Gelet op de e-mail d.d. 6 oktober 2021 vanwege mevr. Lisa Oplinus houdende melding van afstand van het mandaat als lid van het BCSD;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 87, 88, 92, 93, 94 en 96;
Overwegende dat het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de voorzitter niet inbegrepen, vastgelegd is op zes (6) leden;
Overwegende dat in de akte van voordracht van de lijst VISIE van de leden van het BCSD, mevr. Virginie Desot als eerste opvolger werd voorgedragen;
Overwegende dat uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat mevr. Virginie Desot voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat mevr. Virginie Desot van het bijzonder comité voor de sociale dienst de voorgeschreven eed heeft afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
,,Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen’’
Overwegende dat na de installatie van de kandidaat beide geslachten vertegenwoordigd zijn in het bijzonder comité voor de sociale dienst en deze dus rechtsgeldig samengesteld is;
Art. 1. - Het ontslag van mevr Lisa Oplinus als lid van het bijzonder Comité voor de sociale dienst wordt aanvaard.
Art. 2. - Mevr. Virginie Desot wordt aangesteld als lid bijzonder comité voor de sociale dienst.
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad, in zitting van 11 december 2018 houdende toekenning bevoegdheid dagelijks bestuur aan het Vast Bureau inzake opdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van het OCMW, daden van beheer van inrichtingen en eigendommen;
Overwegende dat de drempelbedragen van de wet op de overheidsopdrachten aangepast zijn en dat omwille van de éénduidigheid ook de bedragen van dagelijks bestuur hieraan aangepast worden;
Overwegende dat voorgesteld wordt om het bedrag van de investeringen voor werken, leveringen en diensten van het investeringsbudget, voorzover deze binnen hetzelfde boekjaar gerealiseerd of geleverd worden in normale omstandigheden, van € 15.000 excl. btw naar € 30.000 op te trekken;
Gelet op art. 220 DLB;
Art. 1. - De raad delegeert de bevoegdheden aan het Vast Bureau inzake opdrachten, die betrekking hebben op het dagelijks beheer van de gemeente en voor daden van beheer van gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
Art. 2. - Worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur in de zin van artikel 220 DLB;
Art. 3. - Als daden van beheer van de gemeentelijke/OCMW inrichtingen en eigendommen worden beschouwd:
Art. 4. - De voorwaarden waaronder de financieel beheerder de controle, bedoeld in artikel 266 decreet lokaal bestuur, uitoefent als volgt vast te stellen:
Art. 5. - Dit besluit treedt in werking met ingang van 01 november 2021.
In de maanden mei en juni 2021 werd een externe audit door CC Consult uitgevoerd in de afdeling ruimte, met de bedoeling om de werking van de dienst te optimaliseren.
Gelet op het DLB artikel 161 dat stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststellen. Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Gelet op de goedkeuring door het managementteam d.d. 20 september 2021;
Gelet op de protocol van goedkeuring door het BOC d.d. 28 september 2021;
Gelet op de goedkeuring door het college en het vast bureau d.d. 4 oktober 2021;
Er zal een financiële impact zijn door de bijkomende aanstelling van één administratief medewerker Ruimte (C1-C3).
Als gevolg van de externe audit binnen de afdeling Ruimte wordt het organogram van het lokaal bestuur Moorslede aangepast.
Volgende zaken worden aangepast:
Art. 1. - De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het nieuwe organogram vast.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de personeelsdienst.
Vanaf 1 november 2021 tot en met 31 maart 2022 kunnen de OCMW's halfmaandelijkse tussenkomsten voor een minimale levering van aardgas toekennen aan mensen voor wie, na een sociaal onderzoek, blijkt dat ze hun budgetmeter onvoldoende kunnen opladen en daardoor zonder verwarming dreigen te vallen. De toegekende bedragen kunnen voor 70 % worden gerecupereerd bij de aardgasnetbeheerder.
Deze regeling is optioneel voor de OCMW's. Zij kunnen beslissen om al dan niet in het systeem te stappen. Zij kunnen slechts middelen recupereren bij de aardgasnetbeheerder als de procedure gevolgd wordt. Deze regeling valt onder de algemene maatschappelijke dienstverlening die de OCMW's op basis van de OCMW-wet toekennen.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 19 november 2010 houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 maart 2009 houdende invoering van een minimale levering van aardgas via de aardgasbudgetmeter;
Overwegende dat alle aanvragen als individuele steunaanvragen dienen behandeld te worden en er tot 70 % kan teruggekregen worden van het uitgekeerde bedrag bij de aardgasnetbeheerder;
Overwegende dat als onderdeel van het Energiearmoedeprogramma dat de Vlaamse Regering op 4 maart 2016 goedkeurde, de toepassingsperiode van de maatregel verruimd werd met twee maanden, namelijk van 1 november tot en met 31 maart;
Gelet op de nieuwe omzendbrief en de nieuwe halfmaandelijkse tussenkomsten voor de periode 2021 - 2022;
Overwegende dat de bedragen gevoelig hoger liggen dan die van vorig jaar. De reden hiervoor is dat de aardgasprijs sterk gestegen is. Ten opzichte van vorig jaar zijn de bedragen gemiddeld dan ook ongeveer 65 % gestegen;
Art. 1. - De Raad beslist om terug deel te nemen aan de campagne "minimale levering via de aardgasbudgetmeter" voor de winterperiode 2021 - 2022 en de klant 30 % te laten betalen voor de oplading. Indien de klant geen middelen heeft, kan het OCMW beslissen om deze 30 % bij te leggen als niet-terugvorderbare steun.
Art. 2. - Gekoppelde voorwaarden: de klant dient zomeropladingen te doen (vanaf 1 maart) voor minimaal de helft van het bedrag dat hij heeft genoten van zijn betreffende categorie, mogelijkheid bekijken om gratis energie- of dakisolatiescan uit te voeren voor zover dit nog niet gebeurd is.
Gelet op het feit dat het OCMW Moorslede aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021 om 14u30, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1. - De Raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3. - Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 16 september 2021;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter