Terug
Gepubliceerd op 23/05/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 24/04/2025 - 20:30 Raadzaal
Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
Sherley Beernaert, Burgemeester
Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
  • Openbaar

    • Normaal

      • 01. PV vorige zitting

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Regelgeving

        Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 27 maart 2025;

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.

      • 02. Besluiten burgemeester n.a.v. Short Rally 2025 - bekrachtiging

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Regelgeving

        Gelet op artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet;

        Feiten, context en argumentatie

        Volgende beslissingen werden genomen via besluit burgemeester:

        • Algemene voorwaarden tot het organiseren van de Short Rally Moorslede op zondag 16 maart 2025;
        • Machtiging 4e Short Rally Moorslede op zondag 16 maart 2025.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De Raad bekrachtigt de besluiten van de burgemeester van 25 februari en 16 maart 2025 n.a.v. de Short Rally 2025.

      • 03. Kader voor organisatiebeheersing lokaal bestuur Moorslede 2025-2031 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen. Dit is de organisatiebeheersing. Naar aanleiding van de audit door Audit Vlaanderen aangaande 'Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen Lokaal bestuur Moorslede' werden een aantal aanbevelingen geformuleerd.

        Eén van deze aanbevelingen was een update van het kader organisatiebeheersing. Een belangrijk uitgangspunt is dat het gehele systeem op maat van de organisatie blijft en dat deze leidraad als een verbeteringsinstrument wordt beschouwd.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 en 217, 218, 219 en 220;

        Gelet op de goedkeuring door het MAT in zitting van 24 maart 2025;

        Feiten, context en argumentatie

        Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, in overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Naar aanleiding van het rapport van Audit Vlaanderen ‘Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen Lokaal bestuur Moorslede’ van 4 september 2024 werd het kader voor organisatiebeheersing verder uitgewerkt.

        De opmerkingen in het auditrapport waren de volgende:

        • de doorgevoerde audits staan niet vermeld in het kader, maar vormen een wezenlijk onderdeel van organisatiebeheersing;
        • initiatieven meer bij elkaar laten aansluiten en geïntegreerd opvolgen;
        • optimalisatie zelfevaluatie door explicieter risico's en risicobeheer op te nemen.

         


        In het opgemaakte kader voor organisatiebeheersing wordt beschreven hoe het lokaal bestuur van Moorslede zich er concreet toe verbindt om het systeem voor organisatiebeheersing verder te ontwikkelen en te implementeren. De werkwijze wordt uitvoerig beschreven. Er wordt uiteen gezet welke stappen er gevolgd worden in het in kaart brengen van de risico’s en het bepalen van de beheersmaatregelen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De Raad keurt het kader voor organisatiebeheersing lokaal bestuur Moorslede 2025-2031 goed.

      • 04. Vaststellen wijziging meerjarenplan 2020-2025 (MJPA6-2025) van de gemeente - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        In zitting van 19 december 2019 stelde de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 vast;

        Regelgeving

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

         

        Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

         

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)) besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

         

        Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.


        Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
        Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten, waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.


        Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.


        De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

         

        Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

        • De raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
        • De gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
        • De gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

         

        Overwegende de bespreking in de raad voor maatschappelijk welzijn;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez
        Onthouders: Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1. - De vaststelling wijziging meerjarenplan 2020-2025 (MJPA6-2025) gemeente bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan en de staat van het financieel evenwicht wordt goedgekeurd.

      • 05. Wijziging meerjarenplan 2020-2025 (MJPA6-2025) van het OCMW - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Volgens het DLB dient de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed te keuren;

        Regelgeving

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

         

        Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale) besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

         

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale (en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)) besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2019 betreffende vaststellen van meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2020 betreffende vaststellen van wijziging meerjarenplan 2020-2025;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2021 betreffende vaststellen van wijziging meerjarenplan 2020-2025;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 november 2022 betreffende vaststellen van wijziging meerjarenplan 2020-2025;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2023 betreffende vaststellen van wijziging meerjarenplan 2020-2025;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 september 2024 betreffende vaststellen van wijziging meerjarenplan 2020-2025;

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 april 2025 betreffende vaststellen van wijziging meerjarenplan 2020-2025;

        Feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.


        Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
        Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten, waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.


        Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2020 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.


        De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

         

        Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

        • De raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
        • De gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
        • De gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

         

        Gelet op de bespreking in de raad voor maatschappelijk welzijn;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez
        Onthouders: Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1. - De wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 (MJPA6-2025) van het OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan en de staat van het financieel evenwicht wordt goedgekeurd.

      • 06. Vaststellen lijst nominatieve subsidies (gemeente) - 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het gewijzigd meerjarenplan zijn een aantal nominatieve subsidies van 2025 t.o.v. het initieel bedrag gewijzigd. 

        Regelgeving

        Artikel 41, 23° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.

        Financiële impact

        De lijst van nominatieve subsidies bevatten de budgetcodes die overeenkomen met de voorzieningen in het recentste meerjarenplan van de gemeente.

        Feiten, context en argumentatie

        Jaarlijks wordt een lijst opgemaakt van nominatieve subsidies aan verenigingen, andere overheden, kerkfabrieken, etc. Deze subsidies kunnen exploitatie- of investeringstoelagen zijn. Nominatief betekent dat deze subsidies niet onderworpen zijn aan een gemeentelijk subsidiereglement.

        De lijst met nominatieve subsidies is vanaf 2020 geen onderdeel meer van het meerjarenplan, maar het spreekt voor zich dat de bijhorende kredieten wel reeds voorzien zijn in het beleidsrapport.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez
        Onthouders: Ward Gillis, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1. - De gemeenteraad stelt de lijst van nominatieve subsidies 2025 - deel gemeente - vast. Hiervoor wordt verwezen naar de bijlage.

      • 07. Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 - kennisname

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 21 juni 2018 tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de gemeente Moorslede;

        Regelgeving

        Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten d.d. 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;

        Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de gemeente Moorslede het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 16 september 2021;

        Overwegende dat de gemeente Moorslede het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekende op 5 december 2022; 

        Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;

        Overwegende dat vanaf rapportering over 2024 de financiële rapportering gebeurt aan de hand van een bijlage met financiële verantwoording;

        Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;

        Gehoord de burgemeester;

         

        Raadslid Ward Gillis vraagt welke zones er zijn onthard - De burgemeester meldt dat dit gaat over speelplaats van Ter Sterre;

        De burgemeester merkt op dat fietsbeleid meer is dan het fietsfonds en Kopenhagenfonds;

        Raadslid Ward Gillis besluit dat er bitter weinig gebeurd is op basis van fietsbeleid; dit komt ook tot uiting in de fietsatlas en in vergelijking met de rest van de provincie. Is er al zicht wanneer de Geluwestraat zal aangepakt worden?

        Schepen Nessim Ben Driss haalt aan het dossier van de Geluwestraat binnenkort terug opgenomen zal worden.

        Besluit

        Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 - 2.0.

         

        Art. 2. - De rapportering 2024 wordt samen met deze beslissing overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

      • 08. Rapportage regiowerking Midwest - kennisname

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Op 3 februari 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna het Regiodecreet genoemd. Het Regiodecreet zorgt voor de decretale verankering van de referentieregio’s en definieert het concept, het toepassingsgebied, de principes en de gevolgen van regiovorming.

        Regelgeving

        Gelet op het decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur d.d. 3 februari 2023, met in het bijzonder artikel 8: "De regiowerking wordt maandelijks ingeschreven op de agenda van het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad. Met behoud van de toepassing van artikel 389, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 waakt de gemeenteraad of diezelfde gemeenteraadscommissie over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking."

        Feiten, context en argumentatie

        Regioconform samenwerken impliceert dat gemeenten hun intergemeentelijke samenwerkingsverbanden organiseren binnen de grenzen van hun eigen referentieregio. Supraregionale samenwerking, namelijk samenwerking tussen 2 of meer referentieregio’s in hun geheel, blijft mogelijk.

        Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die opgericht worden vanaf de inwerkingtreding van het decreet, zullen zich meteen aan de referentieregio’s moeten conformeren. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die voor die datum opgericht zijn, moeten uiterlijk 31 december 2030 in overeenstemming zijn met de principes van regioconform samenwerken. Afvalintercommunales krijgen tijd tot 31 december 2036 om zich te organiseren volgens de referentieregio’s.

         

        Het Regiodecreet bevat een stimulans voor samenwerking tussen lokale besturen binnen eenzelfde referentieregio op het vlak van personeelsmobiliteit: de regiomobiliteit.

        Daarnaast introduceert het Regiodecreet 2 bijkomende instrumenten voor democratische legitimiteit van de regiowerking (naast de bestaande in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur). Enerzijds wordt de regiowerking een vast maandelijks punt op de agenda van het college van burgemeester en schepenen, anderzijds wordt de regiowerking minstens tweemaal per jaar op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.

         

        Het Regiodecreet wijzigt tot slot ook het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Vanaf 1 januari 2024 wordt zowel voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als voor de verenigingen en vennootschappen voor maatschappelijk welzijn het goedkeuringstoezicht afgeschaft en vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies van de Vlaamse Regering. Het goedkeuringstoezicht blijft wel in overgang behouden zolang een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging niet voldoet aan de principes van regioconform samenwerken.

        Besluit

        Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het samenvattend overzicht van de overleggen binnen Midwest d.d. maart 2025.

      • 09. R4500 - Sanering lozing Tuimelarestraat - lastvoorwaarden en gunningswijze - raming € 1 687 457,67 (incl. btw) - openbare procedure - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Regelgeving

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36, en inzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Financiële impact

        Overwegende dat het aandeel van de kostprijs voor de gemeente Moorslede geraamd op € 413 206,5 excl. btw (€ 86 773,36 btw medecontractant) – inclusief sleufherstel;

        Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 6 mei 2024 om beroep te doen op het investeringsreserve van het verkavelingsfonds en rioleringsfonds;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-33);

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “R4500 - Sanering lozing Tuimelarestraat” werd gegund aan bvba Studiebureau ir Ch. Lobelle, Gistelsesteenweg 112 te 8490 Jabbeke;

        Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2025/306 werd opgesteld door de ontwerper, bvba Studiebureau ir Ch. Lobelle, Gistelsesteenweg 112 te 8490 Jabbeke;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1 687 457,67 excl. btw (€ 86 773,36 btw medecontractant);

        Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

        Overwegende dat een deel van de kostprijs gesubsidieerd wordt door Fluvius, Noordlaan 9 te 8820 Torhout en dat dit deel wordt geraamd op € 1 274 251,17 (excl. btw);

        Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Fluvius de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Moorslede bij de gunning van de opdracht zal optreden;

        Overwegende dat gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging;

        Gehoord de schepen van openbare werken;

         

        Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt in welke mate de bewoners bevraagd werden omtrent de nieuwe inrichting en hoe de mobiliteitsafwikkeling er na de werken zal uitzien;

        Schepen Nessim Ben Driss antwoordt dat er het jaar 2023 een overleg is geweest met de bewoners en de bedrijven; Dit is opnieuw gebeurd in 2025. Wat betreft het éénrichtingsverkeer staan de neuzen van de meesten in dezelfde richting; éénrichtingsverkeer is een mogelijkheid, maar dit werd nog niet volledig afgetoetst.

        Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt om naast de bedrijven ook de particuliere bewoners te betrekken bij de inrichting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

         Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/306 en de raming voor de opdracht “R4500 - Sanering lozing Tuimelarestraat”, opgesteld door de ontwerper, bvba Studiebureau ir Ch. Lobelle, Gistelsesteenweg 112 te 8490 Jabbeke. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 1 687 457,67 incl. btw (€ 86 773,36 btw medecontractant).

         

        Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

         

        Art. 3. - Fluvius wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van gemeente Moorslede bij de gunning van de opdracht op te treden.

         

        Art. 4. - In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

         

        Art. 5. - Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

         

        Art. 6. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

         

        Art. 7. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-33).

      • 10. Agenda Algemene Vergadering Mirom op 27 mei 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij MIROM, Milieuzorg Roeselare en Menen;

        Regelgeving

        Gelet op het decreet d.d. 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald op artikel 432 DLB, dat bepaalt: “De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.”;

        Gelet dat cfr. art. 432 DLB, aldus:

        • De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers;
        • En dat ook zijn mandaat daarbij moet vastgesteld worden.
        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de uitnodiging met alle bijhorende stukken van 11 april 2025 van Mirom tot de Algemene Vergadering van 27 mei 2025 met volgende agenda:

        1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 statuten): jaarverslag 2024;
        2. Verslag van de commissaris;
        3. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2024;
        4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris;
        5. Goedkeuring van de aanpassing van het geplaatste kapitaal (art. 14 der statuten)
        6. Benoeming van de bestuurders (zonder voorwerp);
        7. Varia.
          1. Aansluiten aankoopcentrale Creat
        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.

         

        Art. 2. - De in zitting van 30 januari 2025 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering van 27 mei 2025 van Mirom goed te keuren.

         

        Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te berichten aan Mirom.

      • 11. Agenda Algemene vergadering (tevens jaarvergadering) Fluvius OV van 4 juni 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025;

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 april 2025 overgemaakt werd;

        Regelgeving

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 4 juni 2025 met als agendapunten:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2024;
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024;
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris;
        4. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030;
        5. Statutaire benoemingen;
        6. Statutaire mededelingen.

         

        Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

         

        Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • 12. Agenda Algemene Vergadering WVI van 11 juni 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede deelnemer is van de West-Vlaamse intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;

        Regelgeving

        Gelet op het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de statuten van de WVI;

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het schrijven van WVI van 3 april 2025 met aanduiding van de agenda voor de algemene vergadering van 11 juni 2025, die plaatsvindt in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 11 juni 2025 worden goedgekeurd:

        1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering d.d. 26 februari 2025; 
        2. Kennisneming ontslag één bestuurder: mevrouw Kim Deplancke, schepen Stad Waregem;
        3. Benoeming één bestuurdre;
        4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024);
        5. Verslag van de commissaris;
        6. Jaarrekening 2024;
        7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
        8. Evaluatierapport 2019-2024;
        9. Mededelingen.

         

        Art. 2. - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Moorslede, houder van 4.734 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die wordt georganiseerd op 11 juni 2025 om 18.30 uur wordt het mandaat gegeven om:

        • Er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering uit te voeren;
        • Deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 12 juni 2024 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering te realiseren.

         

        Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI.

      • 13. Agenda jaarvergadering Zefier van 12 juni 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede vennoot is van de cv Zefier;

        Gelet op de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;

        Gelet op de uitnodiging via e-mail van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025;

        Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;

        Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;

        Regelgeving

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;

        Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De raad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025, zijnde

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Terugbetaling aan 'andere beschikbare inbreng buiten kapitaal';
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
        6. Statutaire benoemingen.
      • 14. Agenda Algemene Vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Regelgeving

        Gelet op de statuten van Creat Services dv;

        Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij Creat Services dv;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
          Varia

         

        Art. 2. - De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

         

        Art. 3. - Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:

        • hetzij bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20250617@creat.be;
        • hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
      • 15. Agenda Algemene Vergadering Farys ov op 20 juni 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Regelgeving

        Gelet op de statuten van Farys ov;

        Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij Farys ov;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Farys ov op 20 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Farys ov van 20 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal

        2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging in deelnemers en/of kapitaal
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanstelling commissaris
        8. Actualisering presentievergoeding
        9. Statutaire benoemingen
          Varia

         

        Art. 2. -  De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

         

        Art. 3. - Een afschrift van dit besluit zal:

        • hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer,
          Stropstraat 1 te 9000 Gent,
        • hetzij bij voorkeur per elektronische post, 20250620AV@farys.be,

        gestuurd worden.

      • 16. Agenda Algemene vergadering (tevens jaarvergadering) Fluvius West van 26 juni 2025 - goedkeuring

        Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
        Sherley Beernaert, Burgemeester
        Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
        Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
        Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
        Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        Aanleiding

        Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

        Regelgeving

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2025;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaatsheeft in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne;

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking werd gesteld;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Marnik Vanackere, Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Kristof Vander Stichele
        Voorstanders: Sherley Beernaert, Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Marnik Vanackere, Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2025:

        • 1.a. -Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
        • 1.b. - Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024. 
        • 2. a - Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels). 
        • 2.b - Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels). 
        • 3. - Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV. 
        • 4. - Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.
        • 5. - Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        • 6. - Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030. 
        • 7. - Statutaire benoemingen. 
        • 8. - Benoeming van een commissaris.
        • 9. - Statutaire mededelingen.

         

        Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

         

        Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Geen type gekozen

      • Conform artikel 21 van het decreet lokaal bestuur werden volgende punten aan de agenda toegevoegd:

        • BOA Decreet

          Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
          Sherley Beernaert, Burgemeester
          Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
          Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
          Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
          Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden
        • Uittredingsvergoedingen

          Aanwezig: Marnik Vanackere, Voorzitter
          Sherley Beernaert, Burgemeester
          Jürgen Deceuninck, Benedikt Vallaey, Andries Sioen, Nessim Ben Driss, Schepenen
          Geert Vanthuyne, Ward Gillis, Sigrid Verhaeghe, Kristof Dejonghe, Remi Vandaele, Jelle Beerland, Rita Dever, Conny Nys, Thomas Paret, Remi Grymonprez, Anneleen Becu, Koen Bostyn, Raadsleden
          Kristof Vander Stichele, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stefan Cardoen, Vierde schepen
          Gert-Jan Hovaere, Veerle Demeulenaere, Raadsleden

Namens Gemeenteraad,

Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur

Marnik Vanackere
Voorzitter