De voorzitter van de gemeenteraad heeft op 16 januari 2023 een mail ontvangen van raadslid Bernard Vuylsteke met de mededeling dat hij zijn ontslag aanbiedt met onmiddellijke ingang.
De raad neemt kennis van het schrijven van raadslid Bernard Vuylsteke, waarbij hij zijn ontslag aanbiedt als titelvoerend gemeenteraadslid met onmiddellijke ingang.
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 8, 58, 86 en 169;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 49 en 59;
Gelet op omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Overwegende dat de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018 geldig werden verklaard;
Overwegende dat dhr. Bernard Vuylsteke zijn ontslag indiende als gemeenteraadslid met onmiddellijke ingang;
Overwegende dat dhr. David Claeys als eerste opvolger voorkomt op de lijst nr 9 Groep a; dit is dezelfde lijst waartoe dhr. Bernard Vuylsteke behoort, die van het raadslidmaatschap afstand doet;
Overwegende dat na onderzoek van de geloofsbrief van betrokkene blijkt dat hij sedert de geldigverklaring van de verkiezingen door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen ononderbroken heeft voldaan aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en hij op dit ogenblik nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet (artikel 57 en 58 van het kiesdecreet) en op eer verklaard heeft dat hij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat deze verkozene toegelaten wordt tot het afleggen van de eed, bepaald in art. 6 §3 decreet lokaal bestuur;
De heer Pol Verhelle, voorzitter gemeenteraad, nodigt vervolgens dhr. David Claeys ertoe uit de eed af te leggen bepaald door art. 6 §3 van het decreet lokaal bestuur;
Dhr. David Claeys legt in openbare zitting en in handen van dhr. Pol Verhelle, voorzitter gemeenteraad, de volgende eed af: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Art. 1. - De raad keurt de geloofsbrief goed van dhr. David Claeys voor lijst nr 9 Groep a.
Art. 2. - De raad neemt akte van de eedaflegging van dhr. David Claeys, voor lijst nr 9 Groep a, in handen dhr. Pol Verhelle, voorzitter gemeenteraad.
Gelet op de installatievergadering van de gemeenteraad op 3 januari 2019 waarin de rangorde van de gemeenteraadsleden werd vastgesteld;
Overwegende dat de rangorde van de gemeenteraadsleden opnieuw werd vastgesteld in de gemeenteraad van 12 september 2019 en 21 oktober 2021 inzake aanstelling nieuw gemeenteraadslid;
Overwegende het ontslag van gemeenteraadslid dhr. Bernard Vuylsteke;
Overwegende de aanstelling van gemeenteraadslid dhr. David Claeys;
Art. 1. - De raad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast:
Naam en voornaam van de raadsleden |
Datum van eerste indiensttreding als gemeenteraadslid in het op heden niet onderbroken mandaat |
Aantal bekomen stemmen bij de recentste gemeenteraadsverkiezing |
opmerkingen |
Lijst |
|
1 |
Vanthuyne Geert |
12.03.1992 |
948 |
|
VISIE |
2 |
Gillis Ward |
02.01.1995 |
682 |
|
PRO |
3 |
Vergote Ward |
02.01.2001 |
1.165 |
|
VISIE |
4 |
Verhelle Pol |
02.01.2001 |
562 |
|
VISIE |
5 |
Verhaeghe Sigrid |
02.01.2007 |
624 |
|
Groep a |
6 |
Beernaert Sherley |
02.01.2013 |
1.189 |
|
STERK |
7 |
Deceuninck Jürgen |
02.01.2013 |
915 |
|
STERK |
8 |
Sioen Andries |
02.01.2013 |
696 |
|
STERK |
9 |
Ben Driss Nessim |
02.01.2013 |
668 |
|
VISIE |
10 |
Paret Johan |
02.01.2013 |
429 |
|
VISIE |
11 |
De Koning Bart |
02.01.2013 |
299 |
|
PRO |
12 |
Vallaey Benedikt |
03.01.2019 |
706 |
|
STERK |
13 |
Bekaert Karen |
03.01.2019 |
612 |
|
STERK |
14 |
Cardoen Stefan |
03.01.2019 |
462 |
|
VISIE |
15 |
Hovaere Gert-Jan |
03.01.2019 |
318 |
|
N-VA |
16 |
Vandekerckhove Margaux |
03.01.2019 |
311 |
|
Groep a |
17 |
Demeulenaere Veerle | 03.01.2019 | 291 | N-VA | |
18 |
Vandeginste Nick | 03.01.2019 | 270 |
|
PRO |
19 |
Pattyn Aäron | 12.09.2019 |
180 |
|
N-VA |
20 |
Oplinus Lisa | 21.10.2021 | 422 |
|
VISIE |
21 |
Claeys David | 26.01.2023 |
291 |
|
Groep a |
Overwegende de oproep van dhr. Peter Reekmans, burgemeester van Glabbeek, tot onderschrijving van het manifest van het burgemeestersfront over de toekomst van de gemeenten in Vlaanderen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt of er gesprekken zijn aangaande fusies;
Burgemeester Ward Vergote antwoordt dat er geen gesprekken zijn;
De fractie N-VA zal zich onthouden en dit omdat het aan de burgers is om zich hierover uit te spreken, niet aan de gemeenteraad;
Raadslid Ward Gillis deelt de mening dat er duidelijkheid moet komen omtrent de fusies van gemeenten, maar het manifest dat voorligt is politiek geïnspireerd. Het gaat hier over de periode na 2030. De tekst is te weinig bezig met het algemeen belang. De fractie PRO kan wel een motie steunen om duidelijkheid te vragen aan de Vlaamse regering in deze materie.
Art. 1. - De Gemeenteraad van Moorslede onderschrijft volgend manifest:
Manifest van het burgemeestersfront over de toekomst van de gemeenten in Vlaanderen
Wij als burgemeesters van meerdere Vlaamse gemeenten hebben dit burgemeestersfront opgericht omdat we uitermate begaan zijn met de toekomst van onze gemeenten.
Dit manifest is daarom een eerste actie van ons burgemeestersfront, waarbij we alle Vlaamse partijen oproepen om nu eindelijk eens duidelijke antwoorden te geven over de toekomst van onze gemeenten.
De Vlaamse regelgeving maakt vandaag al gemeentefusies mogelijk en gemeenten kunnen indien ze dat wensen hiervoor vrijwillig kiezen. Wij zijn dus absoluut niet tegen de mogelijkheid van vrijwillige fusies in de toekomst. Maar wij zijn het wel beu dat sommigen er vandaag een regelrecht fusiespook van gemaakt hebben. Het instrument van deze vrijwillige fusies wordt gewoon misbruikt door bepaalde pleidooien met het dreigement dat er anders verplichte fusies vanuit Vlaanderen zullen volgen.
Onze inwoners hebben daarom voor de Vlaamse verkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen in 2024 het absolute recht op een duidelijk standpunt van elke Vlaamse partij over gedwongen gemeentefusies en het omvormen van onze 300 Vlaamse gemeenten naar nog slechts 100 gemeenten.
Er zijn intussen al voldoende studies uit het buitenland dat het fuseren tot grotere gemeenten vooral de uitgaven deden stijgen zonder dat de dienstverlening er beter werd. Onze gemeenten zijn bovendien ook helemaal niet zo klein, want van alle EU-landen zijn er maar negen die gemiddeld grotere gemeenten hebben dan Vlaanderen.
Het huidig politiek discours van sommigen is vooral een gebrek aan respect voor alle gemeenten van klein tot groot die zich elke dag inzetten voor hun inwoners. En door bepaalde pleidooien over gemeentefusies wordt er enkel maar onzekerheid gecreëerd. Daarom willen we met ons burgemeestersfront eindelijk alle duidelijke partijstandpunten kennen met hun langetermijnvisie over de toekomst van onze Vlaamse gemeenten.
Sinds 24 februari is de Doornikse inwoner Olivier Vandecasteele gevangen in Iran, zonder enige vorm van motivering. De omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele in de gevangenis verblijft, zijn te betreuren en onmenselijk. Ze hebben rampzalige gevolgen voor zijn mentale en fysieke gezondheid. Bovendien werd zijn recht op verdediging niet gerespecteerd.
Op 8 december heeft het Grondwettelijk Hof beslist om het wetsvoorstel, gestemd in juli, te schorsen dat het mogelijk zou maken om gevangenen te ruilen tussen België en Iran. Alle diplomatieke oplossingen moeten worden geactiveerd om Olivier Vandecasteele te bevrijden. Dit is wat deze motie voorstelt.
Overwegende dat Olivier Vandecasteele, humanitair medewerker, werd aangehouden op 24 februari 2022 zonder enige motivering van de Iraanse autoriteiten;
Overwegende dat het dus gaat om een willekeurige arrestatie;
Gelet op de te betreuren en onmenselijke omstandigheden, waarin Olivier Vandecasteele zich bevindt;
Overwegende dat de Belgische ambassadeur slechts 6 bezoeken heeft kunnen bekomen in 9 en een halve maand tijd, ondanks herhaaldelijk aandringen, en bovendien onder hoog toezicht;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele dus niet het recht heeft om tijdens deze ontmoetingen de onderwerpen te bespreken die hij zou willen;
Gelet op de gezondheid van deze persoon sterk en snel achteruitgaat;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele de consulaire dienst heeft geïnformeerd dat hij voor de rechtbank was verschenen zonder medeweten van de lokale Belgische autoriteiten noch van zijn Iraanse advocaten. Zijn Iraanse 'advocaat' die werd aangesteld door de Iraanse rechtbank heeft op geen enkel moment het woord genomen tijdens zijn 'proces'. Olivier Vandecasteele heeft ook laten weten dat hij werd veroordeeld voor alle aanklachten tegen hem zonder dat hij toestemming had om te communiceren over de aanklachten;
Overwegende dat deze ongerechtigheid en het gebrek aan perspectieven voor Olivier Vandecasteele zijn mentale en fysieke weerbaarheid ernstig beschadigen;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele een hongerstaking heeft ingezet sinds half november;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele sinds 285 dagen in totaal isolement verblijft en dat hij wordt vastgehouden in onmenselijke omstandigheden, wat als een foltering wordt aanzien door de Verenigde Naties en Amnesty International;
Overwegende dat het federaal parlement op 20 juli instemde met een wetsontwerp voor een verdrag dat de uitwisseling van gevangenen met andere landen mogelijk maakt, waaronder het uitwisselen van gevangen tussen België en Iran;
Overwegende dat dit verdrag de deur open zou houden voor de uitwisseling van gevangenen, enerzijds de Iraanse diplomaat die in 2021 in België veroordeeld werd tot 20 jaar gevangenisstraf voor de voorbereiding van een aanslag in Frankrijk, en anderzijds, Olivier Vandecasteele;
Overwegende dat het Grondwettelijk Hof op 8 december 2022 heeft beslist dit wetsvoorstel voor het verdrag dat een uitwisseling mogelijk zou kunnen maken op te schorten;
Overwegende dat Olivier Vandecasteele op 14 december werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 28 jaar;
Overwegende dat de familie van Olivier Vandecasteele ten einde raad is in deze situatie;
Gelet op de mobilisatie van de burgers voor steun aan Olivier Vandecasteele, namelijk via een petitie die meer dan 35 000 handtekeningen heeft verzameld;
Art. 1. - De gemeenteraad vraagt aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om dringend alle mogelijke diplomatieke procedures in te zetten die kunnen leiden tot de vrijlating van Olivier Vandecasteele.
Art. 2. - De gemeenteraad vraagt aan de federale overheid, aan de ambassadeur van België in Iran en aan de ambassadeur van Iran in België om te waken over de waardigheid van de omstandigheden waarin Olivier Vandecasteele gevangen zit.
Art. 3. - De gemeenteraad vraagt aan de Eerste minister, de minister van justitie en de minister van buitenlandse betrekkingen om een internationaal initiatief te nemen, bijvoorbeeld onder de vorm van een nieuw verdrag of een nieuwe internationale verklaring tegen gijzelneming tussen staten.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen om een intern controlesysteem op te bouwen. Dit is de organisatiebeheersing. Naar aanleiding van de audit door Audit Vlaanderen aangaande 'Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen Lokaal bestuur Moorslede' werden een aantal aanbevelingen geformuleerd.
Eén van deze aanbevelingen was een update van het kader organisatiebeheersing. Een belangrijk uitgangspunt is dat het gehele systeem op maat van de organisatie blijft en dat deze leidraad als een verbeteringsinstrument wordt beschouwd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 41 en 217, 218, 219 en 220;
Gelet op de goedkeuring door het MAT in zitting van 19 december 2022;
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, in overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Naar aanleiding van het rapport van Audit Vlaanderen ‘Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen Lokaal bestuur Moorslede’ van 24 oktober 2022 werd het kader voor organisatiebeheersing verder uitgewerkt.
In het opgemaakte kader voor organisatiebeheersing wordt beschreven hoe het lokaal bestuur van Moorslede zich er concreet toe verbindt om het systeem voor organisatiebeheersing verder te ontwikkelen en te implementeren. De werkwijze wordt uitvoerig beschreven. Er wordt uiteen gezet welke stappen er gevolgd worden in het in kaart brengen van de risico’s en het bepalen van de beheersmaatregelen.
Art. 1. - De Raad keurt het kader voor organisatiebeheersing lokaal bestuur Moorslede 2023-2028 goed.
Overwegende de omgevingsvergunningsaanvraag voor de infrastructuurwerken Azalealaan, Geluwestraat en Mandellaan, gekend bij nummer OMV2022103250 (OV2022-156), waarbij de Vlaamse Overheid de vergunningverlenende overheid is;
Overwegende dat ter hoogte van de Geluwestraat tussen huisnummer 85 en nummer 105 voorgesteld wordt om de bestaande gracht te dempen en te verharden in functie van het aanleggen van een vrijliggend fietspad;
Overwegende dat er ter hoogte van dit stuk geen voldoende ruimte tussen de bestaande rooilijnen aanwezig is om het doortrekken van het fietspad te realiseren. Met het verleggen van de rooilijn kan naast het fietspad een langsgracht worden aangelegd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op art. 31 en 32 §6 van het decreet omgevingsvergunningen van 25 april 2014;
Gelet op het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015;
Gelet op art. 2 9° en 12° van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;
Gelet op art. 3, 4, 6 en 11 van het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019;
Gezien de gemeente de grond verwerft, voorziet zij in de nodige middelen. Deze kost werd geschat op € 21 000. Dit budget is opgenomen in de begroting.
Het bestek voor de infrastructuurwerken, waarbij de profilering van de nieuwe langsgracht van ongeveer 140 lopende meter wordt voorzien, wordt pas goedgekeurd na het afleveren van de omgevingsvergunning. De raming voor het profileren van 140 lopende meter nieuwe gracht (zonder oeverversterking) bedraagt € 1 800. Na oplevering van de werken staat de gemeente in voor het onderhoud.
Artikel 12, §2 van het gemeentewegendecreet stelt dat in afwijking van artikel 11 de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet kan worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Mobiliteit: Met de herinrichting van de Geluwestraat wordt een nieuw wegenisprofiel gerealiseerd waarbij langs weerzijden van de Geluwestraat er een doorgaand fietspad kan worden gerealiseerd. Dit fietspad maakt deel uit van een boven functioneel fietsnetwerk.
Waterhuishouding: De bestaande langsgracht ligt ter hoogte van het nieuw aan te leggen fietspad. Met het verleggen van de rooilijn kan een nieuwe langsgracht worden aangelegd. Het is een langsgracht zonder overversterking, waarbij het regenwater verzameld kan worden en ter plaatse kan infiltreren.
Veiligheid: Het voorgestelde plan voldoet aan het fietsvademecum.
Nutsvoorzieningen: Niet relevant in kader van het verleggen van de rooilijn i.f.v. het profileren van een langsgracht.
Openbaar onderzoek: Overwegende dat een openbaar onderzoek werd gehouden in kader van de omgevingsvergunning voor de infrastructuurwerken Azalealaan, Geluwestraat en Mandellaan. Tijdens het openbaar onderzoek van 11 november 2022 tot en met 10 december 2022 werden twee bezwaren ontvangen. De bezwaarelementen hebben geen betrekking op de zaak der wegen, waarbij de rooilijn wordt verlegd. De behandeling van de bezwaren is bij deze niet de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Art. 1. - De raad gaat akkoord om de rooilijn te verplaatsen in de Geluwestraat en dit tussen huisnummer 85 en huisnummer 105.
Art. 2. - De gemeenteraad keurt de weguitrusting, zijnde het uitgraven van de langsgracht, goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op de beslissing van het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Zonnebeke van d.d. 03 oktober 2022 voor het principieel akkoord tot wijziging van het traject van voetweg nr. 61 en voorstel tot gezamenlijke procedure van Moorslede;
Gelet op de beslissing van het college van Burgemeester en Schepenen van de gemeente Moorslede van d.d. 24 oktober 2022 voor het principieel akkoord tot wijziging van het traject van voetweg nr. 61 en voorstel tot gezamenlijke procedure van Zonnebeke;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van d.d. 16 januari 2023 om de gemeenteraad te laten beraadslagen over het verplaatsen van de voetweg 61 op grondgebied Moorslede;
Gelet op het ontwerp van rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert D'Hallewin, Ieperstraat 4 in 8920 Langemark d.d. 09 juni 2022 waaruit duidelijk de toekomstige rooilijn van de gemeenteweg blijkt;
Gelet op het schattingsverslag, opgemaakt door landmeter-expert D'Hallewin, Ieperstraat 4 in 8920 Langemark dat de door de gemeente te betalen waardevermindering / aan de gemeente te betalen waardevermeerdering van de gronden blijkt ten gevolge van het verplaatsen van de voetweg 61;
Overwegende dat voor wat betreft de opmaak dossier voor verlegging voetweg 61 de kosten van de landmeter door de gemeente Moorslede werden gedragen, althans voor het stuk dat op grondgebied Moorslede verplaatst/gewijzigd wordt;
Overwegende dat het voornemen tot wijzigen/verplaatsen van de gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en dat het aan deze artikels werd getoetst;
Overwegende dat die toetsing inhoudt dat het de voorgestelde maatregel:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De verplaatsing van de rooilijn van voetweg 61 past en sluit aan op de provinciale wandelroute 'Vierkavenboswandelroute' en vormt aldus een verbinding voor trage mobiliteit tussen de Elzerijstraat en de Nettingstraat;
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
De verplaatsing van de rooilijn van voetweg 61 heeft tot doel om de verkeersveiligheid te verbeteren, meer bepaald voor de trage weggebruikers;
Op het huidige traject is er een nauwelijks zichtbare (water)put gelegen is, wat een gevaar kan vormen voor wandelaars of fietsers;
Het verleggen van voetweg 61 respecteert de landbouwstructuren waarbij een perfect evenwicht gevonden wordt tussen recreatie en landbouw;
De verplaatsing van voetweg 61 is in overleg gebeurd met de betrokken landbouwer en de gemeente Zonnebeke, waarover voetweg 61 tevens verder loopt;
Overwegende dat het voornemen tot wijzigen/verplaatsen van de gemeenteweg past binnen het gemeentelijk beleidskader van 21 april 2022 en het daarin opgenomen afwegingskader;
Overwegende dat de werkgroep trage wegen er niet in slaagde een advies omtrent de wijziging/verplaatsing uit te brengen;
Raadslid Ward Gillis vraagt om het punt te verdagen gezien er kaartmateriaal ontbreekt en het kaartmateriaal niet klopt gezien deze sentier doorloopt en niet onderbroken is zoals aangegeven wordt op het plan van de landmeter;
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat deze stelling niet klopt en licht de redenen toe waarom deze sentier verplaatst wordt;
Raadslid Ward Gillis vraagt wat het algemeen belang hier is;
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat er een gevaarlijke put ligt op het traject; het is in het algemeen belang dat deze werd verplaatst;
Raadslid Ward Gillis vraagt wie de landmeter heeft aangesteld;
Schepen Jürgen Deceuninck antwoordt dat de eigenaar de landmeter heeft aangesteld; de gemeente heeft de factuur betaald voor de opmeting op grondgebied Moorslede;
Raadslid Ward Gillis meldt dat het decreet gemeentewegen aan de lokale overheid heel wat goede instrumenten aanbiedt, maar van deze instrumenten wordt hier jammer genoeg misbruikt gemaakt;
Raadslid Gert-Jan Hovaere meldt dat er geen advies werd uitgebracht door de werkgroep;
Raadslid Jürgen Deceuninck meldt dat het dossier al heel lang lopende is. Het dossier werd voorgebracht bij de werkgroep met goede intenties.
Art. 1. - De Raad gaat principieel akkoord om de gemeenteweg met nr 61 gedeeltelijk te verplaatsen en te wijziging zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan.
Art. 2. - De Raad stelt het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast.
Art. 3. - De Raad gelast het college het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen. Het openbaar onderzoek wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 17 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Art. 4. - De Raad gaat akkoord met de voorgestelde meer-/minwaarde zoals bepaald door landmeter-expert D'Hallewin, Ieperstraat 4 in 8920 Langemark.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Moorslede van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;
Overwegende dat de gemeente Moorslede het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 16 september 2021;
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Overwegende dat steden en gemeenten deze subsidie konden aanvragen tot 5 december 2022;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen bij hoogdringendheid van 5 december 2022 om LEKP 2.0 te ondertekenen;
Overwegende de vraag om deze beslissing te bekrachtigen in de gemeenteraad;
Gelet op art. 2 van het decreet lokaal bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Raadslid Ward Gillis meldt dat de doelstellingen worden verhoogd; worden de middelen ook verhoogd? Tevens de bemerking dat er toch eindelijk ingezet wordt op zonnepanelen;
Schepen Sherley Beernaert verwijst naar haar iedere stellingname inzake energieverbruik en meldt dat we nu in de fase van de zonnepanelen zitten.
Art. 1. - De raad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 05 december 2022 aangaande de goedkeuring van het Lokaal Energie-en Klimaatpact 2.0.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 21 juni 2018 tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de gemeente Moorslede;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten d.d. 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Overwegende dat de gemeente Moorslede het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 16 september 2021;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Raadslid Ward Gillis vraagt dat er opvolging gebeurt van de heraanplant van bomen die opgelegd wordt in het kader van vergunningen;
Raadslid Ward Gillis meldt dat er te weinig aandacht is voor ontharding bij het verlenen van omgevingsvergunningen;
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Art. 2. - De rapportering 2022 wordt samen met deze beslissing over gemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen of maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen, of toegang voorbehouden aan programma's voor beschermde arbeid) en artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Groenonderhoud dienstjaar 2023-2024” een bestek met nr. 2022/258 werd opgesteld door de dienst Omgeving-Milieu-Duurzaamheid;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 118 896,26 excl. btw of € 143 864,48 incl. 21% btw (€ 5 045,26 btw medecontractant);
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2023 en 2024, op budgetcode 0680-00/6137000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB-CBS);
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022/258 en de raming voor de opdracht “Groenonderhoud dienstjaar 2023-2024”, opgesteld door de Omgeving-Milieu-Duurzaamheid. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 118 896,26 excl. btw of € 143 864,48 incl. 21% btw (€ 5 045,26 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten is de uitvoering van de opdracht beperkt tot het kader van de programma's voor beschermde arbeid.
Art. 4. - In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Art. 5. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023 en 2024, op budgetcode 0680-00/6137000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB-CBS).
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45 454,54 excl. btw of € 54 999,99 incl. 21% btw;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/2430000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (actie GBB-GR);
Overwegende dat in het kader van de opdracht “aankoop van een bestelwagen met kipbak” een bestek met nr. 2023/259 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt waarom er niet gekozen wordt voor een elektrische vrachtwagen;
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt dat er hiervoor werd geïnformeerd, maar dat een elektrische vrachtwagen heel wat beperkingen heeft en niet voldoet aan de vereisten.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/259 en de raming voor de opdracht “aankoop van een bestelwagen met kipbak”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 45 454,54 excl. btw of € 54 999,99 incl. 21% btw.
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/2430000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (actie GBB-GR).
In de huidige statuten van Psilon vermeldt artikel 6 het volgende: "Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 22 maart 2023. (…)"
De raad van bestuur van Psilon in zitting van 30 november 2022 stelde daarom voor om:
De raad van bestuur werkte een omstandige motiveringsnota uit met verduidelijking van de strategische ambities voor 2023-2041 en van de financiële langetermijnsplanning. Deze motiveringsnota vindt u in bijlage terug, alsook op www.psilon.be.
De buitengewone algemene vergadering van 7 december 2022, na kennisname van de voornoemde motiveringen, stemde in met het voornemen van de raad van bestuur om alle gemeenten-vennoten uit te nodigen tot een verlenging van hun samenwerking binnen Psilon voor een nieuwe termijn van 18 jaar.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen;
Gelet op de maatschappelijke opdracht van de lokale besturen om te voorzien in een kwaliteitsvolle openbare lijkbezorging;
Overwegende de noodzaak om de bestaansduur van de intergemeentelijke vereniging substantieel te verlengen om de langetermijndienstverlening en -uitdagingen van Psilon te blijven realiseren;
Overwegende de noodzaak van een duurzame bedrijfsvoering, ook op middellange en lange termijn;
Gelet op de financiële engagementen die reeds aangegaan werden tot 2031;
Gelet op de bijzondere uitdagingen op vlak van klimaat en energietransitie die belangrijke, gezamenlijke investeringen noodzaken in de crematoria;
Gelet op de crematiekeuze bij vier op vijf overlijdens in West-Vlaanderen;
Gelet op de bepalingen van artikel 423 van het decreet over het lokaal bestuur inzake de mogelijkheid tot verlenging van de statutair bepaalde duur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging; Na kennisname van de ambities van de raad van bestuur van Psilon om haar maatschappelijke opdracht ook in de komende decennia verantwoord verder uit te bouwen op een kwalitatief hoogwaardige wijze met en voor de bevolking van onze gemeente en voor het gehele werkgebied van Psilon;
Gezien deze ambities geen bijkomende financiële bijdrage vergt van de gemeenten-vennoten en aldus financieel neutraal is voor de gemeentelijke begrotingen;
Gelet op het voorstel om artikel 6 als volgt aan te passen: "Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar en verlengd met een nieuwe termijn van 18 jaar, die ingaat op 22 maart 2023 en verstrijkt op 22 maart 2041. (…)"
Art. 1. - De gemeenteraad besluit zich akkoord te verklaren om de bestaansduur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Psilon te verlengen met 18 jaar, ingaand op woensdag 22 maart 2023.
Art. 2. - De gemeenteraad besluit zich akkoord te verklaren om artikel 6 van de statuten van Psilon aan te passen.
Art. 3. - De gemeenteraad besluit de verlenging van de bestaansduur van Psilon en het voorstel van statutenwijziging voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van Psilon die zal gehouden worden op dinsdag 21 maart 2023 om 19.00 uur.
Art. 4. - De in zitting van 31 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 21 maart 2023 van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen goed te keuren.
Art. 5. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen, Ambassadeur Baertlaan 5 te 8500 Kortrijk.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 22 december 2022;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter