Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 24 april 2025;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Op 6 januari 2025 legde dhr. Edouard de eed af als gemeenteraadslid (lijst 9 PRO).
De algemeen directeur werd schriftelijk en mondeling op 5 mei 2025 verzocht om in de tijdelijke vervanging van gemeenteraadslid Edouard Gillis te voorzien. Het gemeenteraadslid is tijdelijk verhinderd (van 19 mei 2025 tem 15 augustus 2025) om zijn mandaat uit te oefenen wegens medische redenen.
Om in de tijdelijke vervanging van raadslid Edouard Gillis te voorzien, werden volgende opvolgers aangeschreven.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Artikel 12 stelt dat de gemeenteraad akte neemt van de verhindering van het gemeenteraadslid dat om medische redenen gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft.
Artikel 14 regelt dat het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering.
Dhr. Thierry Dekoker voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van de verhindering van dhr. Edouard Gillis als gemeenteraadslid van 19 mei 2025 tot en met 15 augustus 2025.
Art. 2. - De gemeenteraad neemt kennis dat dhr. Thierry Dekoker het tijdelijke mandaat van gemeenteraadslid zal opnemen.
Art. 3. - De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van dhr. Thierry Dekoker goed.
Art. 4. - Dhr. Thierry Dekoker legt de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." De voorzitter verklaart de heer Thierry Dekoker aangesteld in het mandaat van gemeenteraadslid.
Overeenkomstig artikel 55 §1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de rekeningen 2024 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het centraal kerkbestuur Moorslede gezamenlijk toegezonden aan de gemeenteoverheid via Moorslede en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen;
De Raad neemt kennis over de rekening 2024:
Art. 1. - De Raad brengt gunstig advies uit over bovenvermelde rekening 2024.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Overeenkomstig artikel 55 §1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de rekeningen 2024 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het centraal kerkbestuur Moorslede gezamenlijk toegezonden aan de gemeenteoverheid via Moorslede en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen;
De Raad neemt kennis over de rekening 2024:
Art. 1. - De Raad brengt gunstig advies uit over bovenvermelde rekening 2024.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Overeenkomstig artikel 55 §1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de rekeningen 2024 van de kerkfabrieken die ressorteren onder het centraal kerkbestuur Moorslede gezamenlijk toegezonden aan de gemeenteoverheid via Moorslede en de provinciegouverneur van West-Vlaanderen;
Art. 1. - De Raad brengt gunstig advies uit over bovenvermelde rekening 2024.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Het beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (BRWVL) vervangt het Provinciaal ruimtelijk Structuurplan (PRS). Het bestaat uit een strategische visie, die een toekomstbeeld schetst, en verschillende beleidskaders, die een praktische uitwerking en vertaling van de visie opnemen via concrete acties en een kader bieden voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. Belangrijk gevolg is dat de selecties, acties en maatregelen van het provinciaal structuurplan niet meer gelden.
Het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, de bijlage, de plan-MER en alle andere relevante documenten kunnen geraadpleegd worden via de website van de provincie, via https://www.west-vlaanderen.be/beleidsplanruimte.
Het ontwerp beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is opgebouwd uit 3 delen:
Deel 1 is informatief en heeft als doel een beeld te schetsen over wat een beleidsplan is.
Deel 2 is de strategische visie (lange termijn - gericht naar 2050) en is opgebouwd rond vier ruimtelijke principes:
De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om advies op het ontwerp van Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen vóór het einde van het openbaar onderzoek, nl. 25 mei 2025, over te maken. Het advies wordt gevraagd om per schrijven aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen, provinciehuis Boeverbos, Koning Leopold III-laan 41, 8200 Sint-Andries (Brugge) of per e-mail naar ruimte@west-vlaanderen.be over te maken.
Gelet op artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op artikel 2.1.8 §1 VCRO inzake het Provinciaal Beleidsplan Ruimte;
Gelet op de strategische visie beleidsplan ruimte Vlaanderen goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018;
Volgende opmerkingen worden op het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen geformuleerd:
Algemene en/of technische opmerkingen:
Advies op het ontwerp, specifiek per beleidskader:
Raadslid Anneleen Becu vraagt of RUP Millesteenstraat opnieuw wordt opgenomen in het beleidsplan en/of deze procedure wordt verdergezet.
Burgemeester Sherley Beernaert meldt dat er een schrijven is vertrokken naar de bevoegd minister om dit dossier opnieuw op te nemen. We proberen het RUP opnieuw op de trein te krijgen.
Art. 1. - De gemeenteraad besluit het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen gunstig te beoordelen, mits rekening wordt gehouden met de geformuleerde opmerkingen in het besluit.
Art. 2. - De gemeenteraad maakt haar beslissing over aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad d.d. 22 juni 2023 van het convenant tussen de NV Dadipark, de gemeente Moorslede en de provincie West-Vlaanderen aangaande realisatie site Dadipark;
Op 26 november 2024 werd de inrichtingsstudie voor de fase 0 gepresenteerd en besproken met de provincie West-Vlaanderen, de nv Dadipark en de gemeente Moorslede;
Op 28 november 2024 werd van de provincie het addendum aan de convenant ontvangen en dit betreffende de realisatie van het landschapspark met waterbuffering;
Gelet op de beslissing door gemeenteraad in zitting van 19 december 2024;
Hoewel er reeds een eerdere versie van de overeenkomst door de gemeente werd ondertekend, zijn er nadien nog aanpassingen gebeurd aan de studie. Om die reden is een nieuwe ondertekening vereist;
Raadslid Gert-Jan Hovaere merkt op dat het onderhoud van het park ten laste van de gemeente is; wie zal de vijver onderhouden;
We willen dat de kosten de komende jaren beperkt blijven;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt of er nutsvoorzieningen voorzien worden, bv. naar het speeleiland;
Burgemeester Sherley Beernaert antwoordt dat dit niet voorzien is; er werd geopteerd om geen verlichting te voorzien langsheen het fietspad en de paden omwille van de voorbeeldfunctie als gemeente inzake energieverbruik;
Raadslid Gert-Jan Hovaere stelt voor om wachtbuizen te plaatsen;
Art. 1. - De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum aan het convenant en de inrichtingsstudie water.
Gelet op het gemeentedecreet;
Gelet op de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten;
Gelet op het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies van openbare werken;
Gelet op het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken;
Overwegende dat de concessieovereenkomst, die de gemeente Moorslede afsloot aangaande de uitbating cafetaria PL Oltereeke Dadizele, eindigt op 14 juni 2025;
Gelet op het aangetekend schrijven d.d. 10 december 2024 van dhr. Frederic Parent met de vraag tot verlenging van de concessieovereenkomst conform artikel 5 van de lopende concessieovereenkomst;
Gelet op het collegebesluit d.d. 16 december 2024;
Gelet op het collegebesluit d.d. 6 mei 2025;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt wie de prijs vastlegt;
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat dit het college is, conform de prijs van andere uitbatingen;
Art. 1. - De voorwaarden, vastgesteld in bijgevoegde concessieovereenkomst, worden goedgekeurd.
Art. 2. - De concessie wordt verder toegewezen aan Dhr. Frederic Parent tot 14 juni 2034.
Gelet op artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur waarbij de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren;
Gelet op het voorstel van statuten;
Gehoord de Schepen van zorg en welzijn;
Overwegende dat de statuten en de samenstelling van het Lokaal Overleg Kinderopvang dienen hernieuwd te worden ingevolge de nieuwe legislatuur en dat deze positief geadviseerd werden op het LOK van 28 april 2025;
Vraag vanwege raadslid Sigrid Verhaeghe omtrent artikel 12: wordt een vorm van rapportering voorzien naar de gemeenteraad?
Schepen Benedikt Vallaey meldt dat de verslagen zullen gepubliceerd worden; Als er specifieke problemen zijn, gaat dit bekendgemaakt worden.
Art. 1. - De raad keurt de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang goed.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Provinciegouverneur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143 000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 115 000,00 incl. btw;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 0119-01/2410000 en 0119-01/6141004 bij 2026 e.v.;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop software burgerzaken” een bestek met nr. 2025/307 werd opgesteld door de Technische dienst;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/307 en de raming voor de opdracht “Aankoop software burgerzaken”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 115 000,00 incl. btw.
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 0119-01/2410000 en 0119-01/6141004 bij 2026 e.v.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
Gelet decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van de DVV Midwest;
Per e-mail d.d. 22 april 2025, nodigt de DVV Midwest de leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op 3 juni 2025 om 18.00 uur in het streekhuis, Spanjestraat 141 te Roeselare.
Volgende punten worden geagendeerd:
Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de bespreking ter zitting van deze agenda en bijhorende stukken;
Art. 1. - De raad hecht haar goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest d.d. 3 juni 2025.
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 3 juni 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 3 juni 2025 goedkeuren.
Art. 3. - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 06 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald op artikel 44,3° lid, dat bepaalt: “De benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering”;
Gelet op art. 79§2, derde lid, dat stipuleert dat “de bestaande verenigingen van gemeenten bij de inwerkingtreding van dit decreet onmiddellijk onderworpen zijn o.m. aan art. 44”;
Gelet dat het decreet van 03 juli 2001, gepubliceerd werd in het B.S. van 31 oktober 2001 en cfr. art. 79§1 van hetzelfde decreet in werking trad, tien dagen na deze publicatie in het B.S.;
Gelet dat cfr. art. 44,3° lid, aldus:
Gelet op de uitnodiging met agenda van 28 april 2025 van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen tot de Algemene Vergadering van 18 juni 2025, die plaatsvindt in het onthaalgebouw Horizon (bij crematorium Uitzicht), Ambassadeur Baertlaan 5, te Kortrijk, in verband met:
Art. 1. - De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de Algemene Veradering van Psilon op 18 juni 2025.
Art. 2. - De in zitting van 30 januari 2025 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda van de Algemene Vergadering van 18 juni 2025 van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen goed te keuren.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Psilon - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen, Ambassadeur Baertlaan 5 te 8500 Kortrijk.
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 met de volgende agendapunten:
Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
Gelet op de documenten en de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Art. 1. - Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goedgekeurd.
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Marnik Vanackere
Voorzitter