van financiën;
Art. 1. - De gemeenteraad keurt de BBC jaarrekening 2020 (deel OCMW) goed.
Gelet op de wet d.d. 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet d.d. 10 december 2010 betreffende de private arbeidsbemiddeling;
Gelet op het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 7 december 2018 inzake de definiëring van uitzonderlijk werk in uitvoering van artikel 1, §4 van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur (22 december 2017);
Gelet op het decreet d.d. 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen;
Gelet op de goedkeuring van het managementteam d.d. 7 juni 2021;
Gelet op het protocol van akkoord van het BOC d.d. 20 april 2021;
Binnen de krijtlijnen van het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en lokale besturen wil lokaal bestuur Moorslede beroep kunnen doen op uitzendarbeid. De modaliteiten worden hieronder uitgewerkt.
Uitzendarbeid kan bij volgende functies:
Aangezien de normale aanwervingsprocedure de regel moet blijven, is het niet aangewezen om uitzendarbeid voor elk motief mogelijk te maken binnen ons bestuur. Uitzendarbeid kan in volgende relevante gevallen:
Naast een beroep op uitzendarbeid kan het bestuur ook nagaan of volgende pistes mogelijk zijn:
Uitzendarbeid kan voor volgende maximumduur:
Uitzendarbeid is niet mogelijk:
Er kan enkel beroep worden gedaan op een erkend uitzendkantoor dat is aangesteld conform de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Art 1. - Er kan voor de volgende functies een beroep worden gedaan op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in dit besluit:
Er kan in de volgende gevallen een beroep worden gedaan op uitzendarbeid overeenkomstig de voorwaarden en modaliteiten opgenomen in dit besluit:
Art. 2. - Er wordt voor een termijn van maximaal 12 maanden gebruik gemaakt van de uitzendarbeid. De termijn kan enkel verlengd worden indien de maximumtermijn van 12 maanden nog niet werd bereikt, op voorwaarde dat het motief nog steeds bestaat. Per vorm van uitzendarbeid kan er nooit langer dan 12 maanden gebruik worden gemaakt van uitzendarbeid, en dit met inbegrip van eventuele verlengingen.
Art. 3. - Het is niet mogelijk om uitzendkrachten in te zetten:
Art. 4. - Het lokaal bestuur brengt de vakorganisaties ervan op de hoogte dat er een uitzendkracht aan de slag gaat bij het bestuur:
Art. 5. - In het eerste Hoog Overlegcomite en/of BOC van het kalenderjaar bezorgt het lokaal bestuur de globale informatie over de inzet van uitzendkrachten in het voorafgaande kalenderjaar. Die informatie bevat minstens:
Art. 6. - De uitzendkrachten moeten voldoen aan de volgende toelatings- en aanwervingsvoorwaarden zoals deze gelden voor de eigen personeelsleden:
De deontologische code voor de eigen personeelsleden is eveneens van toepassing op de uitzendkrachten.
Overwegende dat het socio-culturele leven veel langer stil ligt dan gepland omwille van COVID-19;
Overwegende dat het vorige reglement afliep op 31 december 2020 en daardoor sommige verenigingen uit de boot vielen;
Overwegende dat er in de eerste helft van 2021 opnieuw verschillende activiteiten in het water vallen;
Overwegende dat de situatie in de eerste helft van 2021 gelijkaardig is aan die van de eerste golf;
Overwegende dat er een reservepot werd aangelegd bij de subsidies van Vlaanderen voor vrije tijd voor de eventuele volgende golven;
Overwegende dat daarom 50% van de subsidies van vorig reglement worden voorgesteld, zijnde € 6.000;
Gelet op het besluit van het college van 17 mei 2021 om € 6.000 te voorzien voor dit reglement;
Overwegende dat het college van 14 december 2020, na advies van de cultuurraad, het volgende goedkeurde: "Het college beslist om voor de eerste helft van 2021 een gelijkaardige regeling te voorzien in kader van de COVID 19-crisis en dus bijkomende subsidies te voorzien voor de verenigingen die dan hun activiteiten in het water zien vallen";
Overwegende dat cultuurraad een nieuw reglement heeft uitgewerkt op basis van het vorige coronareglement;
Overwegende dat het stuk rond kosten annulaties niet meer wordt opgenomen;
Overwegende dat de periode voor dit reglement een half jaar is en dus korter is dan het vorige;
Overwegende dat er daarom 50% van de subsidies van vorig reglement worden voorgesteld;
Overwegende dat er een eerlijkheidsprincipe wordt ingebouwd dat stelt dat het uitbetalingspercentage niet hoger mag zijn dan in het coronareglement van 2020;
Overwegende dat de seniorenverenigingen opnieuw ook hieronder zouden vallen;
Overwegende het advies van de cultuurraad van 13 april 2021 (in bijlage);
Art. 1. - De gemeenteraad keurt bijgevoegd reglement goed.
Gelet dat er steeds meer verkoopautomaten opduiken in de gemeente Moorslede, wat voor onderlinge concurrentie tussen handelaars en overlast zorgt;
Gelet dat er vraag is naar het inrichten van automatenshops in de gemeente Moorslede;
Overwegende dat enige reglementering zich opdringt;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, inzonderheid artikel 118 en 134;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid art. 40;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt om een verplichting toe te voegen voor plaatsen van vuilnisbakken aan automaten;
Schepen Nessim Ben Driss meldt dat het reglement zegt dat de omgeving rond de automaat proper moet gehouden worden; Schepen Sherley Beernaert voegt toe dat vuilnisbakken tevens zwerfvuil aantrekken; iedereen moet zelf instaan voor zijn vuilnis;
Raadslid Ward Gillis vraagt over welke retributie inname openbaar domein het hier gaat in artikel 4; Het bestaande retributiereglement is hier niet van toepassing.
Burgemeester Ward Vergote meldt dat de retributie 2 euro per m² per dag bedraagt.
Voorzitter Pol Verhelle stelt voor om het reglement te laten doorgaan, maar dat het retributiereglement pas wordt aangerekend na aanpassing van het retributiereglement;
Raadslid Sigrid Verhaeghe vindt de bepaling in artikel 5 vreemd; de persoon in kwestie heeft hier weinig bevoegdheid;
Raadslid Bernard Vuylsteke vraagt wat er zal gedaan worden bij lawaaioverlast;
Voorzitter Pol Verhelle meldt dat het college altijd de vergunning kan intrekken als er teveel overlast is;
Art. 1. - De gemeenteraad keurt het reglement in bijlage goed.
Sinds 1/01/2017 maakt de gemeente Moorslede gebruik van het aanbod van de WVI om via een kostendelende vereniging (KDV) beroep te kunnen doen op een intergemeentelijke GIS-coördinator voor het uitwerken en coördineren van het GIS-beleid.
O.a. naar aanleiding van het vertrek van dhr. Wouter Verhelst als intergemeentelijk GIS-coördinator per 1 april 2021 werd op de twee stuurgroepen van de KDV ‘GIS-coördinatie’ (8/1/2021 Midwest en 21/01/2021 andere groep) het nieuwe concept voor intergemeentelijke GIS-ondersteuning van WVI toegelicht.
Gelet op de voordelen:
Gelet op het feit dat in beide stuurgroepen (van 8/1/2021 en 21/01/2021) principieel akkoord werd gegaan met dit nieuwe concept en met de voorgestelde aanpak. WVI vroeg aan de deelnemende besturen om uiterlijk 30/4/2021 principieel akkoord te gaan met:
Gelet op het feit dat het college principieel akkoord is met de stopzetting van de ‘KDV GIS-coördinatie’ van WVI, beslissing college d.d. 29 maart 2021;
Gelet op het feit dat het college principieel akkoord is met de toetreding tot de vernieuwde KDV GIS van WVI, beslissing college d.d. 29 maart 2021;
Gelet op het feit dat het college akkoord is om hetzelfde jaarlijkse budget te voorzien zoals voor de bestaande KDV ‘GIS-coördinatie’ en KDV ‘GIS-operatoren', beslissing college d.d. 29 maart 2021;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst in bijlage;
Art. 1. - Het gemeentebestuur Moorslede wenst toe te treden tot de vernieuwde KDV GIS van WVI.
Art. 2. - Afschrift van dit raadsbesluit wordt uiterlijk 12 juli 2021 aan het WVI overgemaakt, samen met de ondertekende samenwerkingsovereenkomst.
Het schepencollege besliste op 7 augustus 2018 tot opmaak van het hemelwaterplan.
Het hemelwaterplan (HWP) geeft een visie over hoe er binnen de gemeente Moorslede op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om algemeen de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering. Het is concreet de bedoeling om een integrale visie uit te werken over waar en hoe het hemelwater afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen, onverharde en verharde oppervlakten kan worden ter plaatse gehouden, geïnfiltreerd, gebufferd en vertraagd afgevoerd.
Naast de visie van het hemelwaterplan wordt een actiepuntenlijst met prioritering opgenomen. De actiepuntenlijst is een opsomming van maatregelen waarop de gemeente de komende jaren wil inzetten. Met deze actiepunten wil de gemeente de huidige en toekomstige problematieken rond water tegengaan. Eventueel in samenwerking met andere actoren zal de gemeente deze acties opnemen en uitvoeren. Er werd een prioritering gegeven aan de acties om duidelijke te maken welke problemen eerst worden aangepakt. De prioritering krijgt een waarde van 1 tot 3, nl. Prioriteit 1: korte termijn/hoog prioritair/dringend; Prioriteit 2: prioritaire actie, minder dringend en Prioriteit 3: lage prioriteit, uit te voeren bij opportuniteit.
Gelet op het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003;
Fluvius ondersteunt en financiert de opmaak van dit plan.
Het plan formuleert een overzicht met de knelpunten en prioriteiten voor het grondgebied van Moorslede.
Deze visie werd gevormd op basis van verschillende overlegsessies waarbij de verschillende partners samen de knelpunten en bijhorende oplossingen voor een specifiek gebied of een specifiek thema besproken hebben. Deze integrale visie dient als leidraad voor een duurzaam waterbeleid. Het doel van de ruimtelijke visie is om aan te geven hoe kan omgegaan worden met de huidige en toekomstige knelpunten, de gevolgen van wateroverlast en verdroging te beperken en om de gemeente robuust te maken voor klimaatverandering.
Volgende partners en stakeholders werden betrokken bij de opmaak:
Voor de inhoud en vorm van een hemelwaterplan wordt verwezen naar de handleiding van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW). Bij de afvoer van hemelwater moet in de eerste plaats ingezet worden op het vermijden van afstroom van hemelwater (1), nadien hergebruik van hemelwater (2), infiltratie (3) en ten slotte buffering (4) met vertraagde afvoer. Deze principes zijn momenteel al verankerd in de milieuwetgeving Vlarem II (zie paragraaf 4.1.1), de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater (zie paragraaf 4.1.2.1) en de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen (zie paragraaf 4.1.6).
Deze nota omvat een analyse van de bestaande toestand en de planologische en juridische context. Er wordt een overzicht gegevens van de knelpunten en de opportuniteiten van het gebied. Hierbij staat niet louter het verzamelen van gegevens centraal, het is vooral de bespreking en de interpretatie van deze gegevens in functie van het (hemel)watersysteem dat van belang is, om zo inzicht te verwerven in de mogelijkheden en knelpunten voor het hemelwater. Er wordt reeds een eerste afbakening van deelzones gemaakt op basis van een specifieke eigenheid inzake hemelwaterinfrastructuur, natuurlijke structuur en/of knelpunten. Daarnaast gaat deze nota in op de gewenste globale en gebiedsgerichte visie voor de gemeente. Deze visie wordt gevormd op basis van verschillende overlegsessies waarbij de verschillende partners samen de knelpunten en bijhorende oplossingen voor een specifiek gebied of een specifiek thema besproken hebben.
Het hemelwaterplan met concreet 21 acties opgenomen in een prioriteitenlijst werd voorgelegd voor advies aan de Gecoro op 11 mei 2021. Zij bracht hieromtrent een unaniem gunstig advies uit en vraagt zij om dit ook verder intergemeentelijk te bekijken en op te volgen.
Het hemelwaterplan is een evolutief document. Het watersysteem en ruimtelijke invulling van het grondgebied verandert dagelijks. Het HWP kan na een termijn van bijvoorbeeld vijf jaar worden herzien.
Het hemelwaterplan met actiepuntenlijst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Overwegende dat er een infovergadering met Fluvius omtrent het Hemelwaterplan plaatsvond op 24 juni 2021;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt of er bij de heraanleg van de Nieuwstraat ook gekozen wordt voor waterdoorlatende producten; Pakt Moorslede een engagement naar de toekomt om meer en meer waterdoorlatende producten te gebruiken;
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt dat er bij de Nieuwstraat geen actiepunten opgenomen zijn; het moet ook mogelijk zijn; Dit wordt nog besproken met Fluvius.
Raadslid Ward Gillis maakt volgende bemerkingen:
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het hemelwaterplan is opgemaakt en dit moet nu nog goedgekeurd worden; uitwerking is het vervolgverhaal eens het plan is goedgekeurd;
Schepen Geert Vanthuyne zegt dat de provincie dit zelf op 2 gezet heeft; Door de corona is dit stilgelegd geweest. Dit wordt nagevraagd bij Fluvius.
Schepen Geert Vanthuyne vraagt waar er problemen zijn?
Burgemeester Ward Vergote meldt dat dit zal gebeuren binnen het project Azalealaan;
Schepen Geert Vanthuyne vraagt hoe je deze gaat achterhalen?
Voorzitter Pol Verhelle meldt dat je niets mag doen in strijd met de wet; moet dit dan vermeld worden. De prioriteiten van de handhavingsambtenaar komen tevens op de gemeenteraad
PRO vraagt stemming voor toevoeging passage over handhaving illegale grondwaterwinningen in het hemelwaterplan
voor : 5 (PRO, Groep a)
tegen : 12 (Sterk, Visie)
onthouding : 3 (N-VA)
Het punt is verworpen en wordt bijgevolg niet toegevoegd aan het hemelwaterplan
Het college ontkent dit en heeft geen probleem met de vraag om een as built plan te vragen bij ophogingen.
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt om bij actie 14 : ruimingsschema voor grachten daar alsjeblieft eens werk van te maken;
Schepen Geert Vanthuyne zegt dat veel mensen niet weten over wat ze spreken.
Art. 1. - De gemeenteraad gaat akkoord met het hemelwaterplan en de actiepuntenlijst met prioritering.
Art. 2. - Het college van burgemeester en schepenen is belast met de toepassing en uitvoering van de actiepunten.
Art. 3. - Dit plan wordt op regelmatige basis geëvalueerd.
Overwegende de vraag van de eigenaars van de woning Monseigneur Cardijnlaan 79, 8890 Dadizele tot de aankoop van een stuk gemeentegrond, gekend ter kadaster 2de afdeling, sectie A, met perceelnummer A 1109 A P0000, oppervlakte 17 m² aan de gemeente;
Gelet op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Pol Verhelle;
Gelet op de beslissing van de raad, in zitting van 24 april 2014 houdende goedkeuring verkoopprijs voortuinstroken, voetpaden en opritten;
Gelet op de principiële goedkeuring van de verkoop door het college in zitting van 8 maart 2021;
Gelet op art. 40 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 1. - De verkoop van het stuk gemeentegrond aan de eigenaars van de woning Monseigneur Cardijnlaan 79, 8890 Moorslede, gekend ter kadaster 2de afdeling, sectie A, met perceelnummer A 1109 A P0000, oppervlakte 17 m² wordt principieel goedgekeurd.
Art. 2. - Het betreffende stuk gemeentegrond wordt gedesaffecteerd uit het openbaar domein.
Art. 3. - De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid te belasten met het opmaken van het ontwerp van akte.
Gelet op artikel 41 DLB;
Overwegende dat Flapuit zijn intrek neemt in de Pastorie te Slypskapelle;
Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een goedgekeurde gebruiksovereenkomst De Pastorie tussen het gemeentebestuur Moorslede en Flapuit Slyps;
Raadslid Ward Gillis vraagt wat de opzegtermijn is van het huurcontract?
Schepen Nessim Ben Driss bevestigt dat dit wordt aangepast naar 3 maand in de overeenkomst;
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt waarom overeenkomst met harmonie nog niet voorligt; zijn dit 2 snelheden;
Schepen Nessim Ben Driss meldt dat er voor het trommelkorps nog werken dienen te gebeuren.
Sigrid Verhaeghe vraagt of het gebouw reglementair zal zijn voor 1 augustus;
Schepen Nessim Ben Driss meldt dat de lokalen van Flapuit reglementair zullen zijn tegen deze datum;
Art. 1. - De raad keurt de gebruiksovereenkomst De Pastorie Slypskapelle tussen het gemeentebestuur Moorslede en Flapuit Slypskapelle goed.
Art. 2. - Afschrift van deze gebruiksovereenkomst De Pastorie Slypskapelle tussen het gemeentebestuur Moorslede en Flapuit Slyps wordt overgemaakt aan Flapuit Slyps.
Overwegende dat elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid een protocol vereist, gesloten tussen de betreffende instanties;
Overwegende dat het schoolbestuur en zijn onderwijsinstellingen veelvuldig dergelijke mededelingen doen naar instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming (bv. AGODI), onderwijsinspectie, CLB, ondersteuningsnetwerk, scholengemeenschap, LOP, De Lijn… en vice versa;
Overwegende dat deze mededelingen hoofdzakelijk voortvloeien uit reglementaire bepalingen en aldus een wettelijke grondslag hebben;
Overwegende dat het Ministerie van Onderwijs en Vorming, de onderwijskoepels en het GO! in samenwerking met de Vlaamse toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (hierna VTC), omwille van administratieve vereenvoudiging en planlastvermindering, algemene protocollen hebben ontwikkeld die voor alle onderwijsinstellingen gelden;
Overwegende dat er om dezelfde redenen wordt voorzien in een vereenvoudigde procedure waarbij de onderwijskoepels kunnen worden gemandateerd om na de onderhandelingen zowel hun DPO het advies te laten verlenen als het algemeen protocol te ondertekenen, in naam en voor rekening van de schoolbesturen;
Overwegende dat de algemene protocollen na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen worden gepubliceerd op de website van OVSG;
Overwegende dat het schoolbestuur na de ondertekening door de (gemandateerde) partijen drie maanden de tijd heeft om alsnog het algemeen protocol te verwerpen na een negatief advies van de eigen DPO (opt-out);
Overwegende de brief van OVSG waarin alle principes van deze vereenvoudigde procedure en mandatering worden uiteengezet, met inbegrip van de mogelijkheid tot opt-out;
Overwegende de brieven van de VTC (advies ref. VTC/O/2019/01 en ref. VTC/O/2019/07) waarin deze werkwijze met een vereenvoudigde procedure voor de totstandkoming van algemene protocollen en bijbehorende mandatering aan OVSG wordt bevestigd;
Overwegende dat de werkwijze tevens werd goedgekeurd in de Werkgroep Informatieveiligheid VVSG van 25 november 2019;
Overwegende dat het schoolbestuur als verwerkingsverantwoordelijke van de onderwijsinstelling gebonden blijft door de bepalingen opgenomen in het protocol, inclusief de beveiligingsmaatregelen;
Overwegende dat het schoolbestuur een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) heeft aangemeld bij de VTC en over een goedgekeurd informatieveiligheidsplan beschikt (zie de verklaring op eer in de bijlage);
Overwegende dat het vermelde advies VTC ref. VTC/O/2019/07 erop wijst dat de betreffende gegevensuitwisseling expliciet opgenomen moet worden in het register van verwerkingsactiviteiten, met verwijzing naar de maatregelen die worden voorzien in het algemeen protocol;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40;
Gelet op het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8;
Art. 1. - De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het principe van de mandatering en de verklaring op eer.
Art. 2. - De gemeenteraad machtigt OVSG om te onderhandelen over het algemeen protocol.
Art. 3. - De gemeenteraad machtigt de DPO van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, om het verplicht advies te verlenen.
Art. 4. - De gemeenteraad machtigt de algemeen directeur van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, om het protocol in naam en voor rekening van het schoolbestuur te ondertekenen.
Art. 5. - De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 27 mei 2021;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere aan schepen Nessim Ben Driss:
Iedereen kent die grote, lelijke, door de zon verbleekte elektriciteitskasten die in onze dorpkernen in het oog springen. Ons voorstel is om een oproep te doen bij onze lokale kunstenaars, schilders, en graffiti-artiesten en de kasten door hen onder handen te laten nemen. Er kan bijvoorbeeld gewerkt worden rond het thema duurzaamheid en ecologie.
Daarna kan er een route uitgestippeld worden langs alle beschilderde kasten. Aan de hand van een boekje of QR-code kan je de werken terugvinden met de naam van de kunstenaar en een woordje uitleg. Zo kan er een nieuwe mooie kunsttour ontstaan: ”De Tour Elentriek”.
De toeristische dienst van onze gemeente heeft zich het afgelopen jaar extra ingespannen om onze inwoners tijdens deze coronapandemie te verwennen met diverse activiteiten.
Ook omliggende gemeenten werden getriggerd om onze gemeente met de fiets of te voet te bezoeken. Een pluim voor hen! Met dit voorstel willen we de positieve cultuur golf waarin onze gemeente vertoeft mee steunen.
Vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere aan burgemeester Ward Vergote:
Het psychosociaal hulpverleningsnetwerk of het PSH is een lokale organisatie, die instaat voor de hulpverlening in noodsituaties. Het komt er in praktijk op neer dat in rampsituaties (bvb een kettingbotsing) een groot aantal vrijwillige hulpverleners opgeroepen kan worden om in te staan voor de opvang van niet-gewonden.
Het PSH-Moorslede is werkzaam binnen een samenwerkingsakkoord met de naburige gemeenten Langemark-Poelkapelle, Staden en onze gemeente. Het beleidssturend orgaan is de PSH-raad. Jaarlijks wordt er een praktische oefening georganiseerd en een 'Algemene Vergadering' voor alle PSH-vrijwilligers.
Ikzelf ben ook vrijwilliger binnen deze organisatie en het viel me op dat de laatste samenkomst dateert van 2018. Een geplande oefening zou doorgaan op 08 augustus 2019 maar werd toen geannuleerd.
Toch volgende vragen:
Wij vinden het belangrijk dat de vrijwillige hulpverleners jaarlijks de nodige basisopleidingen kunnen krijgen en gestimuleerd worden om hieraan deel te nemen.
Daarom een oproep om zo snel mogelijk deze werkgroep terug actief te maken.
Vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere aan schepen Geert Vanthuyne:
De lente-en zomermaanden zorgen voor veel hoge grassen, ook in de bermen op onze gemeente. Hoge grassen kunnen mooi zijn en zorgen voor een groene frisse omgeving maar tot op een bepaald veiligheidsniveau.
Wanneer de zwakke weggebruiker niet meer zichtbaar is, straatnaamborden letterlijk verdwijnen, de wagens halverwege de straat moeten komen (omdat er geen spiegel staat om het aankomend verkeer te zien) moet er wat ons betreft, slim gesleuteld worden aan het maaien van de bermen.
Daarom de volgende vragen:
Voor N-VA is de verkeersveiligheid prioritair; veel inwoners zijn niet tevreden over deze gevaarlijke situatie dus moet er gekeken worden om dit in de toekomst te verkomen. Kleine ingrepen kunnen echt een wereld van verschil maken inzake veiligheid én ergernis. Daarom roepen we op om de straten terug verkeersveilig te maken en, de gevaarlijke punten waar het zicht belemmerd wordt op te lijsten en te maaien. Ook preventief in de toekomst.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter