Het coronavirus is in verschillende Europese landen opgedoken en ook in België stijgt het aantal besmette en in het ziekenhuis opgenomen mensen. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, moeten er bijkomende maatregelen genomen worden, zo ook voor de organisatie van de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 29 april 2021.
Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus Covid-19;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 en volgende houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken;
Gelet op artikel 134 en 135 §2, 5° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op artikel 63 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de richtlijnen van Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/gemeenteraden-en-het-coronavirus-covid-19-vraag-en-antwoord;
De overheid adviseert haar beleid rond "social distancing" dat erop gericht is de verspreiding van Covid-19 zoveel mogelijk te beperken of te vertragen. De maatregelen van "social distancing" proberen het contact tussen (eventueel onbekende) besmette personen en gezonde, niet besmette personen zoveel mogelijk te verminderen. Voor de organisatie van de raden kunnen de door de overheid opgelegde regels inzake social distancing niet optimaal gevolgd worden. Daarom zal de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2021 om praktische en veiligheidsredenen achter gesloten deuren, dit zonder pers en publiek, plaatsvinden.
Het is verder ook aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn virtueel te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencing-systeem, ook de stemming zal digitaal via het besluitvormingssysteem 'ECHO' (e-notulen) verlopen.
Conform de richtlijnen van de toezichthoudende overheid en het agentschap Binnenlands bestuur is de agenda niet beperkt tot enkel de spoedeisende punten. Alle punten kunnen op de agenda van de raad worden geplaatst. De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid,...) blijven van toepassing.
Er wordt een audio-opname gemaakt tijdens de zitting, deze opname wordt via livestream uitgezonden. Deze manier van vergaderen en stemmen en de bijkomende mogelijkheid tot vragen stellen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.
Overwegende dat de burgemeester bij verordening van 8 april 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Art. 1. - Bij de organisatie van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 29 april 2021 worden volgende maatregelen in acht genomen:
Art. 2. - Deze verordening zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Art. 3. - Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Art. 1. - De raad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 8 april 2021 houdende het houden van een virtuele zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 29 april 2021.
Op heden heerst een epidemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan.
Dit resulteerde onder meer in het MB van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd op 1 november 2020, 28 november 2020, 11 december 2020, 19 december 2020, 21 december 2020, 24 december 2020, 12 januari 2021, 14 januari 2021, 26 januari 2021 en eventuele latere wijzigingen.
Strikte naleving van de bepalingen van het besluit is noodzakelijk, zo niet komt de volksgezondheid ernstig in het gevaar.
Op grond van artikel 133 Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester belast met de uitvoering van de wetten, de decreten, de ordonnanties, de verordeningen en de besluiten van de staat, de gewesten, de gemeenschappen, de gemeenschapscommissies, de provincieraad en de bestendige deputatie van de provincieraad, tenzij zulks uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen of aan de gemeenteraad is opgedragen.
Op grond van artikel 135§2 Nieuwe Gemeentewet hebben de gemeenten ook tot taak in het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name meer specifiek 135 §2, 5° Nieuwe Gemeentewet tot het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Overeenkomstig artikel 133, 2de alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan de burgemeester politiebesluiten maken.
Gelet eveneens op artikelen 182 en 187 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
Gelet op het politiebesluit van de gouverneur van 2 oktober en 3 december 2020 houdende de plicht tot het dragen en het bij zich hebben van een mondneusmasker op het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen.
Gelet op de heropflakkering van de COVID-19 epidemie op het grondgebied is het aangewezen om aanvullende lokale maatregelen te nemen zoals toegestaan door de federale regering zodat verdere risico’s kunnen beperkt worden en de verspreiding kan tegengegaan worden.
De besmettingscijfers op grondgebied Moorslede en in de omliggende regio gaan immers in stijgende lijn waarbij de alarmdrempel hetzij benaderd, hetzij al overschreden wordt.
Het is derhalve noodzakelijk dat de visie en betrachting van het ministerieel besluit zo sterk als mogelijk kan opgevolgd worden. Aanvullende regels zijn daartoe essentieel. Zo zorgt een gerichte mondmaskerplicht ervoor dat besmettingsrisico’s beperkt worden en dat de handhaving van social distancing ook kan gewaarborgd worden op plaatsen en momenten waar dit anders niet evident is.
Met name de moeilijkheden inzake het bewaren van de nodige social distance in de omgeving van scholen en speelpleinen, noodzaken om verdere beschermingsmaatregelen te nemen.
Overwegende dat het dragen van een mondmasker of van elk ander alternatief in stof een belangrijke rol speelt in de strategie om de maatregelen geleidelijk aan af te bouwen; dat het dragen van mondmaskers dan ook wordt aanbevolen aan de bevolking voor elke situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden nageleefd, om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan; dat het louter gebruik van een mondmasker echter niet volstaat en dat het steeds gepaard moet gaan met de andere preventiemaatregelen; dat de social distancing de belangrijkste en prioritaire preventiemaatregel blijft;
Gelet op de hoogdringendheid kan niet gewacht worden op een volgende gemeenteraad om deze maatregelen te nemen.
Overwegende dat de burgemeester bij besluit van 8 april 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Artikel 1 - Mondmaskerdracht
Het dragen van een mondmasker (mond- en neusbescherming) of elk ander alternatief in stof is verplicht. Conform art. 25 van het MB van 28 oktober 2020 geldt de mondmaskerplicht niet voor kinderen tot en met 12 jaar (i.e. alle kinderen die nog niet de volle leeftijd van 13 jaar hebben bereikt), dit houdt in dat de mondmaskerplicht geldt voor iedereen vanaf 13 jaar.
Met omgeving wordt bedoeld: de straten aanpalend aan de onderwijsinstelling waar een zone 30 van kracht is.
Deze plicht geldt gedurende de gebruikelijke in- en uitloopmomenten van de onderwijsinstellingen.
Het dragen van een mondmasker (mond- en neusbescherming) of elk ander alternatief in stof is niet verplicht in voormelde zones:
Artikel 2
Inbreuken op dit besluit worden, overeenkomstig artikel 26 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.
Artikel 3
Dit besluit vervangt het besluit van 10 maart 2021 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis en treedt in werking vanaf 15 april 2021 tot 16 mei 2021 of tot deze wordt ingetrokken met een opvolgend besluit of totdat hogere rechtsnormen deze materie dwingend anders reglementeren.
Artikel 4
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de eerstvolgende zitting.
Afschrift van onderhavig besluit zal voor kennisgeving worden overgemaakt aan:
Art. 1. - De raad bekrachtigt het politiebesluit van de burgemeester van 8 april 2021, inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de COVID-19 crisis.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Mirom Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 7 oktober 2020;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Gelet op de beslissing van de Raad van bestuur van Mirom op 3 maart 2021 i.v.m. aanvulling retributiereglement met de retributie ophaling asbest aan huis;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Voor een periode ingaande op 01 januari 2021 en eindigend op 31 december 2021 worden de tarieven van Mirom op:
Verbrandingsprijzen excl btw |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
Huisvuil leden |
€ 85,69 |
ton |
|
Gemeentelijk zwerfvuil |
€ 85,69 |
ton |
|
Brandbaar afval recyclageparken |
€ 85,69 |
ton |
|
Brandbaar afval kmo's, organisaties en particulieren |
€ 114,02 |
ton |
|
Hoogcalorisch afval (bv. polyestyreen, isomo) |
€ 132,04 |
ton |
|
Brandbaar afval kmo's, organisaties en particulieren (groot form) |
€ 149,00 |
ton |
|
Milieuheffing |
€ 13,58 |
ton |
raming |
Ophaling excl btw |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
Restafval : basisprijs € 6,52/inw/jaar, per kwartaal te indexeren |
€ 8,57 |
inw/jaar |
gem/raming |
Restafval : basisprijs € 15,10/ton, per kwartaal te indexeren |
€ 19,81 |
ton |
gem/raming |
PMD |
Gratis |
|
|
P&K ophaling per inw per jaar (56 % gemeente, 44 % Fost Plus) |
€ 1,57 |
inw/jaar |
raming |
P&K ophaling per ton (56 % gemeente, 44 % Fost Plus) |
€ 29,10 |
ton |
raming |
P&K vergoeding (vrij v btw) (68 % gemeente, 32 % FP) Gemiddeld |
€ 25,00 |
ton |
raming |
tab (tuinafvalbak) waarborg 180L (éénmalig) |
€ 27 |
bak |
|
tab waarborg 240L (éénmalig) |
€32 |
bak |
|
tab waarborg 280L (éénmalig) |
€ 34 |
bak |
|
tab waarborg 1000L (éénmalig) |
€ 136 |
bak |
|
tab 24 beurten-180L- 1e bak |
€ 81 |
per jaar |
|
tab 24 beurten 240L – 1e bak |
€ 95 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-280L-1e bak |
€ 101 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-1000L-1e bak |
€ 373 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-180L-2e bak |
€ 45 |
per jaar |
|
tab 24 beurten 240L – 2e bak |
€ 55 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-280L-2e bak |
€ 60 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-1000L-2e bak |
€ 302 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-180L- 1e bak |
€ 120 |
per jaar |
|
tab 35 beurten 240L – 1e bak |
€ 140 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-280L-1e bak |
€ 149 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-1000L-1e bak |
€ 553 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-180L-2e bak |
€ 65 |
per jaar |
|
tab 35 beurten 240L – 2e bak |
€ 80 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-280L-2e bak |
€ 89 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-1000L-2e bak |
€ 448 |
per jaar |
|
ophaling container stopzetting |
€ 12,50 |
|
|
reiniging vuile tab-container bij stopzetting |
€ 5 |
|
|
Afvalzakken : retributie |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
Restafvalzak 60 liter (particulier, kmo en gemeentelijk afval) |
€ 1,70 |
zak |
|
restafvalzak 30 liter (particulier) |
€ 0,85 |
zak |
|
PMD-zak 60 liter |
€ 0,15 |
zak |
|
PMD-zak 120 liter (scholen en verenigingen) |
€ 0,15 |
zak |
|
Asbestzak (groot) |
€ 2,50 |
zak |
|
Asbestzak (klein) |
€ 1,50 |
zak |
|
Peukentasjes |
€ 1,00 |
stuk |
|
Evenementen excl. btw |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
evenementencontainer (12 rolcontainers restafval inbegrepen) |
€ 75 |
container |
|
evenementencontainer, vanaf 13de rolcontainer restafval |
€ 7 |
volle rolcontainer |
|
verlies of beschadiging van een rolcontainer |
€ 55 |
rolcontainer |
|
beschadiging glasbol |
€ 1.250 |
maximum |
|
verloren rit evenementencontainer |
€ 80 |
container |
|
extra zakken bij gebruik rolcontainers |
€ 0,50 |
zak |
|
Huur beker 25/33 incl wassen |
€ 0,10 |
stuk |
|
Huur drankkaraf incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker bier incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker cava incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker warme drank incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Ontbrekende opbergdoos |
€ 30,00 |
stuk |
|
Ontbrekende beker 25/33 cl |
€ 0,50 |
stuk |
|
Ontbrekende special beker |
€ 2,00 |
stuk |
|
Extra kost vervuilde beker |
€ 0,10 |
stuk |
|
Extra kost beker te laat terug |
€ 0,10 |
stuk |
|
Composteren: retributie |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
compostvat |
€ 30,00 |
stuk |
|
beluchtingsstok |
€ 5,00 |
stuk |
|
deksel compostvat |
€ 6,00 |
stuk |
|
bodemplaat compostvat |
€ 5,00 |
stuk |
|
schuif compostvat |
€ 4,00 |
stuk |
|
lichaam voor compostvat (zonder bodemplaat) |
€ 12,50 |
stuk |
|
keukenemmer |
€ 4,50 |
stuk |
|
wormenbak |
€ 20 |
stuk |
|
compostbak basismodule |
€ 70 |
stuk |
|
compostbak uitbreidingsmodule |
€ 50 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : HH100 |
€ 8,00 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : HP 100 |
€ 4,00 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : HP 120 |
€ 5,00 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : E 120 |
€ 3,50 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : H-afstandshouder |
€ 1,00 |
stuk |
|
Grof tuinafval aan huis |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
Groenafval max. 7 m³ |
€ 50 |
per ophaling |
|
Groenafval extra m³ |
€ 7,00 |
per m³ |
|
Groenafval (verloren rit) |
€ 12,50 |
per rit |
|
Asbest aan huis |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
in containers (tot 2 stuks) |
€ 170 |
per container |
|
in platenzak (eerste) |
€ 30 |
per zak |
|
in platenzak (tweede tot zesde) | € 20 |
per zak | |
PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen (2 sets gratis per aanvraag) |
€ 10 |
per extra set |
|
Grof vuil aan huis |
Prijs 2021 |
|
Opm. 2021 |
Administratiekost |
€ 5 |
|
per ophaling |
Verwerking : afh. van materiaal, prijs in €/stuk volgens onderstaande lijst : |
|
|
|
Accordeondeur |
€ 3 |
|
|
Aquarium |
€ 3 |
|
|
Badkamerkastje |
€ 1 |
|
|
Badkuip |
€ 7,50 |
|
|
Barbecue |
€ 1,50 |
|
|
Barkast |
€ 6 |
|
|
Bed zonder matras |
€ 3 |
|
|
Bijzettafel / roltafel |
€ 1,50 |
|
|
Boekenkast |
€ 3 |
|
|
Boekenrek |
€ 1,50 |
|
|
Boiler |
/ |
|
|
Box |
/ |
|
|
Brommer |
€ 10 |
|
|
Bureau |
€ 11 |
|
|
Bureau (ijzer) |
€ 15 |
|
|
Bureaustoel |
€ 2 |
|
|
Computer |
/ |
|
|
Computerscherm |
/ |
|
|
Computertafel |
€ 2 |
|
|
Dampkap |
/ |
|
|
Deur-binnendeur |
€ 3 |
|
|
Diepvries |
/ |
|
|
Douchedeur |
€ 3 |
|
|
Dressoir |
€ 6 |
|
|
Droogkast |
/ |
|
|
Droogrek |
€ 3 |
|
|
Elektrisch vuurtje |
/ |
|
|
Expansievat |
€ 3 |
|
|
Fiets |
€ 3 |
|
|
Fietsrek |
€ 1,50 |
|
|
Frigobox |
€ 1,50 |
|
|
Friteuse |
/ |
|
|
Gasfornuis |
/ |
|
|
Gasvuur |
/ |
|
|
Glazen tafelblad |
€ 10 |
|
|
Gocart |
€ 3 |
|
|
Grasmaaier elektr. |
/ |
|
|
Grasmaaier hand |
€ 1,50 |
|
|
Grasmaaier motor |
€ 4,50 |
|
|
Handwasmachine |
€ 2 |
|
|
Hangklok |
/ |
|
|
Hoeksalon 4 pers. |
€ 14,50 |
|
|
Hoeksalon 5 pers. |
€ 16 |
|
|
Hoeksalon 7 pers. |
€ 22 |
|
|
Hok/kooi |
€ 3 |
|
|
Hometrainer |
€ 4,50 |
|
|
Kachel |
€ 7,50 |
|
|
Keukenblok |
€ 9 |
|
|
Keukentafel |
€ 4 |
|
|
Kinderwagen |
€ 1,50 |
|
|
Kist (hout) |
€ 1,50 |
|
|
Kleerkast |
€ 6 |
|
|
Kleerkastdeur |
€ 2 |
|
|
Klein materiaal |
€ 1,50 |
|
|
Koelkast |
/ |
|
|
Kofferbak |
€ 3 |
|
|
Koffiezet |
/ |
|
|
Kookpan |
€ 0,50 |
|
|
Kopiemachine (tafel) |
/ |
|
|
Kruiwagen |
€ 1,50 |
|
|
Kussen 1 zit |
€ 4 |
|
|
Kussens 3-zit zetel |
€ 7,50 |
|
|
Ladder |
€ 3 |
|
|
Ladenkastje |
€ 4 |
|
|
Lattenbodem |
€ 3 |
|
|
Ligzetel |
€ 2 |
|
|
Matras |
€ 5 |
|
|
Matrasbodem |
€ 3 |
|
|
Medicijnkastje |
€ 1 |
|
|
Metalen kantelpoort |
€ 6 |
|
|
Microgolf |
/ |
|
|
Naaimachine |
€ 2 |
|
|
Nachtkastje |
€ 1,50 |
|
|
Onderzoekstafel zwaar |
€ 10 |
|
|
Onderzoekstafel licht |
€ 7,50 |
|
|
Pallet |
€ 1,50 |
|
|
Parasol |
€ 1,50 |
|
|
Parasolvoet beton |
€ 4 |
|
|
Plank in hout of pvc |
€ 0,50 |
per meter |
|
Poef |
€ 4,50 |
|
|
Pomp elektrisch |
/ |
|
|
Printer |
/ |
|
|
Raam met glas |
€ 3,00 |
per m² |
|
Radiator |
€ 1,50 |
|
|
Radio |
/ |
|
|
Rek |
€ 2 |
|
|
Rieten mand |
€ 1 |
|
|
Rolgordijn |
€ 1 |
|
|
Rolluik |
€ 3 |
|
|
Salontafel |
€ 4,50 |
|
|
Schoenenkast/rek |
€ 4 |
|
|
Schommel |
€ 4 |
|
|
Schommelstoel |
€ 1,50 |
|
|
Slaapbank |
€ 6 |
|
|
Speelgoed (plastiek) |
€ 1,50 |
|
|
Spiegel |
€ 3 |
|
|
Staande klok |
€ 1,50 |
|
|
Staanlamp |
/ |
|
|
Stoel |
€ 2 |
|
|
Stofzuiger |
/ |
|
|
Strijkijzer |
/ |
|
|
Strijkplank |
€ 1,50 |
|
|
Surfplank met toebehoren |
€ 4,50 |
|
|
Tafel (eetkamer) |
€ 5 |
|
|
Tafelbiljart |
€ 4,50 |
|
|
Tafelpoot |
€ 1 |
|
|
Tafeltennistafel |
€ 4,50 |
|
|
Tafelvoetbalspel |
€ 4,50 |
|
|
Tapijt |
€ 3 |
|
|
Televisie |
/ |
|
|
Tent |
€ 2 |
|
|
Tuinbank |
€ 4,50 |
|
|
Tuinslang |
€ 1,50 |
|
|
Tuinstoel |
€ 1,50 |
|
|
Tuintafel |
€ 2 |
|
|
Tv-meubel |
€ 2 |
|
|
Vaatwasmachine |
/ |
|
|
Valies |
€ 1,50 |
|
|
Vasttapijt |
€ 0,50 |
per m² |
|
Verenbak |
€ 4,50 |
|
|
Verlichting |
/ |
|
|
Vezelplaat |
€ 1 |
per m³ |
|
Video (recorder) |
/ |
|
|
Visput (glasvezel) |
€ 3 |
|
|
Vitrinekast |
€ 7,50 |
|
|
Voetbankje |
€ 1,50 |
|
|
Vuilbak (plastiek) |
€ 1,50 |
|
|
Wand (hout) |
€ 4 |
|
|
Wandmeubel |
€ 12 |
|
|
Wasbak |
€ 2 |
|
|
Wasmachine |
/ |
|
|
Wasmand |
€ 3 |
|
|
Wasrek |
€ 3 |
|
|
Wieg |
€ 3 |
|
|
Zeil (plastiek) |
€ 1,50 |
|
|
Zetel 1 zit |
€ 4,50 |
|
|
Zetel 2 zit |
€ 6 |
|
|
Zetel 3 zit |
€ 9 |
|
|
Zetel 4 zit |
€ 12 |
|
|
Zoldertrap (hout) |
€ 6 |
|
|
Zonnebank zonder lampen |
/ |
|
|
Zwembad plastiek |
€ 1,50 |
|
|
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Mirom en aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op de beslissing in de gemeenteraad van 30 januari 2014 waarbij de kosteloze grondafstand vanwege De Vlaming NV aan de gemeente Moorslede van de wegenis, gelegen in “Ter Klippe”, 2de afdeling Dadizele, sectie A, deelnr 978x2 met oppervlakte 7a 07ca werd goedgekeurd;
Gelet op de gemeenteraad van 23 mei 2019, waarbij het ontwerp van de akte nogmaals werd voorgelegd op vraag vanwege de dienst Vastgoedtransacties, gezien de vorige beslissing dateerde van voor de staatshervorming en er toestemming werd verleend voor het Comité tot Aankoop tot het verlijden van de akte, en niet voor de dienst Vastgoedtransacties;
Gelet op de beslissing in de gemeenteraad van 23 mei 2019, waarbij de kosteloze grondafstand vanwege vereniging van mede-eigenaars residentie Ter Klippe aan de gemeente Moorslede van de wegenis, gelegen in “Ter Klippe”, 2de afdeling Dadizele, sectie A, deelnr 978x2 met oppervlakte 7a 07ca werd goedgekeurd;
Overwegende de vraag vanwege de dienst Vastgoedtransacties om het ontwerp van de akte nogmaals voor te leggen aan de gemeenteraad, gezien er een wijziging is m.b.t. de oppervlakte;
Overwegende dat vereniging van mede-eigenaars residentie Ter Klippe, de wegenis gelegen in "Ter Klippe" 2de afdeling Dadizele, sectie A deelnr 978x2 met oppervlakte 5a 95ca, kosteloos wenst af te staan aan de gemeente met het oog op inlijving in het openbaar domein;
Gelet op het ontwerp van de akte van de afdeling Vastgoedtransacties;
Art. 1. - De kosteloze grondafstand vanwege vereniging van mede-eigenaars residentie Ter Klippe aan de gemeente Moorslede van de wegenis gelegen in “Ter Klippe”, gekend ter kadaster 2de afdeling Dadizele, sectie A, deelnr 978x2, oppervlakte 5a 95ca wordt goedgekeurd.
Art. 2. - Bovengenoemde kosteloze grondafstand wordt gedaan met het oog op de inlijving in de openbare wegenis.
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afdeling Vastgoedtransacties om de akte te verlijden.
Overwegende de vraag van mevrouw Stella Mary Creupelandt, Dr. Vander Stichelelaan 7, 8890 Moorslede tot de aankoop van een stuk gemeentegrond, gekend ter kadaster 1ste afdeling, sectie C, palend aan perceel C27y, oppervlakte 58 m² aan de gemeente;
Gelet op de plannen opgemaakt door landmeetkantoor Koen Roelandt bvba;
Gelet op de beslissing van de Raad, in zitting van 24 april 2014 houdende goedkeuring verkoopprijs voortuinstroken, voetpaden en opritten;
Gelet op de principiële goedkeuring van de verkoop door het college in zitting van 8 februari 2021;
Gelet op art. 40 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 1. - De verkoop van de voortuinstrook aan mevrouw Stella Mary Creupelandt, Dr. Vander Stichelelaan 7, 8890 Moorslede, gekend ter kadaster 1ste afdeling, sectie C, palend aan perceel C27y, oppervlakte 58 m² wordt principieel goedgekeurd.
Art. 2. - De betreffende voortuinstrook wordt gedesaffecteerd uit het openbaar domein.
Art. 3. - De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid te belasten met het opmaken van het ontwerp van akte.
Overwegende dat Fluvius System Operator cvba, voor rekening van Fluvius West, rioleringswerken wenst uit te voeren in de Geluwestraat (Tussen de oude Iepersestraat en deel Aquafin – tussen Azalealaan en Ketenstraat – tussen Ketenstraat en Oliekotstraat);
Overwegende dat de gemeente wegeniswerken wenst uit te voeren in de Geluwestraat (Tussen de Oude Iepersestraat en deel Aquafin – Tussen Azalealaan en Ketenstraat – tussen Ketenstraat en Oliekotstraat);
Gelet op de structuur en de principes van de investeringsregels bij Fluivus West;
Bij eventuele opname van het project op het subsidiëringsprogramma en voor zover de procedure van dit besluit dit toelaat, kan het door de gemeente Moorslede onderschreven engagement worden herroepen. In voorkomend geval komt hoofdstuk 2 van deze samenwerkingsovereenkomst te vervallen;
Aangezien het oorspronkelijk project op vraag van de gemeente Moorslede wordt uitgebreid met Geluwestraat (deel tussen Ketenstraat en Oliekotstraat) en voor deze uitbreiding geen beroep wordt gedaan op toelage in uitvoering van het besluit van de Vlaamse regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen;
Gezien de partijen van oordeel zijn dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd;
Gehoord de schepen van openbare werken;
Raadslid Ward Gillis vraagt of er hiervoor Vlaamse subsidies beschikbaar zijn?
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat hiervoor geen subsidies zijn.
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis hoeveel er in totaal gebudgetteerd is voor dit project.
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat er 416.000 werd voorzien. Wat nu voorligt is iets nieuws en is nog niet gebudgetteerd.
Art. 1. - Bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Moorslede en Fluvius System Operator cvba, aangaande de riolerings- en wegeniswerken langs de Geluwestraat (Tussen de oude Iepersestraat en deel Aquafin – tussen Azalealaan en Ketenstraat – tussen Ketenstraat en Oliekotstraat), wordt goedgekeurd.
Art. 2. - De burgemeester en de Algemeen Directeur worden gemachtigd tot ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Fluvius System Operator cvba.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0410-00/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-22);
Overwegende dat in het kader van de opdracht “renovatie brandweerarsenaal” een bestek met nr. 2020/205 werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.555,00 excl. btw of € 58.751,55 incl. 21% btw (€ 10.196,55 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt of dit past in het burgemeestersconvenant?
Schepen Sherley Beernaert antwoordt ja, dat hoort daar ook bij.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2020/205 en de raming voor de opdracht “renovatie brandweerarsenaal”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 48.555,00 excl. btw of € 58.751,55 incl. 21% btw (€ 10.196,55 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0410-00/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-22).
Gelet op het decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid in Vlaanderen van 21 november 2003 en latere wijzigingen. In het bijzonder titel III-hoofdstuk VII;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's van 30 januari 2009, in het bijzonder hoofdstuk III;
Gelet op het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen. In het bijzonder artikel 7 §7;
Gelet op de omzendbrief van het departement Welzijn Volksgezondheid en Gezin over het lokaal sociaal beleid van 26 oktober 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. In het bijzonder artikels 2 §2, 41 4°&5°, 78 5°&6°;
Gelet op het schrijven van Logo Midden-West-Vlaanderen van 12 april 2021;
Gelet op de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen zoals terug te vinden op de site van het Agentschap Zorg en Gezondheid;
Logo Midden-West-Vlaanderen is belast met de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en doet dat in samenwerking met lokale en regionale partners in de regio Midden-West-Vlaanderen waaronder lokale besturen.
In het bijzonder ondersteunt Logo Midden-West-Vlaanderen sedert 1999 gemeente Moorslede bij de uitbouw van een integraal preventief gezondheidsbeleid. Logo Midden-West-Vlaanderen biedt hiervoor zowel kant- en klare thematische materialen aan, materialen voor procesbegeleiding en effectieve procesbegeleiding en coaching op maat.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Moorslede is er aandacht voor gezondheidspromotie en ziektepreventie. Meer gezonde burgers in een gezond Moorslede is de finaliteit.
Ten gevolge van de COVID-19-crisis is het belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarbij het Logo ons coacht.
Logo Midden-West-Vlaanderen moet opnieuw erkend worden voor de periode 2022-2027.
Hiervoor moet een lijst van erkende partners waaronder de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Midden-West-Vlaanderen deze erkenning formeel ondersteunen (Zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/01/2009).
De ondersteuning van de erkenning houdt geen automatisch lidmaatschap van Logo Midden-West-Vlaanderen.
Raadslid Bart De Koning vraagt wat er juist gedaan zal worden m.b.t. de tandzorg?
Schepen Benedikt Vallaey meldt dat er een actie wordt opgezet rond mondhygiëne, vooral in de lagere school met, indien mogelijk, het ter beschikking stellen van materiaal;
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt of er ook acties zijn naar bepaalde doelgroepen rond corona bestrijding;
Schepen Benedikt Vallaey antwoordt dat er vooral acties zijn naar mensen in de zorg, niet naar bedrijven toe.
Art. 1. - De gemeenteraad ondersteunt de erkenning van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw voor de periode 2022-2027 en ondertekent het erkenningsformulier.
Art. 2. - Dit besluit wordt samen met het erkenningsformulier ter kennis gebracht aan Logo Midden-West-Vlaanderen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 16 maart 2021 tot de (digitale) gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 10 juni 2021;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Art. 1. - De Raad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 10 juni 2021, zijnde:
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede per aangetekend schrijven van 8 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 21 juni 2021 plaatsheeft in Salons Saint-Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Moorslede per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we op heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 21 juni 2021:
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 21 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26 mei 2021 wordt gehouden met als agenda:
Gelet op het feit dat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen moet worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren;
Gelet op de beraadslagingen;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26 mei 2021 met als agendapunten:
Art. 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente Moorslede die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28 juni 2021 plaatsheeft in HippoLoggia, Holstraat 95/11, te 8790 Waregem;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Moorslede per brief van 26 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Art. 1. - Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 28 juni 2021:
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de oproepingsbrief voor de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 15 juni 2021 (die volledig digitaal zal plaatsvinden), waarin de agenda werd meegedeeld;
Art. 1. - De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. - De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Art. 3. - Een afschrift van dit besluit zal:
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede deelnemer is van de West-Vlaamse intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;
Gelet op het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van de WVI;
Gelet op het schrijven van WVI van 1 april 2021 met aanduiding van de agenda voor de (digitale) algemene vergadering van 16 juni 2021;
Art. 1. - De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 16 juni 2021 worden goedgekeurd:
Art. 2. - Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Moorslede, houder van 4.734 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die digitaal wordt georganiseerd op 16 juni 2021 om 18u30, wordt het mandaat gegeven om:
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI vóór 11 juni 2021.
Gelet op het feit dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij de MIROM, Milieuzorg Roeselare en Menen;
Gelet op het decreet d.d. 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald op artikel 432 DLB, dat bepaalt: “De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.”;
Gelet dat cfr. art. 432 DLB, aldus:
Gelet op de uitnodiging met alle bijhorende stukken van 14 april 2021 van Mirom tot de digitale Algemene Vergadering van 25 mei 2021 met volgende agenda :
Gehoord de schepen van milieu die de cijfers uit het jaarverslag toelicht;
Vraag van raadslid Sigrid Verhaeghe voor bijkomende promotie van de kringloopwinkel en bemerking dat het streefcijfer restafval niet is gehaald; het principe van de vervuiler betaalt werkt blijkbaar niet zo goed.
Raadslid Sigrid Verhaeghe stelt tevens voor om kritisch na te denken binnen Mirom over middelen om aan sensibilisering en communicatie te doen.
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt om ook de ledschermen van de gemeente te gebruiken voor Mirom.
Art. 1. - Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten vermeld op de agenda, waarover een beslissing moet genomen worden.
Art. 2. - De in zitting van 31 januari 2019 aangeduide vertegenwoordigers van de gemeente worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in dit raadsbesluit en als dusdanig de punten op de agenda van de Algemene Vergadering van 25 mei 2021 van Mirom goed te keuren.
Art. 3. - Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te berichten aan Mirom.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 25 maart 2021;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Vraag vanwege raadslid Bart De Koning aan schepen Jürgen Deceuninck:
De landelijke wegen in onze gemeente worden, in tijden van Corona, hoe langer hoe meer gebruikt door de recreant, waarbij wandelen en fietsen centraal staat.
Ook de stro-route, het gedeelte op de splitsing van de Oostnieuwkerksestraat en de Elzerijstraat wordt heel intensief gebruikt, soms ook door ruiters.
Jammer genoeg zijn er nog teveel weggebruikers die onverantwoord snel rijden op deze landelijke wegen en niet alleen overdag, met gevaarlijke situaties tot gevolg vooral op de kruisingen van de stro-route met de rijweg.
Daarom mijn vraag aan de bevoegde schepen:
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis aan schepen Sherley Beernaert:
De gemeente Moorslede en de andere participerende gemeenten van Gaselwest/Fluvius kennen het duurste distributienettarief voor elektriciteit van ons land. Het verschil met de goedkoopste regio bedraagt gemiddeld 208,60 euro. Ook voor mensen die hun elektriciteitsfactuur niet kunnen betalen en terugvallen op het ontradingstarief, behoort Gaselwest tot de duurste.
De vraag leeft al langer om tot één en hetzelfde lagere distributienettarief in Vlaanderen te komen. Het distributienettarief voor elektriciteit is goed voor 36% van de totale elektriciteitsfactuur van een gezin. Eén tarief voor heel Vlaanderen zou niet alleen de factuur duidelijker maken, het is ook eerlijker dat de kost van elektriciteit niet afhangt van toevallig in de ene of de andere regio te wonen.
Gelet op
Overwegende dat
De gemeenteraad van Moorslede is ervan overtuigd dat er maatregelen genomen moeten worden om de distributienettarieven goedkoper te maken. De gemeenteraad van Moorslede vraagt aan de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur van Gaselwest/Fluvius om
De raad keurt de motie éénparig goed.
Vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere aan schepen Sherley Beernaert:
Op de vorige gemeenteraad werden enkele cijfers meegedeeld, waaronder de geboortecijfers. Zelf heb ik een zoontje van 2 jaar, Jeroom en verwachten wij eerstdaags de geboorte van onze tweede zoon. Jeroom zit volop in de tutjesverslaving. De geboorte van zijn broer kan een gepast moment zijn om hem er attent op te maken dat hij hiervoor te oud wordt. Een hulpmiddel om van die verslaving af te raken, is de hulp van een “tutjesboom”.
Dat is een mooie, grote boom die vol hangt met kleurrijke lintjes op een centrale plaats in de gemeente. Daar kunnen ouders, samen met hun kind, hun tutje achterlaten aan een gekozen lintje. De Sint neemt al deze lintjes mee op 6 december. Een mooi, fantasierijk verhaal en de kinderlijke onschuld doen de rest.
Verschillende gemeentes hebben al zo’n boom omgedoopt tot “tutjesboom”. Als je kijkt naar deze gemeentes, zijn dit goed uitgewerkte projecten waar nog weinig aan toegevoegd moet worden. Vandaar ook deze bijlage met een uitgewerkt voorbeeld van de gemeente Staden.
Wij vragen aan de gemeenteraad om de invoering van een “tutjesboom” in Moorslede goed te keuren.
De raad keurt het punt goed.
Vraag vanwege raadslid Veerle Demeulenaere aan schepen Jürgen Deceuninck:
Afgelopen jaar vonden in de zomervakantie in Moorslede zomerklassen plaats. Die waren een groot succes, de vraag was groter dan het aanbod.
N-VA Moorslede hoopt dat dit initiatief deze zomer wordt herhaald, zeker nu de Vlaamse regering 10 miljoen euro vrijmaakt voor scholen of lokale besturen die zomerscholen opzetten.
Wordt dit opnieuw georganiseerd in Moorslede? Zo ja, probeert men dan zoveel mogelijk kinderen van het initiatief te laten genieten? Want vorig jaar kregen kinderen die inschreven voor 2 weken voorrang op kinderen die de zomerklassen maar 1 week konden volgen.
Vraag vanwege raadslid Sigrid Verhaeghe aan burgemeester Ward Vergote:
Aanleiding
Beslissing Vlaamse regering tot regiovorming waarbij Moorslede deel uitmaakt van de referentieregio Midwest (12 maart 2021).
De Vlaamse regering heeft deze visie op regiovorming. “Als Vlaamse Regering willen we evolueren naar een bovenlokaal landschap waar: de burgemeesters de spil vormen; gemeenten zich organiseren in 17 referentieregio’s; gemeenten hun samenwerkingsverbanden binnen die referentieregio’s organiseren volgens het matroesjkamodel; voldoende samenwerkingsmaturiteit is om het burgemeestersoverleg te laten uitgroeien tot een strategisch forum voor de regio; regio’s ook kunnen samenwerken in een supra-regionaal samenwerkingsverband.
De burgemeesters vormen de spil van de regiovorming waarbij gestreefd moet worden naar een zo breed mogelijk draagvlak met alle betrokken actoren.
Referentieregio’s zijn geen nieuwe bestuurslaag. De regiovorming doet geen afbreuk aan de huidige bevoegdheidsverdeling tussen de bestuursniveaus. Het risico bestaat dat de burgemeester te weinig terugkoppelt naar zijn bestuur. Er moet een goede wisselwerking zijn tussen de burgemeester en zijn lokaal bestuur over de afspraken die op het burgemeestersoverleg worden gemaakt. Een burgemeester moet kunnen aanvoelen wanneer hij zich kan engageren voor een afspraak, en moet deze dan ook kunnen waar maken binnen zijn bestuur want daar blijft de beslissingsbevoegdheid liggen.”
Vraag:
De nota aan de Vlaamse regering spreekt over transparantie en interactiviteit. Hoe zal de burgemeester hier uitvoering aan geven in Moorslede?
Groep a is voorstander van een regelmatige en professionele terugkoppeling naar het schepencollege en de gemeenteraad (minstens 2 maal per jaar).
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter