Gelet op artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet;
Overwegende doordat er geen gemeenteraad meer plaatsvond tussen de coördinatievergadering en datum evenementen, werden onderstaande beslissingen genomen via besluit burgemeester:
Art. 1. - De Raad bekrachtigt de besluiten van de burgemeester van 7 en 20 maart 2022 n.a.v. de Short Rally 2022.
Door de federale crisisfase die afgekondigd werd ter beheersing van de coronapandemie hebben de gemeente- en OCMW-raden vaak al veel ervaring met digitaal en/of hybride vergaderen. Door een wijziging aan het decreet over het lokaal bestuur mogen de raden beslissen om digitaal en/of hybride te vergaderen los van de coronapandemie. Daarvoor moet de raad dan wel het huishoudelijk reglement aanpassen, voor zowel de gemeente- als de OCMW-raad.
Op 22 januari 2022 trad het besluit van de Vlaamse Regering over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen in werking. Hoewel het besluit dateert van 10 september 2021, verscheen het pas op 21 januari 2022 in het Belgisch Staatsblad.
Op 13 maart 2022 eindigde de federale fase van het crisisbeheer van de coronapandemie. Dit betekent dat de overgangsmaatregel voor het hybride en digitaal vergaderen op basis van een burgemeestersbesluit (voor de gemeentelijke bestuursorganen) eindigt. Digitaal of hybride vergaderen is na afloop van de federale fase enkel nog mogelijk op basis van het huishoudelijk reglement van het betrokken bestuursorgaan.
De VVSG stelde een model van huishoudelijk reglement ter beschikking.
Raadslid Margaux Vandekerckhove stelt voor om verder digitaal te stemmen in geheime zitting. De raad gaat hiermee éénparig akkoord.
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt om rekening te houden met technische storingen die kunnen optreden tijdens het digitaal en hybride vergaderen.
Art. 1. - De raad keurt het addendum bij het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad: digitaal en hybride vergaderen, goed.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat Ethias als instelling voor de tweede pensioenpijler in 2021 heeft aangegeven ermee te stoppen en dat er aldus in een vervangende instelling voor tweede pensioenpijler moet worden voorzien met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2022;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten;
Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (Een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) moet behaald worden;
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het lokaal bestuur Moorslede van 28 februari 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen: gemeentebestuur Moorslede en OCMW Moorslede;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van lokaal bestuur Moorslede en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 15 maart 2022 besproken werden;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
Raadslid Ward Gillis merkt op dat het vroeger ging om een pensioenspaarverzekering, nu via een pensionfonds: het verschil is dat vroeger het dat kapitaal vast bleef met vaste rente en nu is het een beleggingsportefeuille. Hier moet goed op toegezien worden. Voorstel om de financieel directeur af te vaardigen naar de algemene vergadering.
Raadslid Ward Gillis merkt op de inningspercentages en kostenpremies redelijk duur zijn. Is de gemeente hiervan op de hoogte?
Schepen Sherley Beernaert schetst de historiek van hoe dit tot stand gekomen is en stelt dat er hieromtrent voorafgaand webinars zijn geweest.
Raadslid Ward Gillis vraagt om nauw toe te zien op kostenstructuur en heel omzichtig om te springen naar de reserves die er nog staan van het verleden.
Artikel 1:
Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2:
Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROLOCUS.
Artikel 3:
Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4:
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Het bestuur vormt samen met gemeentebestuur Moorslede en met OCMW Moorslede een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 5:
De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Op 27 maart 2009 bekrachtigde de Vlaamse Regering het Decreet Grond- en pandenbeleid dat op 1 september 2009 in werking trad. Artikel 2.23 § 1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 regelt het gemeentelijk objectief voor sociale huurwoningen. Dit artikel geeft aan hoe het gewestelijke objectief van 50.000 bijkomende sociale huurwoningen wordt verdeeld. Het decreet verdeelt - via de reguliere inspanning 2009-2025 en de specifieke inhaalbeweging 2023-2025, 35.233 sociale huurwoningen tot op het niveau van de Vlaamse gemeenten. De overige 14.767 woningen kunnen worden ingevuld via de sociaal woonbeleidsconvenanten en door bijkomende inhuurnames van sociale verhuurkantoren in gemeenten die hun bindend sociaal object bereikt hebben.
Het sociaal woonbeleidsconvenant bevat het aantal sociale huurwoningen in uw gemeente bovenop het bindend sociaal objectief waarvan de realisatie de komende 3 jaar kan opstarten ongeacht de financieringswijze. Het aantal woningen in het convenant is gebaseerd op de projecten die effectief in de pijplijn zitten en in principe minstens een schetsontwerp hebben en niet op de Projectenlijst staan.
Binnen het toegekende aantal bijkomende woningen kan de gemeente later zelf keuzes maken. Dit versterkt de gemeentelijke regisseursrol op het vlak van het lokaal sociaal woonbeleid en biedt de gemeente de mogelijkheid in te spelen op opportuniteiten die zich kunnen aanbieden tijdens de looptijd van het convenant.
Gelet op de beslissing van het college d.d. 4 oktober 2021 om in te tekenen op dit nieuwe woonbeleidsconvenant en dit voor Project Kapelleveld fase 3, wat (geschat) 13 sociale huurwoningen betreft;
Als voorbereiding op het afsluiten van een sociaal woonbeleidsconvenant vroeg de VMSW het aantal bijkomende sociale huurwoningen dat de gemeente wenst op te nemen. Dat aantal werd gestaafd aan de hand van een overzicht met een of meerdere verrichting(en).De VMSW onderzocht alle aanvragen van de Vlaamse gemeenten, in samenspraak met Wonen-Vlaanderen en het kabinet van de Vlaams minister van Wonen. Hierbij werd rekening gehouden met enkele randvoorwaarden (zie bijlage).
Het resultaat is dat de gemeente Moorslede een convenant kan afsluiten voor 13 bijkomende sociale huurwoningen. Dit convenant gaat in op 1 maart 2022 voor een duur van 3 jaar.
Gelet op het ontwerpconvenant in bijlage;
Art. 1. - De Raad keurt het woonbeleidsconvenant, in bijlage, goed.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de VMSW, via woonbeleidsconvenant@vmsw.be.
Gelet op art. 42 decreet lokaal bestuur;
Overwegende de vraag vanwege TC Moorslede tot het oprichten van padelvelden op domein Grimmertinge, aansluitend op de tennisvelden;
Overwegende tevens de vraag om voor het aanwezige clublokaal van TC Moorslede een recht van opstal te verkrijgen;
Overwegende dat de kosten voor de aanleg van deze padelvelden en de uitbating ten laste valt van TC Moorslede;
Overwegende dat daarvoor een recht van opstal noodzakelijk is;
Overwegende dat TC Moorslede in het voorjaar wenst te starten met de werken;
Gelet op het opmetingsplan, opgemaakt door landmeterskantoor Eyckmans;
Overwegende het voorstel van akte houdende vestiging van een recht van opstal zoals opgemaakt door notariaat Destrooper, Cleeremans & Vanhixe;
Gehoord het college in zijn verslag;
Art. 1. - De Raad keurt de akte houdende vestiging van een recht van opstal tussen het gemeentebestuur Moorslede en TC Moorslede vzw voor het realiseren van padelvelden en het clublokaal op domein Grimmertinge goed.
Art. 2. - Dit perceel waarop de padelvelden komen is kadastraal gekend als Afdeling 1, sectie F, deel nr 864P met een oppervlakte van 1.916 m²;
Het perceel waarop het clubhuis staat is kadastraal gekend als Afdeling 1, sectie F, deel nr 864R met een oppervlakte van 49 m².
Art. 3. - De voorzitter en algemeen directeur van Moorslede worden gemachtigd om de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Art. 4. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan notariaat Destrooper, Cleeremans & Vanhixe te Ledegem.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 24 februari 2022;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Overwegende dat schepen Benedikt Vallaey verontschuldigd is en burgemeester Ward Vergote de vraag zal beantwoorden;
Vraag vanwege raadslid Veerle Demeulenaere aan schepen Jürgen Deceuninck:
De parking aan de voetbalvelden van VK Dadizele in de Oliekotstraat is serieus uitgebreid. Het stukje weg en de parkeerplaatsen langs de openbare weg, dichtbij de ingang, liggen er minder mooi bij.
Is het mogelijk om dichtbij de ingang een duidelijke, afgebakende parkeerplaats voor mensen met een handicap te voorzien? Dat voorzien op de nieuwe parking van VK Dadizele is geen optie: te ver van de ingang en de ondergrond van die parking bestaat uit steentjes.
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat dit op de planning staat.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter