Het coronavirus is in verschillende Europese landen opgedoken en ook in België stijgt het aantal besmette en in het ziekenhuis opgenomen mensen. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, moeten er bijkomende maatregelen genomen worden, zo ook voor de organisatie van de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 maart 2021.
Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus Covid-19;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 en volgende houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken;
Gelet op artikel 134 en 135 §2, 5° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op artikel 63 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de richtlijnen van Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/gemeenteraden-en-het-coronavirus-covid-19-vraag-en-antwoord;
De overheid adviseert haar beleid rond "social distancing" dat erop gericht is de verspreiding van Covid-19 zoveel mogelijk te beperken of te vertragen. De maatregelen van "social distancing" proberen het contact tussen (eventueel onbekende) besmette personen en gezonde, niet besmette personen zoveel mogelijk te verminderen. Voor de organisatie van de raden kunnen de door de overheid opgelegde regels inzake social distancing niet optimaal gevolgd worden. Daarom zal de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2021 om praktische en veiligheidsredenen achter gesloten deuren, dit zonder pers en publiek, plaatsvinden.
Het is verder ook aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn virtueel te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencing-systeem, ook de stemming zal digitaal via het besluitvormingssysteem 'ECHO' (e-notulen) verlopen.
Conform de richtlijnen van de toezichthoudende overheid en het agentschap Binnenlands bestuur is de agenda niet beperkt tot enkel de spoedeisende punten. Alle punten kunnen op de agenda van de raad worden geplaatst. De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid,...) blijven van toepassing.
Er wordt een audio-opname gemaakt tijdens de zitting, deze opname wordt via livestream uitgezonden. Deze manier van vergaderen en stemmen en de bijkomende mogelijkheid tot vragen stellen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.
Overwegende dat de burgemeester bij verordening van 10 maart 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Art. 1. - Bij de organisatie van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2021 worden volgende maatregelen in acht genomen:
Art. 2. - Deze verordening zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Art. 3. - Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Raadslid Gert-Jan Hovaere betreurt de late bekendmaking van de livestream van de gemeenteraad.
Art. 1. - De raad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 10 maart 2021 houdende het houden van een virtuele zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 maart 2021.
Op heden heerst een epidemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan.
Dit resulteerde onder meer in het MB van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd op 1 november 2020, 28 november 2020, 11 december 2020, 19 december 2020, 21 december 2020, 24 december 2020, 12 januari 2021, 14 januari 2021, 26 januari 2021 en eventuele latere wijzigingen.
Strikte naleving van de bepalingen van het besluit is noodzakelijk, zo niet komt de volksgezondheid ernstig in het gevaar.
Op grond van artikel 133 Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester belast met de uitvoering van de wetten, de decreten, de ordonnanties, de verordeningen en de besluiten van de staat, de gewesten, de gemeenschappen, de gemeenschapscommissies, de provincieraad en de bestendige deputatie van de provincieraad, tenzij zulks uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen of aan de gemeenteraad is opgedragen.
Op grond van artikel 135§2 Nieuwe Gemeentewet hebben de gemeenten ook tot taak in het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name meer specifiek 135 §2, 5° Nieuwe Gemeentewet tot het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Overeenkomstig artikel 133, 2de alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan de burgemeester politiebesluiten maken.
Gelet eveneens op artikelen 182 en 187 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Gelet op het politiebesluit van de gouverneur van 2 oktober en 3 december 2020 houdende de plicht tot het dragen en het bij zich hebben van een mondneusmasker op het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen.
Gelet op de heropflakkering van de COVID-19 epidemie op het grondgebied is het aangewezen om aanvullende lokale maatregelen te nemen zoals toegestaan door de federale regering zodat verdere risico’s kunnen beperkt worden en de verspreiding kan tegengegaan worden.
De besmettingscijfers op grondgebied Moorslede en in de omliggende regio gaan immers in stijgende lijn waarbij de alarmdrempel hetzij benaderd, hetzij al overschreden wordt.
Het is derhalve noodzakelijk dat de visie en betrachting van het ministerieel besluit zo sterk als mogelijk kan opgevolgd worden. Aanvullende regels zijn daartoe essentieel. Zo zorgt een gerichte mondmaskerplicht ervoor dat besmettingsrisico’s beperkt worden en dat de handhaving van social distancing ook kan gewaarborgd worden op plaatsen en momenten waar dit anders niet evident is.
Met name de moeilijkheden inzake het bewaren van de nodige social distance in de omgeving van scholen en speelpleinen, noodzaken om verdere beschermingsmaatregelen te nemen.
Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en prioritaire preventiemaatregel blijft;
Gelet op de hoogdringendheid kan niet gewacht worden op een volgende gemeenteraad om deze maatregelen te nemen.
Overwegende dat de burgemeester bij besluit van 10 maart 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Artikel 1 - Mondmaskerdracht
Het dragen van een mondmasker (mond- en neusbescherming) of elk ander alternatief in stof is verplicht. Conform art. 25 van het MB van 28 oktober 2020 geldt de mondmaskerplicht niet voor kinderen tot en met 12 jaar (i.e. alle kinderen die nog niet de volle leeftijd van 13 jaar hebben bereikt), dit houdt in dat de mondmaskerplicht geldt voor iedereen vanaf 13 jaar.
Met omgeving wordt bedoeld: de straten aanpalend aan de onderwijsinstelling waar een zone 30 van kracht is.
Deze plicht geldt gedurende de gebruikelijke in- en uitloopmomenten van de onderwijsinstellingen.
Het dragen van een mondmasker (mond- en neusbescherming) of elk ander alternatief in stof is niet verplicht in voormelde zones:
Artikel 2
Inbreuken op dit besluit worden, overeenkomstig artikel 26 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.
Artikel 3
Dit besluit vervangt het besluit van 11 februari 2021 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis en treedt in werking vanaf 15 maart 2021 tot 14 april 2021 of tot deze wordt ingetrokken met een opvolgend besluit of totdat hogere rechtsnormen deze materie dwingend anders reglementeren.
Artikel 4
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de eerstvolgende zitting.
Afschrift van onderhavig besluit zal voor kennisgeving worden overgemaakt aan:
Art. 1. - De raad bekrachtigt het politiebesluit van de burgemeester van 10 maart 2021, inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de COVID-19 crisis.
Gelet op de omzendbrief BA 2000/14 van 22 december 2000 van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden betreffende de verplichte toekenning van een hospitalisatieverzekering aan het personeel van de lokale besturen;
Gelet op het feit dat de FPD, in naam van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten, een offerteaanvraag conform de wet op de overheidsopdrachten organiseert waarbij de lokale besturen die wensen aan te sluiten zich dienen in te schrijven tegen 31 maart 2021;
De verzekeraar waaraan de opdracht zal worden gegund, zal gehouden zijn om de dossiers over te nemen die op basis van de huidige collectieve hospitalisatieverzekering werden geopend en de continuïteit van de garanties te verzekeren waarvan de hoofdverzekerden en nevenverzekerden genieten naar aanleiding van een hospitalisatie, een ziekte of een aandoening die zich heeft voorgedaan vóór 1 januari 2022 en die gedekt wordt op basis van de huidige collectieve polis bij AG Insurance. De prijs zal het gunningscriterium zijn.
Voor de veranderingen binnen de polis wordt verwezen naar de bijlage;
Overwegende dat dit op de agenda geplaatst wordt bij het eerstvolgende BOC;
Raadslid Ward Gillis uit zijn bezorgdheid over de premie die gepensioneerde personeelsleden betalen; dit staat momenteel niet in de criteria waarop gegund worden; De voorzitter meldt dat dit wordt doorgegeven aan de FPD;
Art. 1. - Het gemeentebestuur Moorslede wenst aan te sluiten bij de kaderovereenkomst van de FPD-GSD teneinde toe te treden tot de collectieve hospitalisatieverzekering 2022-2025.
De toetreding zal ingaan op 1 januari 2022 en duurt 4 jaar.
Art. 2. - Een collectieve hospitalisatieverzekering is afgesloten waarbij het gemeentebestuur de basispremie betaalt voor de hoofdverzekerden, zijnde de in dienst zijnde personeelsleden: statutairen – contractuelen voor onbepaalde duur – contractuelen met bepaalde duur voor contracten langer dan zes maanden of vervangingscontracten langer dan 6 maanden. Opdat het gemeentebestuur de premie ten laste zou nemen dienen de personeelsleden in het lopende dienstjaar minimaal 3 maand prestaties te leveren met een minimum van 50% van een voltijdse prestatie.
Het gemeentebestuur zal tevens de premie die wordt betaald voor de hoofdverzekerden, betalen aan de personeelsleden die vanaf 01.01.2002 op rustpensioen zijn of worden gesteld en verder wensen te genieten van de collectieve verzekering. Hierbij betaalt het gemeentebestuur een gedeelte van de premie, namelijk de premie die dient te worden betaald voor personen met de leeftijd van 66 jaar. Voor personeelsleden met minder dan 10 jaar dienstanciënniteit wordt de bijdrage beperkt tot de eerste 5 jaar na de op oppensioenstelling van het personeelslid.
Art. 3. - De toetreding tot de kaderovereenkomst van de FPD-GSD houdt voor het aangesloten bestuur het engagement in gedurende de volledige looptijd van het contract.
Art. 4. - Afschrift van dit raadsbesluit wordt tegen 31 maart 2021 aan de FPD-GSD overgemaakt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/2240000/GEMEENTE/GR/IP-GEEN (ACT-23);
Overwegende dat in het kader van de opdracht “aanpassingswerken parkeerstroken - Sparrestraat” een bestek met nr. 2021/213 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 11.342,41 excl. btw of € 13.724,32 incl. 21% btw (€ 2.381,91 Btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende de vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere hoeveel cm fundering er wordt aangebracht;
Schepen Geert Vanthuyne meldt dat bij het verwijderen van de blokjes zal nagegaan worden of de bestaande aanwezige fundering voldoende is;
Overwegende de vraag van raadslid Sigrid Verhaeghe hoelang de werken zullen duren;
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt dat de Sparrestraat niet zal afgesloten worden;
De voorzitter stelt voor om in het bestek op te nemen dat de werken dienen te voldoen aan het standaardbestek 250; De raad gaat hiermee akkoord.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/213 en de raming voor de opdracht “aanpassingswerken parkeerstroken - Sparrestraat”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 11.342,41 excl. btw of € 13.724,32 incl. 21% btw (€ 2.381,91 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/2240000/GEMEENTE/GR/IP-GEEN (ACT-23).
Overwegende dat de regeling inzake subsidiëring voor de zonnepanelen opnieuw werd aangepast;
Overwegende dat tegen eind maart de verbouwingen zullen beëindigd zijn en in de loop van de maand april de inrichting en de nodige keuringen zullen gebeuren;
Overwegende dat het huurcontract ten aanzien van de eigenaar dient verlengd te worden met 1 maand zodat de handelshuur en de einddatum van de samenwerkingsovereenkomst met de uitbater op hetzelfde ogenblik zouden beëindigd zijn;
Overwegende dat de benodigde budgetten zijn voorzien;
Art. 1. - De gewijzigde handelshuurovereenkomst voor de locatie Roeselaarsestraat 07.0.02 wordt hervastgesteld volgens exemplaar in bijlage.
In de gemeenteraad van 22 oktober 2020 werd de aankoop van 2 digitale infoborden goedgekeurd. Deze worden begin april geplaatst op site Grimmertinge en op de Plaats in Dadizele.
Om de berichtgeving op de infoborden correct te laten verlopen, werd er een reglement opgesteld (zie bijlage).
Art.1. - De gemeenteraad keurt het reglement digitale infoborden goed.
Overwegende dat het huishoudelijk reglement Speelpleinwerking dient aangepast te worden aan de huidige organisatie van de Speelpleinwerking;
Gelet op het gunstig advies van het Dagelijks Bestuur Speelpleinwerk van vrijdag 05 maart 2021;
Gelet op het gunstig advies van het Uitvoerend Bureau Jeugdraad van donderdag 11 maart 2021;
Art. 1. - Dit punt wordt verdaagd.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 25 februari 2021;
Overwegende dat tijdens de zitting volgende opmerkingen gemaakt werden;
Raadslid Veerle Demeulenaere vindt niets terug dat de raadszitting werd afgesloten. Zij zullen daarom de notulen niet goedkeuren.
De Voorzitter meldt dat de zitting na de geheime zitting werd gesloten.
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis aan schepen Jürgen Deceuninck:
De invoering van het nieuwe openbaar vervoerplan regio Roeselare is voorzien vanaf 01/01/2022.
Dit houdt in dat de uurregelingen van de lijnbussen grondig worden herzien. Bepaalde lijnen worden versterkt, andere worden serieus afgebouwd.
De vroegere lijn 55 (Roeselare-Menen), die een verbinding maakt tussen de deelgemeenten Moorslede en Dadizele, wordt definitief afgeschaft.
In de plaats komen de functionele lijnen 55 en 96, die op schooldagen zich beperken tot een aantal ritten ’s morgens en ’s avonds.
Tijdens het weekend en op schoolvakantiedagen is er totaal geen busvervoer meer tussen de twee deelgemeenten.
Dit is een serieuze aanslag op de basismobiliteit van onze inwoners tussen de twee kernen van onze gemeente. Het betekent dat zij zich niet meer via het openbaar vervoer van de ene naar de andere kern zullen kunnen begeven.
Vraag aan schepen van Mobiliteit Jurgen Deceuninck
Welke zijn de plannen van de gemeente om deze essentiële basismobiliteit terug te herstellen.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter