In het kader van het rioolbeheer wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met steden en gemeenten. Voor deze uitwisseling hebben ze niet alleen de toestemming nodig van de betrokkenen zelf.
Men stelde twee protocollen op met duidelijke voorwaarden.
1. Protocol met twee doeleinden:
Fluvius heeft een vernieuwd premiereglement. Het betreft een premie voor respectievelijk gescheiden afvoer, hemelwaterput en infiltratie. Als stad of gemeente heeft men de mogelijkheid een aanvullende premie uit te betalen aan de inwoners. Indien men een aanvullende premie wenst in te voeren, kan Fluvius de persoonsgegevens delen van de inwoners die van Fluvius reeds een premie ontvingen. In het klantenportaal van Fluvius geeft de klant hiervoor expliciet zijn toestemming bij het aanvragen van zijn premie. In dit geval dient het protocol met de 3 doeleinden ondertekend te worden.
2. Protocol met drie doeleinden:
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van zitting d.d. 11 april 2023 om te kiezen voor het protocol met drie doeleinden en dit voor te leggen ter goedkeuring aan de gemeenteraad;
Art 1. - De gemeenteraad keurt het protocol met de drie doelstellingen goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-23) en in het budget van de volgende jaren;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “onderhoud aan landbouwwegen” een bestek met nr. 2023/267 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 247 251,00 excl. btw of € 299 173,71 incl. 21% btw (€ 51 922,71 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt over welke straten het gaat;
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt dat het zeker gaat om de Bloemhoekstraat en Zandstraat voor dit jaar, daarna de Hooglandstraat indien nog middelen. Het gaat om de stukken waar de straat heel kapot is;
Raadslid Bart De Koning vraagt op welke manier er een onderscheid wordt gemaakt of er in de zijkanten beton worden gegoten of niet;
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt dat het de bedoeling is om in de bochten beton te gieten;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/267 en de raming voor de opdracht “onderhoud aan landbouwwegen”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 247 251,00 excl. btw of € 299 173,71 incl. 21% btw (€ 51 922,71 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-23) en in het budget van de volgende jaren.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-17 (ACT-17) en 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-23 (ACT-23);
Raadslid Bart De Koning vraagt of dit fietspad wordt uitgevoerd in asfalt;
Schepen Jürgen Deceuninck antwoordt dat het de bedoeling is om dit gelijkaardig uit te voeren als in de Markizaatstraat op grondgebied Zonnebeke;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/268 en de raming voor de opdracht “vernieuwen fietspad Werviksestraat en tussenstrook Iepersestraat”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 89 977,75 excl. btw of € 108 873,08 incl. 21% btw (€ 18 895,33 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-17 (ACT-17) en 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-23 (ACT-23).
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-02/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-39 (ACT-39) en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanpassingswerken aan de bestaande kleedkamers in de sporthal” werd gegund aan Studiebureau Viaene bvba, St. Idesbaldusstraat 9 in 8630 Veurne;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2023/269 werd opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Viaene bvba, St. Idesbaldusstraat 9 in 8630 Veurne;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 56 480,00 excl. btw of € 68 340,80 incl. 21% btw (€ 11 860,80 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Raadslid Bart De Koning vraagt hoelang en op welke temperatuur er gesproeid wordt i.k.v. legionellabeheersplan;
Schepen Jürgen Deceuninck moet hier het antwoord schuldig blijven;
Fractie N-VA onthoudt zich omdat het allemaal lap en tap werk is zonder lange termijnvisie op het gemeentelijk patrimonium;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/269 en de raming voor de opdracht “Aanpassingswerken aan de bestaande kleedkamers in de sporthal”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Viaene bvba, St. Idesbaldusstraat 9 in 8630 Veurne. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 56 480,00 excl. btw of € 68 340,80 incl. 21% btw (€ 11 860,80 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-02/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-39 (ACT-39).
Gelet op het feit dat de aanleg van het skatepark in Dadizele is opgestart en dat tegen de start van de zomervakantie er geskatet moet kunnen worden;
Om het gebruik van het skatepark in goede banen te leiden, is een reglement wenselijk zodat de gebruikers van het skatepark op een correcte en veilige manier gebruik kunnen maken van deze skate-infrastructuur;
Gelet op het gunstig advies van Jeugdraad Moorslede op zondag 23 april 2023;
Gehoord de schepen voor jeugd, Jürgen Deceuninck, in zijn toelichting;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt wat de stand van zaken is betreffende de werken aan het skatepark, hoe het zit met het budget en of er gedacht werd om skatepark af te zetten voor de auto's;
Schepen Jürgen Deceuninck antwoordt dat het voorzien is om het skatepark te openen tegen de grote vakantie; het budget staat vast; de werken dienen binnen het budget uitgevoerd te worden en er komt een afscheiding met betonelementen met de parking;
Art. 1. - De gemeenteraad keurt het skatereglement goed.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij MIROM, Milieuzorg Roeselare en Menen;
Gelet op het decreet d.d. 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald op artikel 432 DLB, dat bepaalt: “De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.”;
Gelet dat cfr. art. 432 DLB, aldus:
Gelet op de uitnodiging met alle bijhorende stukken van 28 april 2023 van Mirom tot de Algemene Vergadering van 30 mei 2023 met volgende agenda:
Art. 1. - Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2. - De in zitting van 31 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering van 30 mei 2023 van Mirom goed te keuren.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te berichten aan Mirom.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 14 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Art. 1. - De raad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde
Gelet op de statuten van Farys ov;
Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het feit dat Moorslede aangesloten is bij Farys ov (voorheen genaamd TMVW);
Gelet op de oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van Farys ov op 16 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1. - De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. - De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art. 3. - Een afschrift van dit besluit zal
gestuurd worden.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 06 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald op artikel 44,3° lid, dat bepaalt: “De benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering”;
Gelet op art. 79§2, derde lid, dat stipuleert dat “de bestaande verenigingen van gemeenten bij de inwerkingtreding van dit decreet onmiddellijk onderworpen zijn o.m. aan art. 44”;
Gelet dat het decreet van 03 juli 2001, gepubliceerd werd in het B.S. van 31 oktober 2001 en cfr. art. 79§1 van hetzelfde decreet in werking trad, tien dagen na deze publicatie in het B.S.;
Gelet dat cfr. art. 44,3° lid, aldus:
Gelet op de uitnodiging met agenda van 17 april 2023 van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen tot de Algemene Vergadering van 21 juni 2023, die plaatsvindt in het onthaalgebouw Horizon (bij crematorium Uitzicht), Ambassadeur Baertlaan 5, te Kortrijk, in verband met:
Art. 1. - Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda.
Art. 2. - De in zitting van 31 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda van de Algemene Vergadering van 21 juni 2023 van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen goed te keuren.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de PSILON - Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen, Ambassadeur Baertlaan 5 te 8500 Kortrijk.
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 31 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 november 2021 inzake de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Art. 1. - Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 goedgekeurd.
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 22 juni 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 27 april 2023;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter