Gelet op art. 170§4 van de Grondwet;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het Wetboek van de Inkomstenbelasting 1992, meer bepaald de artikelen 464 tot en met artikel 470/2;
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode GBB-CBS/0020-00/7301000;
De gemeente dient er op toe te zien dat haar budget in evenwicht is. De financiële toestand van de gemeente vereist dat er belastingen worden geheven zoals een aanvullende belasting op de personenbelasting.
Art. 1. - Er wordt voor het aanslagjaar 2025 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van dit aanslagjaar.
Art. 2. - De belasting wordt vastgesteld op 8 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het jaar, dat vooraf ging aan het aanslagjaar.
Art. 3. - De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen.
Art. 4. - Deze verordening wordt naar het Agentschap voor Binnenlands Bestuur verstuurd en aan de Federale Overheidsdienst Financiën, Stafdienst Beleidsexpertise en –ondersteuning, Studiedienst, t.a.v. mevr. Anneliese D’haeseleer, North Galaxy – Toren B6, Koning Albert II-laan 33, bus 22, 1030 Brussel.
Gelet op artikel 170, §4, van de Grondwet;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet op artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode GBB-CBS/0020-00/7300000;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Voor het aanslagjaar 2025 worden 1134 opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
Art. 2. - De invordering van deze gemeentelijke belasting zal gebeuren door toedoen van het Agentschap Vlaamse Belastingdienst van het beleidsdomein Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur via het Loket voor Lokale Besturen.
Gelet op art. 170§4 van de Grondwet;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, met latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op het feit dat de ontvangst voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder de MAR-code 7342400;
Art. 1. - Er wordt voor een termijn van 1 jaar, beginnend op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken en van gelijkgestelde producten, ongeacht ze in brievenbussen worden gedeponeerd of op de openbare weg worden verspreid.
Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen.
De opsomming is niet limitatief.
Collectieve adresaanduiding per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd.
Art. 2. - De belasting is verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren.
Wanneer deze persoon niet gekend is, is de belasting verschuldigd door de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld.
De drukker en de fysieke of rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Art. 3. - De tarieven bedragen:
Per verspreiding bedraagt de heffing minimum € 12,5.
Art. 4. - Er is een vrijstelling van belasting:
Er is vrijstelling van belasting voor drukwerken en gelijkgestelde producten van socio-culturele en sportverenigingen, erkende gemeentelijke verenigingen en vormings- en onderwijsinstellingen.
Art. 5. – De belastingplichtige moet ten laatste de 15de dag volgend op het kwartaal van verspreiding aangifte doen bij het gemeentebestuur, hetzij uiterlijk tegen 15 april 2025, 15 juli 2025, 15 oktober 2025, 15 januari 2026. Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag en een specimen van het verspreide drukwerk of het gelijkgesteld product.
Ingeval van periodieke verspreidingen kan een aangifte ten laatste de 15de dag volgend op het kwartaal van verspreiding, ook gelden voor de daaropvolgende verspreidingen tijdens hetzelfde aanslagjaar.
Art. 6. - Bij gebreke van een aangifte binnen de in artikel 5 vastgestelde aangiftedatum of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingschuldige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
Art. 7. - De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 8. - De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Art. 9. - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Gelet op artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Overwegende dat het de bevoegdheid is van de gemeenteraad om belastingreglementen vast te stellen, op te heffen of te wijzigen;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op het feit dat de ontvangst voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025 onder de MAR-code 7361100;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2025 voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een contant te betalen belasting geheven op:
Parkeren in blauwe zones
Art. 2. - De contante belasting 'naheffing blauwe zone' is van toepassing in zones met beperkte parkeertijd (blauwe zones) en op de openbare weg met blauwe zonereglementering overeenkomstig art. 27.1 en 27.2 (KB van 1/12/75 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).
Art. 3. - De belasting 'naheffing blauwe zone' kan vastgesteld worden, indien niet aangeduid op de signalisatie, tijdens de periode van 9.00 uur tot 18.00 uur, behoudens op zon- en feestdagen (indien niet anders aangeduid op de signalisatie). In de andere gevallen is de belasting vaststelbaar tijdens de periode aangeduid op de signalisatie. Tijdens deze periodes is de belasting verschuldigd van zodra de toegestane parkeerduur is overschreden of wanneer de bestuurder de richtlijnen inzake het gebruik van de parkeerschijf, met uitzondering van het bedrog van de parkeerschijf, niet heeft nageleefd.
Deze belasting bedraagt € 25,00.
Parkeren op parkeerplaatsen waar de parkeerduur beperkt wordt tot 15 min
Art. 4. - De contante belasting 'naheffing extra kortparkeren' is van toepassing op plaatsen aangeduid door de signalisatie fig. E9a met onderbord 'max. 15 min.' overeenkomstig art. 70.2.1.3°.a) (KB van 1/12/75 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg).
Art. 5. - De belasting 'naheffing extra kortparkeren' kan vastgesteld worden, indien niet aangeduid op de signalisatie, tijdens de periode van 9.00 uur tot 18.00 uur, van maandag tot en met zondag, (indien niet anders aangeduid op de signalisatie). Tijdens deze periodes is de belasting verschuldigd van zodra de toegestane parkeerduur is overschreden.
Deze belasting bedraagt € 25,00.
Algemene bepalingen
Art. 6. - De personen met een handicap, houders van een speciale kaart uitgereikt door een officiële instelling overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999, worden vrijgesteld van de belasting 'naheffing blauwe zone' en 'naheffing extra kortparkeren' en elke parkeerduurbeperking op voorwaarde dat deze kaart zichtbaar is aangebracht op de binnenkant van de voorruit van het voertuig of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig. De vervaldatum van de kaart moet zichtbaar zijn voor controle (art. 27.4 KB van 1/12/75 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
Art. 7. - De naheffing is verschuldigd door de houder van de nummerplaat.
Art. 8. - De contante belasting wordt betaald:
Art. 9. - Bij niet-betaling van deze contante belasting, wordt de belasting een kohierbelasting. Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 10. - De officiële feestdagen zijn: Nieuwjaar (1 januari), Paasmaandag, Feest van de Arbeid (1 mei), O-L-H Hemelvaart, Pinkstermaandag, Feest van de Vlaamse Gemeenschap (11 juli), Nationale Feestdag (21 juli), O-L-V Hemelvaart (15 augustus), Allerheiligen (1 november), Wapenstilstand (11 november) en Kerstdag (25 december).
Art. 11. - De belasting wordt ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, en wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Art. 12. - In geval van niet-betaling na de laatste aangetekende waarschuwing zal worden overgegaan tot gerechtelijke invordering van de parkeerbelasting.
Art. 13. - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening kan enkel gebeuren door verzending. De indiening moet op straffe van verval gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vragen in zijn bezwaarschrift.
De invordering van de belasting wordt in het geval van de in het eerste lid bedoelde betwisting opgeschort totdat het college van burgemeester en schepenen een beslissing genomen heeft.
Art. 14. - Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Gelet op art. 170§4 van de Grondwet;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode GBB-CBS/0020-00/7332100;
Overwegende dat wegens veranderde huisvestingsnormen en leefgewoonten de globale zorg voor het leefmilieu steeds zwaardere financiële eisen stelt;
Overwegende dat de openbare reinigingsdienst jaarlijks steeds grotere uitgaven vergt voor de gemeente, onder meer door milieuheffingen op het verwerken van afval;
Overwegende dat de selectieve huisvuilophaling, de werking van het diftarpark,… bijkomende kosten meebrengt;
Overwegende dat een bijdrage van de burgers en de bedrijven noodzakelijk en billijk is;
Overwegende dat het aldus wenselijk is een algemene milieubelasting in te voeren;
Raadslid Ward Gillis meldt dat dit een asociale belasting is die perfect kan geschrapt worden; onze belastingsdruk ligt hoger dan in andere gemeenten. Vraag om in de volgende bestuursperiode hieraan aandacht te geven of deze niet kan aangepast worden;
Raadslid Veerle Demeulenaere treedt dit bij en vraagt of er kan gekeken worden of deze belasting niet kan aangepast of geschrapt worden;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2025 en voor een termijn van 1 jaar eindigend op 31 december 2025, wordt ten voordele van de gemeente, een jaarlijkse directe algemene milieubelasting geheven.
Art. 2. - Deze belasting is ten laste van:
Art. 3. - Onder gezin wordt verstaan:
Art. 4. - De belasting bedraagt:
Art. 5. - De referentiepersoon, die blijkens een attest van het OCMW op de 1ste dag van de maand van het versturen van het aanslagbiljet, 3 maanden leefloon of steun gelijklopend aan het leefloon geniet(en) word(t)(en) vrijgesteld.
Art. 6. - Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting kan vastgesteld en ingekohierd worden op naam van één van de gezinsleden, met dien verstande dat alle gezinsleden hoofdelijk en solidair de belasting verschuldigd zijn.
Art. 7. - De belasting wordt berekend per kalenderjaar. Elk begonnen jaar is volledig verschuldigd, met dien verstande dat de op 1 januari bestaande toestand in aanmerking wordt genomen.
Art. 8. - De belasting is in éénmaal eisbaar en betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Art. 9. - De invordering van de belasting en de bezwaarprocedure wordt geregeld door het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Art. 10. - De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Overeenkomstig artikel 3.6.0.0.1. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit, kan de belastingschuldige bij een materiële vergissing ontheffing aanvragen binnen vijf jaar vanaf 1 januari waarin de belasting is gevestigd. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Art. 11. - Verwijl- en moratoriumintresten zijn op deze belasting toepasselijk zoals inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
Art. 12. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur op 25 september 2024;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. – Voor een periode ingaand op 01 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.
Art. 2. – De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.
Art. 3. – Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
Art. 3.1. – Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Fractie |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparaten) |
Elektriciteitskabels |
Frituurolie (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
Klein Gevaarlijk Afval (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
TL-lampen (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
Hol Glas (bokalen, flessen) |
Metalen |
Papier en karton |
PMD (verplicht in PMD-zak) |
Textiel |
Kurken (inzameling via Mariënstede) |
Matrassen (niet gratis voor KMO’s en zelfstandigen) |
Art. 3.2. – Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):
Fractie |
Retributie* particulieren (excl. btw) |
Retributie* badgegebruiker (excl. btw) |
Asbestcement |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 200,00/ton |
€ 200,00/ton |
Gipsafval |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2.000 kg: € 145,00/ton |
€ 145,00/ton |
Harde Plastics/PVC |
1 000 k g - 2 000 kg: € 25,00/ton >2.000 kg: € 270,00/ton |
€ 270,00/ton |
Houtafval |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 75,00/ton |
€ 75,00/ton |
Niet recycleerbaar afval (let wel: geen aarde!) |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 130,00/ton |
€ 130,00/ton |
Aarde |
1.000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 50,00/ton |
€ 50,00/ton |
Piepschuim los |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 135,00/ton |
€ 135,00/ton |
Piepschuim in 1500L-zakken |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 1,35/zak |
€ 1,35/zak |
Steenpuin |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 25,00/ton |
€ 25,00/ton |
Tuinafval |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 50,00/ton |
€ 50,00/ton |
Zuiver vlak glas (vensterglas) |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25,00/ton >2 000 kg: € 55,00/ton |
€ 55,00/ton |
*prijzen geldig in het lopende kalenderjaar
Art. 3.3. – Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
Fractie |
Retributie* Particulieren (excl. btw) |
Retributie* Badgegebruiker (excl. btw) |
Brandbaar grofvuil |
€ 200,00/ton |
€ 215,00/ton |
Art. 4. – Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1 000 kg/gezin/jaar. Eens de vrijstelling is opgebruikt kan er nog eens 1 000 kg/gezin/jaar worden aangebracht tegen een basistarief van 25 €/ton. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in art. 3.2.
Art. 4.1. – De vrijstelling is enkel van toepassing voor volgende categorieën:
Art. 4.2. – De vrijstelling geldt niet voor:
Art. 4.3. – De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die eenzelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
Art. 4.4. – De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgend jaar.
Art. 4.5. – Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Art. 5. – Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Art. 6. – De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15 000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15 000 kg tot 30 000 kg.
Art. 7. – Bij het overschrijden van de tweede vrijstelling wordt de aanvoer verrekend aan het basistarief.
Art. 8. – Het gemeentebestuur Moorslede wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen. Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Art. 9. – In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker en/of aan de gebruiker van de badge tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning. Na 1 maand volgt een 2e aanmaning en worden er € 10 administratiekosten aangerekend. Indien nog niet betaald wordt, kan de gemeente een administratieve invordering starten.
Art. 10. – Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken, en dit met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s.
Art. 11. – De KMO-badge kost € 10/stuk.
Art. 12. – Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Mirom Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 25 september 2024;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Raadslid Ward Gillis vraagt of het brandbaar afval gratis is geworden want het is weggevallen uit het retributiereglement; het staat er niet meer in;
Schepen Sherley Beernaert zal dit navragen;
Voorstel voorzitter om reglement goed te keuren mits aanpassing zoals voorgekomen in Mirom.
Art. 1. - Voor een periode ingaande 01 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025 worden de tarieven van Mirom op:
Ophaling excl btw |
Prijs 2025 |
|
Tab (tuinafvalbak) waarborg 180L (éénmalig) |
€ 27 |
bak |
Tab waarborg 240 l (éénmalig) |
€ 32 |
bak |
Tab waarborg 1 000 l (éénmalig) |
€ 136 |
bak |
Tab 24 beurten - 180 l - 1e bak |
€ 92 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 240 l – 1e bak |
€ 108 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 280 l - 1e bak |
€ 115 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 1 000 l -1e bak |
€ 424 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 180 l - 2e bak |
€ 51 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 240 l – 2e bak |
€ 63 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 280 l - 2e bak |
€ 68 |
per jaar |
Tab 24 beurten - 1 000 l - 2e bak |
€ 344 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 180 l - 1e bak |
€ 137 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 240 l – 1e bak |
€ 159 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 280 l - 1e bak |
€ 170 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 1 000 l - 1e bak |
€ 629 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 180 l - 2e bak |
€ 74 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 240 l – 2e bak |
€ 91 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 280 l - 2e bak |
€ 101 |
per jaar |
Tab 35 beurten - 1 000 l - 2e bak |
€ 510 |
per jaar |
Ophaling container stopzetting |
€ 14,25 |
|
Reiniging vuile tab - container bij stopzetting |
€ 5,70 |
|
Afvalzakken: retributie |
Prijs 2025 |
|
Restafvalzak 60 liter (particulier, kmo en gemeentelijk afval) |
€ 1,70 |
zak |
Restafvalzak 30 liter (particulier) |
€ 0,85 |
zak |
PMD-zak 60 liter |
€ 0,15 |
zak |
PMD-zak 120 liter (scholen en verenigingen) |
€ 0,25 |
zak |
Asbestzak (groot) |
€ 2,50 |
zak |
Asbestzak (klein) |
€ 1,50 |
zak |
Peukentasjes |
€ 1,00 |
stuk |
Evenementen excl. btw |
Prijs 2025 |
|
Evenementencontainer (12 rolcontainers restafval inbegrepen) |
€ 150 |
container |
Evenementencontainer, vanaf 13de rolcontainer restafval |
€ 7,40 |
volle rolcontainer |
Verlies of beschadiging van een rolcontainer |
€ 60 |
rolcontainer |
Beschadiging glasbol |
€ 1 250 |
maximum |
Verloren rit evenementencontainer |
€ 140 |
container |
Niet-naleven van een afspraak uit het reglement |
€ 72,60 |
|
Huren lege rolcontainer (rest-PMD-P&K) |
€ 5,00 |
|
Volle restafvalzak (240 l) |
€ 7,40 |
|
Volle PMD-zak (240 l) |
€ 2,00 |
|
Volle container P&K |
€ 2,00 |
|
Huur beker 25/33 incl. wassen |
€ 0,13 |
stuk |
Huur drankkaraf incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
Huur beker bier incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
Huur beker wijn incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
Huur beker cava incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
Huur beker warme drank incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
Ontbrekende opbergdoos |
€ 30,00 |
stuk |
Ontbrekende beker 25/33 cl |
€ 0,50 |
stuk |
Ontbrekende special beker |
€ 2,00 |
stuk |
Teruggave ongebruikte bak 25 cl |
€ 35,00 |
|
Teruggave ongebruikte bak 35 cl |
€ 28,00 |
|
Teruggave ongebruikte bak wijn |
€ 10,00 |
|
Teruggave ongebruikte bak cava |
€ 14,00 |
|
Teruggave ongebruikte bak bier |
€ 11,00 |
|
Teruggave ongebruikte warme beker |
€ 18,00 |
|
Teruggave ongebruikte bak karaf |
€ 6,00 |
|
Extra transport bekers |
€ 85,00 |
extra rit |
Composteren: retributie |
Prijs 2025 |
|
Compostvat |
€ 40,00 |
stuk |
Beluchtingsstok |
€ 7,00 |
stuk |
Deksel compostvat |
€ 9,00 |
stuk |
Bodemplaat compostvat |
€ 7,50 |
stuk |
Schuif compostvat |
€ 6,00 |
stuk |
Lichaam voor compostvat (zonder bodemplaat) |
€ 18,75 |
stuk |
Keukenemmer |
€ 6,00 |
stuk |
Compostbak basismodule |
€ 85,00 |
stuk |
Compostbak uitbreidingsmodule |
€ 60,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk: HH100 |
€ 10,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk: HP 100 |
€ 5,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk: HP 120 |
€ 6,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk: |
€ 4,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk: H-afstandshouder |
€ 1,50 |
stuk |
Grof tuinafval aan huis |
Prijs 2025 |
|
Groenafval max. 7 m³ |
€ 68 |
per ophaling |
Groenafval extra m³ |
€ 10,00 |
per m³ |
Groenafval (verloren rit) |
€ 17,00 |
per rit |
Asbest aan huis |
Prijs 2025 |
|
Opm. 2025 |
In containers (tot 2 stuks) |
€ 170,00 |
per container |
Incl. 2 sets PBM |
In platenzak (eerste) |
€ 30,00 |
per zak |
Incl. 2sets PBM |
In platenzak (tweede tot zesde) |
€ 20,00 |
per zak |
|
PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen (2 sets gratis per aanvraag) |
€ 10,00 |
per extra set |
|
Verloren rit ophaling container |
€ 140,00 |
container |
|
Grof vuil aan huis |
Prijs 2025 |
|
Opm. 2025 |
Administratiekost |
€ 6,50 |
|
per ophaling |
Verwerking: afh. van materiaal, prijs in €/stuk volgens onderstaande lijst: |
|
|
|
Accordeondeur |
€ 10,30 |
|
|
Achterwand bed |
€ 4,00 |
|
|
Achterwand kleerkast |
€ 2,60 |
|
|
Afvoerbuis (plastic) |
€ 2,60 |
|
|
Aquarium |
€ 4,00 |
|
|
Autostoel |
€ 4,20 |
|
|
Autozetel (enkel) |
€ 5,70 |
|
|
Badkamerkastje |
€ 3,20 |
|
|
Badkuip |
€ 9,50 |
|
|
Barbecue (niet gas, proper gemaakt) |
€ 4,00 |
|
|
Barbecue (zonder gasfles) |
€ 8,30 |
|
|
Barkast |
€7,60 |
|
|
Beautycase |
€ 2,00 |
|
|
Barstoelen en barkrukken |
€ 2,10 |
|
|
Bed in ijzer (zonder matras) |
€ 4,50 |
|
|
Bed zonder matras |
€ 4,00 |
|
|
Bedhekje kinderbed |
€ 1,60 |
|
|
Behangtafel |
€ 5,20 |
|
|
Betonmolen |
€ 10,20 |
|
|
Bijzettafel / roltafel |
€ 2,00 |
|
|
Bloembak (ijzer) |
€ 2,00 |
|
|
Bloempot |
€ 2,00 |
|
|
Boekenkast |
€ 4,00 |
|
|
Boekenrek |
€ 2,00 |
|
|
Borstelstok |
€ 2,00 |
|
|
Boxspring (omkadering + matrasbodem) |
€ 7,60 |
|
|
Boxspring met poten en hoofdbord |
€ 21,60 |
|
|
Brommer (excl brandstof) |
€ 12,70 |
|
|
Buis (metaal)/per lopende meter |
€ 2,20 |
|
|
Bureau |
€ 10,20 |
|
|
Bureau (ijzer) |
€ 19,00 |
|
|
Bureaublad |
€ 6,40 |
|
|
Bureaustoel |
€ 2,60 |
|
|
Clubzetel |
€ 5,70 |
|
|
Computertafel |
€ 4,00 |
|
|
Crosstrainer |
€ 10.00 |
|
|
Curverbox (leeg) |
€ 2,00 |
|
|
Deur met glas |
€ 16,30 |
|
|
Deur-binnendeur |
€ 4,00 |
|
|
Dossierkast (ijzer) |
€ 8,90 |
|
|
Douchedeur |
€ 4,00 |
|
|
Douchecabine |
€ 11,50 |
|
|
Douchewanden (acryl) |
€ 4,20 |
|
|
Dressoir |
€ 7,60 |
|
|
Dressoirkast - bovenkant glas |
€ 8,30 |
|
|
Dressoirkast met glazen ramen |
€ 10,20 |
|
|
Droogmolen |
€ 3,10 |
|
|
Droogrek |
€ 4,00 |
|
|
Druk- en rugsproeier (uitgespoeld aanbieden) |
€ 2,60 |
|
|
Drukketel (huishoudelijk - water drukvat) |
€ 7,70 |
|
|
Expansievat |
€ 4,00 |
|
|
Fiets |
€ 4,00 |
|
|
Fiets (elektrisch)/batterij uitneembaar |
€ 4,00 |
|
|
Fietskar |
€ 4,20 |
|
|
Fietsrek |
€ 2,00 |
|
|
Fietswiel |
€ 1,60 |
|
|
Frame boodschappentrolley |
€ 1,60 |
|
|
Frigobox |
€ 2,00 |
|
|
Glazen deur boekenkast (gedemonteerd aanbieden) |
€ 3,60 |
|
|
Glazen tafelblad |
€ 12,70 |
|
|
Glijbaan |
€ 6,40 |
|
|
Gocart |
€ 4,00 |
|
|
Grasmaaier hand |
€ 3,20 |
|
|
Grasmaaier motor (excl. brandstof) |
€ 5,70 |
|
|
Handwasmachine |
€ 2,60 |
|
|
Hoeksalon 4 pers. |
€ 18,40 |
|
|
Hoeksalon 5 pers. |
€ 20,30 |
|
|
Hoeksalon 6 pers. |
€ 24,20 |
|
|
Hoeksalon 7 pers. |
€ 28,00 |
|
|
Hoelahoep |
€ 2,00 |
|
|
Hok/kooi |
€ 4,00 |
|
|
Hometrainer |
€ 10,00 |
|
|
Hoogslaper (bureau met kast onderaan) |
€ 17,80 |
|
|
Houten kinderpark |
€ 3,10 |
|
|
Houten klaptafel |
€ 6,40 |
|
|
Houten speelbank |
€ 2,00 |
|
|
Houten speeltoestel (groot) |
€ 18,60 |
|
|
Houten werkbank |
€ 5,20 |
|
|
Ijzeren tafel |
€ 7,20 |
|
|
Ijzeren trapleuning |
€ 4,70 |
|
|
Kachel |
€ 9,50 |
|
|
Kader (groot) |
€ 1,60 |
|
|
Kader (klein) |
€ 0,60 |
|
|
Kampeerbed |
€ 3,10 |
|
|
Kappersstoel met wasbak |
€ 8,80 |
|
|
Kapstok (staand) |
€ 1,60 |
|
|
Kattenbak |
€ 2,00 |
|
|
Kerstboom (kunststof – groot) |
€ 5,10 |
|
|
Kerstboom (kunststof – klein) |
€ 3,20 |
|
|
Keukenblok (max. 4 kasten + werkblad) |
€ 11,50 |
|
|
Keukentafel |
€ 6,40 |
|
|
Kinderwagen |
€ 2,00 |
|
|
Kinderbad |
€ 2,10 |
|
|
Kist (hout) |
€ 2,00 |
|
|
Kinderwagen (onderstel) |
€ 1,60 |
|
|
Klapstoel |
€ 1,60 |
|
|
Kleerkast |
€ 7,60 |
|
|
Kleerkast met spiegels |
€ 9,50 |
|
|
Kleerkastdeur |
€ 2,60 |
|
|
Klein materiaal |
€ 2,00 |
|
|
Kofferbak |
€ 4,00 |
|
|
Kookpan |
€ 1,00 |
|
|
Krabpaal |
€ 2,00 |
|
|
Krantenhouder |
€ 1,60 |
|
|
Kruidenbak (leeg aanbieden) |
€ 1,60 |
|
|
Kruiwagen |
€ 3,20 |
|
|
Krukje/tabouret |
€ 2,10 |
|
|
Kuipzetel |
€ 4,50 |
|
|
Kunstgras per m² |
€ 5,20 |
|
|
Kunststof tuinkast |
€ 4,20 |
|
|
Kussens 1 zit zonder kader |
€ 5,10 |
|
|
Kussens 3 zit zetel zonder kader |
€ 9,50 |
|
|
Ladder |
€ 4,00 |
|
|
Ladenkastje (commode) |
€ 5,10 |
|
|
Lamellen 18 m |
€ 8,30 |
|
|
Laminaat planken (30 stuks) |
€ 8,30 |
|
|
Lattenbodem |
€ 4,00 |
|
|
Ligzetel |
€ 2,60 |
|
|
Long chair |
€ 5,70 |
|
|
Loopfiets |
€ 2,20 |
|
|
Lounge meubilair buiten 3 zit |
€ 9,50 |
|
|
Lounge meubilair buiten hoeksalon 4 pers. |
€ 13,40 |
|
|
Lounge meubilair buiten hoeksalon 6 pers. |
€ 18,40 |
|
|
Lounge meubilair 1 zit |
€ 4,50 |
|
|
Lounge meubilair 2 zit |
€ 6,40 |
|
|
Luchtmatras |
€ 1,60 |
|
|
Luifelframe |
€ 6,20 |
|
|
Matrasbodem |
€ 4,00 |
|
|
Maxi-cosi |
€ 2,00 |
|
|
Medicijnkastje |
€ 1,50 |
|
|
Metalen basketpaal (incl. ring en plastic voet niet) |
€6 40 |
|
|
Metalen kantelpoort |
€ 7,60 |
|
|
Metalen tuintafel |
€ 7,20 |
|
|
Metalen voetbaldoel |
€ 3,10 |
|
|
Metalen werkbank |
€ 15,50 |
|
|
Motor jacuzzi |
€ 4,70 |
|
|
Naaimachine meubel |
€ 2,60 |
|
|
Nachtkastje |
€ 2,00 |
|
|
Onderzoekstafel |
€ 12,70 |
|
|
Opblaasbare jacuzzi |
€ 7,00 |
|
|
Opstapje/huishoudtrap |
€ 2,10 |
|
|
Pallet |
€ 2,00 |
|
|
Paraplu |
€ 0,60 |
|
|
Parasol klein |
€ 2,60 |
|
|
Parasol groot |
€ 7,60 |
|
|
Parasolvoet (plastic) |
€ 3,10 |
|
|
Parasolvoet beton |
€ 8,20 |
|
|
Partytent (metaal en stof apart) |
€ 4,70 |
|
|
Petroleumkachel zonder stekker (zonder petroleum) |
€ 2,00 |
|
|
Piano |
€ 11,40 |
|
|
Pingpongtafel |
€ 9,00 |
|
|
Plank in hout of pvc (per lopende m) |
€ 1,00 |
per meter |
|
Poef |
€ 5,70 |
|
|
Poetsgerief/stuk |
€ 1,60 |
|
|
PVC dakgoot + bevestiging |
€ 6,70 |
|
|
Raam met glas (+ 1 m²) |
€ 4,00 |
|
|
Raamwerk in PVC/hout/metaal zonder glas/per lopende m |
€ 1,00 |
|
|
Radiator |
€ 2,00 |
|
|
Regenton |
€ 4,50 |
|
|
Reisbedje (baby) |
€ 2,00 |
|
|
Rek |
€ 2,60 |
|
|
Relaxzetel |
€ 6,40 |
|
|
Rieten mand |
€ 1,50 |
|
|
Rolgordijn |
€ 1,50 |
|
|
Rolluik |
€ 4,00 |
|
|
Rolstoel |
€ 5,40 |
|
|
Salontafel (glazen blad) |
€ 13,40 |
|
|
Salontafel (houten blad) |
€ 5,70 |
|
|
Salontafel (steen) |
€ 10,20 |
|
|
Schildersstelling/renovatiesteiger |
€ 6,20 |
|
|
Schoenenkast/rek |
€ 5,10 |
|
|
Schommel |
€ 5,10 |
|
|
Schommelstoel |
€ 2,00 |
|
|
Serre (plastic) |
€ 11,40 |
|
|
Skeelers |
€ 3,10 |
|
|
Skilatten (per paar) |
€ 3,10 |
|
|
Slaapbank |
€ 7,60 |
|
|
Speelgoed (plastiek) |
€ 2,00 |
|
|
Speelhuisje voor buiten |
€ 3,10 |
|
|
Spiegel |
€ 4,00 |
|
|
Spiegeldeur kleerkast |
€ 5,00 |
|
|
Spoelbak inox |
€ 5,20 |
|
|
Staande klok |
€ 2,00 |
|
|
Stapelbed |
€ 6,40 |
|
|
Step |
€ 2,10 |
|
|
Stoel |
€ 2,60 |
|
|
Strijkplank |
€ 2,00 |
|
|
Surfplank met toebehoren |
€ 5,70 |
|
|
Tafel (eetkamer) |
€ 6,40 |
|
|
Tafelbiljart |
€ 8,90 |
|
|
Tafelpoot |
€ 1,50 |
|
|
Tafeltennistafel |
€ 9,00 |
|
|
Tafelvoetbalspel |
€ 9,00 |
|
|
Tapijt (deurmat) |
€ 2,00 |
|
|
Tapijt groot |
€ 7,60 |
|
|
Tapijt klein |
€ 4,00 |
|
|
Tekenbord voor kinderen |
€ 1,60 |
|
|
Tent |
€ 4,50 |
|
|
Trampoline |
€ 15,30 |
|
|
Traphekje - veiligheidshekje |
€ 3,10 |
|
|
Trapladder |
€ 3,10 |
|
|
Tuinbank |
€ 5,70 |
|
|
Tuinslang |
€ 2,00 |
|
|
Tuinstoel plastic |
€ 2,60 |
|
|
Tuinstoel/zetel |
€ 4,00 |
|
|
Tuintafel plastiek |
€ 4,00 |
|
|
Tuintafel hout |
€ 7,60 |
|
|
Tv-meubel |
€ 4,50 |
|
|
Valies |
€ 2,00 |
|
|
Vasttapijt (per m²) |
€ 1,00 |
per m² |
|
Verenbak bed |
€ 5,70 |
|
|
Verzorgingstafel |
€ 5,20 |
|
|
Vezelplaat |
€ 1,50 |
per m³ |
|
Vijverfolie (per m²) |
€ 3,30 |
|
|
Visput (glasvezel) |
€ 10,90 |
|
|
Vlas glas, vrij van hout/per lopende meter |
€ 1,00 |
|
|
Vitrinekast |
€ 9,50 |
|
|
Vliegenraam |
€ 3,20 |
|
|
Voetbankje |
€ 2,00 |
|
|
Vuilbak (plastiek) |
€ 2,00 |
|
|
Wand (hout) |
€ 5,10 |
|
|
Wandmeubel |
€ 15,30 |
|
|
Wasbak (kroon en bak apart) |
€ 2,60 |
|
|
Wasmand |
€ 4,00 |
|
|
Wasrek |
€ 4,00 |
|
|
Waterbed met achterwand (zonder water) |
€ 14,60 |
|
|
WC stoel |
€ 5,10 |
|
|
Waterslang + houder |
€ 2,10 |
|
|
Wieg |
€ 4,00 |
|
|
Wipstoeltje |
€ 3,10 |
|
|
Zeil (plastiek) |
€ 2,00 |
|
|
Zetel 1 zit |
€ 5,70 |
|
|
Zetel 2 zit |
€ 7,60 |
|
|
Zetel 3 zit |
€ 11,50 |
|
|
Zetel 3,5 zit |
€ 12,40 |
|
|
Zetel 4 zit |
€ 15,30 |
|
|
Zitzak |
€ 5,10 |
|
|
Zoldertrap (hout) |
€ 7,60 |
|
|
Zwembad met filterpomp |
€ 5,70 |
|
|
Zwembad met filterpomp 15 000 l - 30 000 l |
€ 22,90 |
|
|
Zwembad met filterpomp 5 000 l - 15 000 l |
€ 11,50 |
|
|
Zwembad plastiek (kinderbadje) |
€ 2,00 |
|
|
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Mirom en aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad d.d. 22 juni 2023 van het convenant tussen de NV Dadipark, de gemeente Moorslede en de provincie West-Vlaanderen aangaande realisatie site Dadipark;
Op 26 november 2024 werd de inrichtingsstudie voor de fase 0 gepresenteerd en besproken met de provincie West-Vlaanderen, de nv Dadipark en de gemeente Moorslede;
Op 28 november 2024 werd van de provincie het addendum aan de convenant ontvangen en dit betreffende de realisatie van het landschapspark met waterbuffering;
Gelet op de principiële beslissing door het schepencollege in zitting van 2 december 2024.
Met het oog op het indienen van de omgevingsvergunning wordt aan alle partijen formeel hun akkoord hieromtrent gevraagd.
Door de provincie werd een overeenkomst opgemaakt waarbij de partijen verklaren akkoord te gaan met de inrichtingsstudie.
Daarbij aansluitend werd een tweede artikel opgenomen waarbij de gemeente Moorslede en Dadipark NV de verbintenis aangaan om de nodige afspraken te maken betreffende het beheer en onderhoud van de bomentuin.
Raadslid Ward Gillis vraagt of er afspraken zijn gemaakt omtrent de bomentuin;
Schepen Sherley merkt op dat in de overeenkomst vermeld staat dat dit nog moet gebeuren;
Raadslid Ward Gillis vraagt welk bedrag er zal nodig zijn voor het onderhoud van het park;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het studiebureau hiermee bezig is.
Raadslid Ward Gillis vraagt of de timing voor de uitkijktoren realistisch is en zal er een inspraakmoment zijn voor deze uitkijktoren; ook de meerkosten naar aanleiding van de sondering zijn niet bekend;
Waarnemend-burgemeester Nessim Ben Driss meldt dat het nu niet gaat om de uitkijktoren en er zal geen inspraakmoment meer zijn;
Raadslid Margaux Vandekerckhove vraagt wanneer er een volledige raming zal zijn van de kosten van de inrichting;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het nu enkel om het landschapspark gaat; er zijn nog heel wat factoren die onbekend zijn voor de rest van het park.
Art. 1. - De gemeenteraad bekrachtigt de principiële beslissing van het schepencollege van 2 december 2024.
Art. 2. - De gemeenteraad gaat akkoord met het addendum aan het convenant en de inrichtingsstudie water.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 15 (toegang voorbehouden aan sociale werkplaatsen of maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen, of toegang voorbehouden aan programma's voor beschermde arbeid) en artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet) en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Groenonderhoud dienstjaar 2025” een bestek met nr. 2024/300 werd opgesteld door de dienst Omgeving-Milieu-Duurzaamheid;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 71 758,66 excl. btw of € 86 827,97 incl. 21% btw (€ 15 069,31 btw medecontractant);
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0680-00/6137000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB-CBS);
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024/300 en de raming voor de opdracht “Groenonderhoud dienstjaar 2025”, opgesteld door de Omgeving-Milieu-Duurzaamheid. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 71 758,66 excl. btw of € 86 827,97 incl. 21% btw (€ 15 069,31 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten is de uitvoering van de opdracht beperkt tot het kader van de programma's voor beschermde arbeid.
Art. 4. - In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Art. 5. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0680-00/6137000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB-CBS).
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0310-00/2260000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-35 (ACT-35);
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024/303 en de raming voor de opdracht “Ruiming slib en sanering vijver en gracht Remi Dewittestraat”, opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium, Engelse Wandeling 70 te 8500 Kortrijk. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 278 530,81 excl. btw of € 337 022,28 incl. 21% btw (€ 58 491,47 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Mariënstede vzw, Remi Dewittestraat 6 te 8890 Dadizele.
Art. 4. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 5. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0310-00/2260000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-35 (ACT-35).
Overwegende dat voorafgaand aan de bouw van een nieuw administratief centrum, er een duidelijke ruimtelijke visie dient te zijn op publieke functies en het patrimonium in het centrum van Moorslede en een projectdefinitie voor het administratief centrum;
Overwegende dat het lokaal bestuur Moorslede hiervoor beroep wenst te doen op Winvorm van de provincie West-Vlaanderen;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst voor het vastleggen van afspraken tussen de gemeente en Winvorm voor de selectie van ontwerpers voor het de opmaak van deze visie en projectdefinitie;
Gelet op het feit dat voor deze procedure een jury moet aangesteld worden;
Gelet op artikel 40 en 41 DLB;
Het krediet van 75.000 euro excl. btw is voorzien op begrotingsartikel 0119-06/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (actie GBB-GR);
Raadslid Ward Gillis meldt dat PRO de deelname aan WinVorm steunt om zo te komen tot een economisch goede oplossing.
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt hoe dit gezien wordt qua timing.
Schepen Sherley Beernaert meldt dat er stap per stap zal gewerkt worden.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor het vastleggen van de afspraken tussen de gemeente Moorslede en Winvorm, vertegenwoordigd door de provincie West-Vlaanderen, voor de selectie van de ontwerpers voor de volledige studieopdracht voor ‘een Ruimtelijke visie op publieke functies en patrimonium in het centrum van Moorslede en de opmaak van een projectdefinitie voor het administratief centrum’ te Moorslede via de procedure van de Selectie Winvorm goed.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 21 november 2024;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter