Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 2 maart 2023, houdende goedkeuring voor het aansluiting bij het vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie;
Overwegende dat, in eerste instantie, dit vastgoedinformatieplatform voorzien is voor professionelen, zijnde notarissen en vastgoedmakelaars en dat burgers hiervan nog geen gebruik kunnen maken en dus voor deze aanvragen vallen onder de 'gemeentebelasting op meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van de omgevingsvergunning en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen';
Overwegende dat het dan ook noodzakelijk is om beide reglement op elkaar af te stemmen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie – en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning met latere wijzigingen en haar bijlagen;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Raadslid Ward Gillis vraagt over welke gronden een burger een aanvraag kan doen;
Algemeen directeur Kristof Vander Stichele antwoordt dat dit enkel voor de eigen percelen kan, niet van percelen in eigendom van derden;
Raadslid Sigrid Verhaeghe meent dat de gemeente niet verplicht is deze beslissing te nemen;
Schepen Sherley Beernaert bevestigt dit.
Art. 1. - Belastbaar feit
§1. Er wordt vanaf 1 mei 2023 een gemeentebelasting gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en een gemeentebelasting gevestigd op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen zoals opgesomd onder artikel 3.
Art. 2. - Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de inlichtingen, de vergunning of de melding en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.
Art. 3. - Bedrag van de heffing voor inlichtingen met enig opzoekingswerk
§1. Er wordt een belasting gevestigd op de aanvragen van volgende inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen:
Alle vereiste vastgoedinformatie en/of milieu – informatie aangevraagd door niet professionelen (zijnde geen notaris of vastgoedmakelaars) | € 60 per capakey |
Uittreksel uit het plannenregister of het vergunningenregister aangevraagd door niet professionelen (zijnde geen notaris of vastgoedmakelaars) | € 60 per capakey |
Informatie inzake bodemonderzoek en – sanering | € 30 |
Informatie voor het opstellen van MER – rapport | € 75 |
§2. In uitvoering van bovenstaande wordt onder één volledig dossier verstaan: alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, op voorwaarde dat deze aan elkaar grenzen zonder onderbreking en dat deze in handen zijn van dezelfde eigenaar(s).
Art. 4. - Bedrag van de heffing voor meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening of het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Art. 4.1. - Belasting per dossiertype
Hieronder wordt een overzicht gegeven van de belastingen die worden gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in:
Gemeente is |
Vlaamse overheid of provincie West–Vlaanderen is vergunning-verlenende overheid |
|
Melding van
|
|
|
Aanvraag vergunning via de eenvoudige
Bijkomend vast recht per bijkomende |
|
|
Aanvraag vergunning via de gewone procedure
Bijkomend vast recht per bijkomende |
+ € 25 |
|
Aanvraag tot het verkavelen van gronden Bijkomend vast recht per lot opgenomen in |
€ 150 + € 25/lot |
|
Aanvraag tot het bijstellen van de Bijkomend vast recht per lot opgenomen in |
€ 150 |
|
Aanvraag tot omzetting milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning | € 100 | |
Omzetting van omgevingsvergunning na klasseverhoging door wijziging van de indelingslijst |
€ 50 | |
Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
€ 50 | |
Aanvraag van een stedenbouwkundig attest | € 50 | |
Aanvraag van een planologisch attest | € 250 | € 250 |
Aanvraag voor het organiseren van een projectvergadering | € 100 | |
Aanvraag voor het bijstellen van milieuvoorwaarden | € 150 |
Art. 4.2. - Bijkomende belasting per procedurestap
Indien onderstaande opdrachten moeten worden uitgevoerd binnen een bepaalde procedure, worden de bedragen die vermeld zijn onder art. 4.1 verhoogd per bijkomende procedurestap:
Digitaliseren van analoog ingediende dossiers | € 75 |
Administratieve lus of hernemen van procedurestap naar aanleiding van adviezen of opmerkingen geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek of naar aanleiding van een fout of wijziging in hoofde van de aanvrager |
€ 30 |
Organiseren van een informatievergadering | € 100 |
Art. 5. - Vrijstellingen
Er is vrijstelling van belasting voor:
Art. 6. - Invordering
Het bedrag moet uiterlijk 1 maand na verzending van het betalingsverzoek worden betaald. Indien het bedrag niet wordt betaald binnen de vooropgestelde termijn, wordt de belasting ingevorderd door middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen en later wijzigingen.
Art. 7. - Bezwaar
§1. De belastingschuldige kan tegen de belasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
§2. De indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de datum van de contante inning.
§3. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Art. 8. - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur en wordt verzonden aan de gouverneur overeenkomstig art. 330 van het decreet lokaal bestuur.
Art. 9. - De gemeentebelasting op meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van de omgevingsvergunning en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 december 2022 wordt opgeheven en vervangen door bovenstaand reglement met ingang van 1 mei 2023.
Overeenkomstig artikel 55 §1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de rekeningen 2022 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het centraal kerkbestuur Moorslede gezamenlijk toegezonden aan de gemeenteoverheid via Moorslede en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen;
De Raad neemt kennis over de rekening 2022:
Art. 1. - De Raad brengt gunstig advies uit over bovenvermelde rekening 2022.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Overeenkomstig artikel 55 §1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de rekeningen 2022 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het centraal kerkbestuur Moorslede gezamenlijk toegezonden aan de gemeenteoverheid via Moorslede en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen;
Art. 1. - De Raad brengt gunstig advies uit over bovenvermelde rekening 2022.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Overeenkomstig artikel 55 §1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de rekeningen 2022 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het centraal kerkbestuur Moorslede gezamenlijk toegezonden aan de gemeenteoverheid via Moorslede en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen;
De Raad neemt kennis over de rekening 2022:
Art. 1. - De Raad brengt gunstig advies uit over bovenvermelde rekening 2022.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Het gemeentebestuur ontving op 18 oktober 2022 een omgevingsvergunningsaanvraag van bvba d CONSTRUCT voor het verkavelen van een perceel in 4 kavels voor een eengezinswoning met inbegrip van het aanleggen van infrastructuur en het verleggen van de bestaande rooilijn.
De aanvraag beoogt het verbreden van de bestaande wegbedding van de Diepestraat ter hoogte van het huidig niet bebouwd perceel. De wegbedding wordt lokaal verbreed in functie van het toegankelijk maken van de bouwkavels.De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2022086456 - VK2022_0002_01 - BVBA d Construct
Locatie: Passendaalsestraat 105, 8890 Moorslede (kadaster: 36012A0378/00T000)
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2;
Gelet op het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4;
1. Beschrijving
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat het het verkavelen van een perceel in 4 kavels voor een eengezinswoning met inbegrip van het aanleggen van infrastructuur en het verleggen van de bestaande rooilijn.
De aanvraag is gelegen in woongebied van het gewestplan. Er is geen bijzonder plan van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplan of verkaveling van kracht.
2. Openbaar onderzoek:
De aanvraag werd onderzocht conform artikel 11 t.e.m. artikel 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Uit het onderzoek bleek dat de gewone procedure diende te worden toegepast. Bijgevolg werd een openbaar onderzoek georganiseerd over de periode 28 december 2022 tot en met 26 januari 2023.
Gedurende de periode van het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend.
De gemeenteraad dient bij de beslissing over de zaak van de wegen de bezwarende elementen te behandelen die betrekking hebben op de zaak van de wegen. Er wordt voorgesteld om die elementen als volgt te behandelen:
Voorstel behandeling: Dit bezwaarelement verwijst naar de regularisatieaanvraag van de naastliggende loods, waarin wordt voorziet in een verbreding van de wegbedding door middel van een uitwijkstrook. Er moet worden opgemerkt dat de wegbedding in de nieuw beoogde toestand, geschikt voor motorvoertuigen, op zich niet versmalt ten aanzien van de bestaande toestand maar juist verbreedt. Kruisend verkeer zal bijgevolg meer ruimte ter beschikking hebben dan wat in de bestaande toestand aanwezig beschikbaar is. Dit wordt positief beoordeeld. Om deze reden wordt dit element uit het bezwaarschrift als ongegrond verklaard.
Voorstel behandeling: De Diepestraat betreft een lokale weg die geen doorgangsweg is. Het gebruik ervan beperkt zich er dus in grote mate tot verkeersbewegingen in functie van lokaal verplaatsingsgedrag. Het verbreden van de bestaande wegenis zal effectief ten aanzien van de bestaande toestand (zonder lokale uitwijkmogelijkheid) een verbetering vormen voor het verkeer dat in beide richtingen gebruik maakt van de Diepestraat. Dit deelelement uit het bezwaarschrift wordt bijgevolg als ongegrond beschouwd.
Voorstel behandeling: Het klopt dat de aanvrager met de verbreding van de wegbedding, door middel van een uitwijkstrook, eveneens de ontsluiting van de solitaire landbouwloods wenst te optimaliseren. Dit is tevens voor de bouwkavels van de verkavelingsaanvraag. Echter, de Diepestraat betreft een lokale weg die geen doorgangsweg is. Het gebruik ervan beperkt zich er dus in grote mate tot verkeersbewegingen in functie van lokaal verplaatsingsgedrag. Het aantal vervoersbewegingen is er dus eerder beperkt. Het verbreden van de bestaande wegenis zal effectief ten aanzien van de bestaande toestand (zonder lokale uitwijkmogelijkheid) een verbetering vormen voor het verkeer dat in beide richtingen gebruik maakt van de Diepestraat, en zal dus bijgevolg eveneens het algemeen belang dienen. In dit geval is er dus geen sprake van een louter privaat belang. Dit deelelement uit het bezwaarschrift wordt bijgevolg als ongegrond beschouwd.
Voorstel behandeling: Het bezwaarelement verwijst ook hier naar de aanvraag waarbij een toegangsweg tot een bestaande landbouwloods wordt geregulariseerd. De loods is verbonden aan een elders gevestigd landbouwbedrijf. De verkeersbewegingen die zullen ontstaan ten gevolge van de landbouwactiviteit die zich ter plaatse in de loods voordoet, kunnen in alle redelijkheid als zeer beperkt worden beschouwd. Concluderen dat het beleidskader aangaande de Trage Wegen geen landbouwverkeer toelaat in de Diepestraat is niet correct. Dit deelelement uit het bezwaarschrift wordt daarom als ongegrond beschouwd.
Voorstel behandeling: Uit de beoordeling onder rubriek 2.4. van dit besluit blijkt dat de voorliggende zaak der wegen, waarbij een uitwijkstrook wordt gecreëerd langsheen de Diepestraat, niet in strijd is met de doelstellingen en principes uit het gemeentewegendecreet.
3. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen:
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de ten uitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
4. Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Voor de plaatselijke verbreding van de weg werd een bestek en de bijgevoegde offerte toegevoegd en dit voor een totaal bedrag van € 13 120,20. Dit wordt als last opgenomen.
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis.
Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Raadslid Bart De Koning zegt dat de punten (punt 5 en 6) aan elkaar gekoppeld zijn. Het gaat om het verleggen van een uitweg.
Raadslid Bart De Koning meldt dat de breedte van de weg niet toeneemt;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat de rooilijn wel degelijk verlegd wordt. In dit dossier gaat het enkel over het verplaatsen aan de rooilijn, niet om de omgevingsvergunning.
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022086456 -VK2022_0002_01 - bvba d Construct en gaat akkoord met de voorstellen ter behandeling van de relevante deelelementen uit de bezwaarschriften.
Art. 2. - De gemeenteraad keurt het verplaatsen van de rooilijn in de Diepestraat en de Passendaalsestaat, en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname ervan in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het bijhorende bestek, zoals opgemaakt door ing. Pieter Callewaert voor IJKPUNT landmeters bv ter realisatie van het project, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag, wordt ook goedgekeurd.
Art. 3. - De gemeenteraad legt de volgende bijzondere lasten op en stelt aan het college van burgemeester en schepenen voor om deze als bijzondere last op te nemen in de beslissing, in het geval de omgevingsvergunning zou verleend worden:
Het gemeentebestuur ontving op 21 oktober 2022 een omgevingsvergunningsaanvraag van dhr. Marc D’Hooghe voor het regulariseren van verharding en groenscherm en het verbreden van de bestaande wegbedding.
De aanvraag beoogt het verbreden van de bestaande wegbedding van de Diepestraat ter hoogte van een solitaire landbouwloods. De wegbedding wordt lokaal verbreed in functie van de aanleg van een uitwijkstrook. De uitwijkstrook wordt aangelegd door middel van betonnen grasdallen op waterdoorlatende fundering. De aanvraag bevat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van één of meerdere gemeentewegen, waarover de gemeenteraad conform het decreet houdende de gemeentewegen beslissingsbevoegdheid heeft.
Dossierreferentie: OMV_2022138756 - OV_2022_0153 - Marc D'Hooghe
Locatie: Diepestraat 2E, 8890 Moorslede (kad: 1/A/378/N en 1/1/378/W)
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019;
Gelet op het decreet betreffende de Omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2;
Gelet op het GRB-decreet van 16 april 2004, in het bijzonder artikel 13 §3 en §4;
1. Beschrijving:
De omgevingsvergunningsaanvraag omvat het regulariseren van verharding en groenscherm en het verbreden van de bestaande wegbedding.
De aanvraag is gelegen in agrarisch gebied van het gewestplan.
2. Openbaar onderzoek:
De aanvraag werd onderzocht conform artikel 11 t.e.m. artikel 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Uit het onderzoek bleek dat de gewone procedure diende te worden toegepast. Bijgevolg werd een openbaar onderzoek georganiseerd over de periode 22 februari 2023 tot en met 23 maart 2023.
Gedurende de periode van het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend.
De gemeenteraad dient bij de beslissing over de zaak van de wegen de bezwarende elementen te behandelen die betrekking hebben op de zaak van de wegen. Er wordt voorgesteld om die elementen als volgt te behandelen:
Voorstel behandeling: De aanvraag voorziet in een verbreding van de wegbedding door middel van een uitwijkstrook. Er moet opgemerkt worden dat de wegbedding in de nieuw beoogde toestand, geschikt voor motorvoertuigen, op zich niet versmalt ten aanzien van de bestaande toestand maar juist verbreedt. Kruisend verkeer zal bijgevolg meer ruimte ter beschikking hebben dan wat in de bestaande toestand aanwezig beschikbaar is. Dit wordt positief beoordeeld. Om deze reden wordt dit element uit het bezwaarschrift als ongegrond verklaard.
Voorstel behandeling: De Diepestraat betreft een lokale weg die geen doorgangsweg is. Het gebruik er van beperkt zich er dus in grote mate tot verkeersbewegingen in functie van lokaal verplaatsingsgedrag. Het verbreden van de bestaande wegenis zal effectief ten aanzien van de bestaande toestand (zonder lokale uitwijkmogelijkheid) een verbetering vormen voor het verkeer dat in beide richtingen gebruik maakt van de Diepestraat. Dit deelelement uit het bezwaarschrift wordt bijgevolg als ongegrond beschouwd.
Voorstel behandeling: Het klopt dat de aanvrager met de verbreding van de wegbedding, door middel van een uitwijkstrook, eveneens de ontsluiting van de solitaire landbouwloods wenst te optimaliseren. Echter, de Diepestraat betreft een lokale weg die geen doorgangsweg is. Het gebruik ervan beperkt zich er dus in grote mate tot verkeersbewegingen in functie van lokaal verplaatsingsgedrag. Het aantal vervoersbewegingen is er dus eerder beperkt. Het verbreden van de bestaande wegenis zal effectief ten aanzien van de bestaande toestand (zonder lokale uitwijkmogelijkheid) een verbetering vormen voor het verkeer dat in beide richtingen gebruik maakt van de Diepestraat, en zal dus bijgevolg eveneens het algemeen belang dienen. In dit geval is er dus geen sprake van een louter privaat belang. Dit deelelement uit het bezwaarschrift wordt bijgevolg als ongegrond beschouwd.
Voorstel behandeling: De aanvraag omvat de regularisatie van een toegangsweg tot een bestaande landbouwloods. De loods is verbonden aan een elders gevestigd landbouwbedrijf. De verkeersbewegingen die zullen ontstaan ten gevolge van de landbouwactiviteit die zich ter plaatse in de loods voordoet, kunnen in alle redelijkheid als zeer beperkt worden beschouwd. Concluderen dat het beleidskader aangaande de Trage Wegen geen landbouwverkeer toelaat in de Diepestraat is niet correct. Dit deelelement uit het bezwaarschrift wordt daarom als ongegrond beschouwd.
Voorstel behandeling: Uit de beoordeling onder rubriek 2.4. van dit besluit blijkt dat de voorliggende zaak der wegen, waarbij een uitwijkstrook wordt gecreëerd langsheen de Diepestraat, niet in strijd is met de doelstellingen en principes uit het gemeentewegendecreet.
3. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen:
De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de ten uitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
4. Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:
Voor de aanleg van de uitwijkstrook werd een bestek en de bijgevoegde offerte toegevoegd en dit voor een totaal bedrag van € 16 806,90. Dit wordt als last opgenomen.
De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis.
Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.
Gehoord de schepen van ruimtelijke ordening.
Raadslid Bart De Koning leest de beslissing van de Deputatie voor die betrekking heeft op dit bouwdossier.
Schepen Sherley Beernaert meldt dat dit over de omgevingsvergunning gaat; hier gaat het nu over de zaak der wegen.
Raadslid Bart De Koning meldt dat de verbreding gebeurt in kader van de omgevingsvergunning;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt waarom het college die weg wil verbreden;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat als er een aanvraag is, je die moet behandelen;
Raadslid Gert-Jan Hovaere roept dan ook iedere burger op om een stuk af te staan als ze een bredere weg wensen;
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022138756 - OV_2022_0153 - Marc D’Hooghe en gaat akkoord met de voorstellen ter behandeling van de relevante deelelementen uit de bezwaarschriften.
Art. 2. - De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand. Het bijhorende bestek, zoals opgemaakt door Paret 2 Architecten ter realisatie van het project, dat onderdeel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag, wordt ook goedgekeurd.
Art. 3. - De gemeenteraad legt de volgende bijzondere lasten op en stelt aan het college van burgemeester en schepenen voor om deze als bijzondere last op te nemen in de beslissing, in het geval de omgevingsvergunning zou verleend worden:
Het gemeentebestuur ontving op 28 februari 2023 een omgevingsvergunningsaanvraag voor de herbouw van een loods, de aanleg van een nieuwe betonverharding, de aanleg van een sleufsilo, de regularisatie van een open vijver, de functiewijziging van een varkensstal naar hondenopfokstal, de aanleg van een infiltratievoorziening, de gedeeltelijke schrapping van een voetweg 75 en de verandering van de bestaande varkenshouderij en akkerbouwbedrijf.
De aanvraag beoogt het gedeeltelijk opheffen van het deel van de voetweg 75 en dit op eigen terrein en binnen de projectzone van de geïntegreerde vergunningsprocedure, waarvoor de Deputatie is bevoegd. Het tracé van de voetweg is gelegen dwars door de hoeve(gebouwen) en de landerijen van de aanvrager. Dit zorgt voor onzekerheid voor het functioneren en verder bestaan van het bedrijf. Het gedeelte voetweg dat zich bevindt op eigendom van derden blijft behouden. Het opheffen wordt tevens gemotiveerd omwille van de nabije ligging van de bestaande openbare weg, nl. de Slypsmolenweg. De voetweg heeft bijgevolg geen meerwaarde meer. Verder wordt dit verduidelijkt met een luchtfoto uit Geopunt d.d. 12 juli 1990, die aantoont dat deze voetweg reeds 30 jaar in onbruik is.
Dossierreferentie: OMV_2022157003 - (OV_2023_27)
Locatie: Slypsmolenweg 1, 8890 Moorslede (kadaster: afdeling 1 sectie C nrs. 1202H, 1202M, 1202L, 1206C, 1207D, 1207C, 1208A, 1210B, 1224B en 1225)
Gelet op decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 42 dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de wet op de Buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet gemeentewegen;
Gelet op het decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019, van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de opheffing van gemeentewegen wordt beschreven in Afdeling 3 'procedurele bepalingen over de opheffing van gemeentewegen' - artikels 20 tot 25;
Gelet op het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen op te heffen, dat is opgenomen in artikels 3 en 4 van datzelfde decreet gemeentewegen;
Gelet op het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meer bepaald artikel 31;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 april 2022 met betrekking tot de goedkeuring van het Beleidskader Trage Wegen;
Gezien de voetweg niet meer bestaande en functioneel is, is er ook geen sprake van een waardevermeerdering van de grond;
1. Beschrijving:
Het betreffende op te heffen deel van de voetweg 75 is gelegen in agrarisch gebied van het gewestplan. Het op te heffen deel is niet zichtbaar op het terrein en is meer dan 30 jaar niet meer in gebruik, zodat het publiek gebruik als openbare trage weg momenteel onmogelijk is.
2. Procedure:
De provincie West-Vlaanderen heeft op 23 februari 2023 de aanvraag volledig en ontvankelijk verklaard en dit conform artikel 21 van het omgevingsvergunningsdecreet. De gewone procedure diende hierbij gevolgd te worden.
Met betrekking tot het opheffen van een voetweg voorziet het nieuw decreet gemeentewegen in een geïntegreerde procedure.
Conform art. 67 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning moet de gemeente het openbaar onderzoek organiseren en dit conform de bepalingen van titel 3, hoofdstuk 5 van dit besluit.
Tijdens het openbaar onderzoek van 1 maart 2023 tot en met 30 maart 2023 werden twee bezwaren ontvangen.
De vermoedelijke datum van behandeling in de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie is 12 mei 2023 en de vermoedelijke datum van beslissing van de Deputatie is 10 augustus 2023.
3. Behandeling van de bezwaren:
De gemeenteraad dient bij de beslissing over de zaak van de wegen de bezwarende elementen te behandelen die betrekking hebben op de zaak van de wegen. Er wordt voorgesteld om die elementen als volgt te behandelen:
Inhoud bezwaar 1 d.d. 30 maart 2023:
Voorstel behandeling:
Inhoud bezwaar 2 d.d. 29 maart 2023:
Voorstel behandeling:
4. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen:
De gedeeltelijke opheffing is niet in strijd met de tenuitvoerlegging van de gewenste bestemming van de gronden en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
5. Advies Werkgroep Trage Wegen:
Op 28 maart 2023 werd omtrent de gedeeltelijke opheffing van de voetweg 75 advies gevraagd aan de werkgroep Trage Wegen, die naar aanleiding van de goedkeuring van het Beleidskader Trage Wegen werd opgericht.
Met de bespreking wordt met de bestaande toestand opgemerkt dat Sentier 75 start in de kern van Slyps en dat deze samen loopt met de Slypsmolenweg. Verder haalt men aan dat ter hoogte van de aanvraag (Slypsmolenweg 1) de Slypsmolenweg gelegen is ten westen van het betrokken bedrijf en niet door het bedrijf aangelegd. Zuidelijk loopt de Sentier weer samen met de Slypsmolenweg. De Slypsmolenweg biedt dezelfde verbinding aan als de verdwenen voetweg 75. Verder wordt verwezen naar een beslissing van de Deputatie van 6 maart 1903, waarbij de voetweg 75 reeds zou verlegd zijn naar de Slypsmolenweg. Bij de beslissing zijn geen plannen ter beschikking. Er wordt vervolgens in vraag gesteld of er nog een beslissing moet genomen worden over de opheffing.
De Werkgroep Trage wegen kwam niet tot een consensus. Er is bijgevolg geen advies.
Raadslid Ward Gillis meldt dat er niets meegenomen werd uit de discussie binnen de adviesraad trage wegen;
Hij meldt dat de ladder van Lansink hier niet werd toegepast. Er werd niet nagegaan of deze trage weg kan verplaatst worden. De wettelijke toets is hier niet gerespecteerd en dat is jammer voor de bouwheer.
PRO stemt dan ook tegen. Er ontbreekt een positieve visie over trage wegen.
Schepen Geert Vanthuyne meldt dat hij er alles zal aan doen om de trage wegen af te schaffen.
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat deze trage weg reeds verlegd geweest is in 1902.
Raadslid Ward Gillis meldt dat er geen rooilijnplan is van deze beslissing.
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het resultaat van openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties OMV_2022157003 - OV_2023_027 - David Terryn en gaat akkoord met de voorstellen ter behandeling van de relevante deelelementen uit de bezwaarschriften.
Art. 2. - De gemeenteraad keurt de gedeeltelijke opheffing van de voetweg 75 met het perceel van derden, nl. Slypsmolenweg 3, zoals vermeld op het grafisch plan goed.
Art. 3. - De beslissing wordt overgemaakt aan de deputatie in functie van haar beslissing over de betreffende Omgevingsvergunning.
Op 3 februari 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna het Regiodecreet genoemd. Het Regiodecreet zorgt voor de decretale verankering van de referentieregio’s en definieert het concept, het toepassingsgebied, de principes en de gevolgen van regiovorming.
Gelet op het decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur d.d. 3 februari 2023, met in het bijzonder artikel 8: "De regiowerking wordt maandelijks ingeschreven op de agenda van het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad. Met behoud van de toepassing van artikel 389, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 waakt de gemeenteraad of diezelfde gemeenteraadscommissie over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking."
Regioconform samenwerken impliceert dat gemeenten hun intergemeentelijke samenwerkingsverbanden organiseren binnen de grenzen van hun eigen referentieregio. Supraregionale samenwerking, namelijk samenwerking tussen 2 of meer referentieregio’s in hun geheel, blijft mogelijk.
Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die opgericht worden vanaf de inwerkingtreding van het decreet, zullen zich meteen aan de referentieregio’s moeten conformeren. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die voor die datum opgericht zijn, moeten uiterlijk 31 december 2030 in overeenstemming zijn met de principes van regioconform samenwerken. Afvalintercommunales krijgen tijd tot 31 december 2036 om zich te organiseren volgens de referentieregio’s.
Het Regiodecreet bevat een stimulans voor samenwerking tussen lokale besturen binnen eenzelfde referentieregio op het vlak van personeelsmobiliteit: de regiomobiliteit.
Daarnaast introduceert het Regiodecreet 2 bijkomende instrumenten voor democratische legitimiteit van de regiowerking (naast de bestaande in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur). Enerzijds wordt de regiowerking een vast maandelijks punt op de agenda van het college van burgemeester en schepenen, anderzijds wordt de regiowerking minstens tweemaal per jaar op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.
Het Regiodecreet wijzigt tot slot ook het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Vanaf 1 januari 2024 wordt zowel voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als voor de verenigingen en vennootschappen voor maatschappelijk welzijn het goedkeuringstoezicht afgeschaft en vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies van de Vlaamse Regering. Het goedkeuringstoezicht blijft wel in overgang behouden zolang een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging niet voldoet aan de principes van regioconform samenwerken.
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het samenvattend overzicht van de overleggen binnen Midwest d.d. 28 maart 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 11 april 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 11 april 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 juni 2023 met als agendapunten:
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede deelnemer is van de West-Vlaamse intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;
Gelet op het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van de WVI;
Gelet op het schrijven van WVI van 30 maart 2023 met aanduiding van de agenda voor de algemene vergadering van 7 juni 2023, die plaatsvindt in Furnevent, Nijverheidsstraat 8, 8630 Veurne;
Art. 1. - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 7 juni 2023 worden goedgekeurd:
Art. 2. - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Moorslede, houder van 4.734 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die wordt georganiseerd op 7 juni 2023 om 18.30 uur wordt het mandaat gegeven om:
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 20 juni 2023 plaatsheeft in "Maelstede, Brugsesteenweg 455, te 8520 Kuurne";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Moorslede per brief van 30 maart 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 20 juni 2023:
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art. 3. - Een afschrift van dit besluit zal:
verzonden worden.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2023 plaatsheeft in Salons Saint-Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Moorslede per brief van 30 maart 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2023:
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
Gelet decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van de DVV Midwest;
Per e-mail d.d. 12 april 2023, nodigt de DVV Midwest de leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op 27 juni 2023 om 18.00 uur in het streekhuis, Spanjestraat 141 te Roeselare.
Volgende punten worden geagendeerd:
Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken;
Art. 1. - De raad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest d.d. 27 juni 2023.
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 27 juni 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2023 goedkeuren.
Art. 3. - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 30 maart 2023;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter