Oppositiepartij PRO wenst conform art. 23 van het decreet lokaal bestuur volgend punt bij hoogdringendheid aan de agenda van de zitting van de gemeenteraad toe te voegen:
Gelet op art. 23 van het Decreet Lokaal Bestuur dat het volgende vermeldt: "Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld."
Volgende raadsleden gaan akkoord om dit agendapunt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting van de gemeenteraad
Er wordt vastgesteld dat het voorstel gesteund wordt door 2/3 van de aanwezige raadsleden. Het punt wordt bijgevolg toegevoegd bij hoogdringendheid aan de agenda.
Gemeenteraadsleden Veerle Demeulenaere, Gert-Jan Hovaere, Aäron Pattyn, Margaux Vandekerckhove, Sigrid Verhaeghe en David Claeys wensen conform art. 23 van het decreet lokaal bestuur volgend punt bij hoogdringendheid aan de agenda van de zitting van de gemeenteraad toe te voegen:
Gelet op art. 23 van het Decreet Lokaal Bestuur dat het volgende vermeldt: "Een punt dat niet op de agenda voorkomt, mag niet in bespreking worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. De namen van die leden en de motivering van de spoedeisendheid worden in de notulen vermeld."
Volgende raadsleden gaan akkoord om dit agendapunt bij hoogdringendheid toe te voegen aan de agenda van de openbare zitting van de gemeenteraad
Er wordt vastgesteld dat het voorstel gesteund wordt door 2/3 van de aanwezige raadsleden. Het punt wordt bijgevolg toegevoegd bij hoogdringendheid aan de agenda.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Overwegende dat wegens veranderde huisvestingsnormen en leefgewoonten de globale zorg voor het leefmilieu steeds zwaardere financiële eisen stelt;
Overwegende dat de openbare reinigingsdienst jaarlijks steeds grotere uitgaven vergt voor de gemeente, onder meer door milieuheffingen op het verwerken van afval;
Overwegende dat de selectieve huisvuilophaling, de werking van het diftarpark,… bijkomende kosten meebrengt;
Overwegende dat een bijdrage van de burgers en de bedrijven noodzakelijk en billijk is;
Overwegende dat het aldus wenselijk is een algemene milieubelasting in te voeren;
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode GBB-CBS/0020-00/7332100;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2024 en voor een termijn van 1 jaar eindigend op 31 december 2024, wordt ten voordele van de gemeente, een jaarlijkse directe algemene milieubelasting geheven.
Art. 2. - Deze belasting is ten laste van:
Art. 3. - Onder gezin wordt verstaan:
Art. 4. - De belasting bedraagt:
Art. 5. - De referentiepersoon, die blijkens een attest van het OCMW op de 1ste dag van de maand van het versturen van het aanslagbiljet, 3 maanden leefloon of steun gelijklopend aan het leefloon geniet(en) word(t)(en) vrijgesteld.
Art. 6. - Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting kan vastgesteld en ingekohierd worden op naam van één van de gezinsleden, met dien verstande dat alle gezinsleden hoofdelijk en solidair de belasting verschuldigd zijn.
Art. 7. - De belasting wordt berekend per kalenderjaar. Elk begonnen jaar is volledig verschuldigd, met dien verstande dat de op 1 januari bestaande toestand in aanmerking wordt genomen.
Art. 8. - De belasting is in éénmaal eisbaar en betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Art. 9. - De invordering van de belasting en de bezwaarprocedure wordt geregeld door het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Art. 10. - De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Overeenkomstig artikel 3.6.0.0.1. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit, kan de belastingschuldige bij een materiële vergissing ontheffing aanvragen binnen vijf jaar vanaf 1 januari waarin de belasting is gevestigd. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Art. 11. - Verwijl- en moratoriumintresten zijn op deze belasting toepasselijk zoals inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
Art. 12. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op artikel 170, §4, van de Grondwet;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet op artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode GBB-CBS/0020-00/7300000;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek, waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Voor het aanslagjaar 2024 worden 1134 opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
Art. 2. - De invordering van deze gemeentelijke belasting zal gebeuren door toedoen van het Agentschap Vlaamse Belastingdienst van het beleidsdomein Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur via het Loket voor Lokale Besturen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het Wetboek van de Inkomstenbelasting 1992, meer bepaald de artikelen 464 tot en met artikel 470/2;
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, onder budgetcode GBB-CBS/0020-00/7301000;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de heffing van alle rendabele belastingen vergt;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek, waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Er wordt voor het aanslagjaar 2024 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van dit aanslagjaar.
Art. 2. - De belasting wordt vastgesteld op 8 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het jaar, dat vooraf ging aan het aanslagjaar.
Art. 3. - De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen.
Art. 4. - Deze verordening wordt naar het Agentschap voor Binnenlands Bestuur verstuurd en aan de Federale Overheidsdienst Financiën, Stafdienst Beleidsexpertise en –ondersteuning, Studiedienst, t.a.v. mevr. Anneliese D’haeseleer, North Galaxy – Toren B6, Koning Albert II-laan 33, bus 22, 1030 Brussel.
De gemeentebelasting op de afgifte van de administratieve documenten, aanslagjaar 2024 werd goedgekeurd in zitting van 23 november 2023.
Op 7 december 2023 werd een mail ontvangen vanwege IBZ aangaande de invoering van de elektronische vreemdelingenkaart m.i.v. 15 januari 2024; dit was dus nog niet opgenomen in het belastingreglement van 23 november 2023. Gezien de korte ingangsdatum is een aanpassing noodzakelijk.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2024 en tot 31 december 2024 wordt ten behoeve van de gemeente, onder de navolgende voorwaarden, een belasting geheven op de afgifte van getuigschriften en andere stukken. De belasting valt ten bezware van de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
Art. 2. - De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
a. Op de afgifte van identiteitskaarten “Europees model”:
b. Op de afgifte van elektronische identiteitskaarten:
c. Op de afgifte van elektronische verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:
d. Op de afgifte van rijbewijs:
f. Op de afgifte van reispassen en reistitels (biometrische paspoorten):
g. Voor afleveren van inlichtingen onder vorm van lijsten inhoudende namen en adressen van inwoners, eventueel geselecteerd per leeftijdscategorie:
Deze inlichtingen kunnen enkel afgeleverd worden indien deze niet in strijd zijn met de algemene verordening gegevensbescherming.
h. Wanneer aanmaningen voor facturen dienen verstuurd te worden, worden volgende tarieven aangerekend:
i. Voor opzoekingswerk door gemeentepersoneel uit de bevolkingsregisters en uit de registers van burgerlijke stand, voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden:
Opzoekingen uit de bevolkingsregisters jonger dan 120 jaar en uit de register van burgerlijke stand, overlijdens jonger dan 50 jaar, huwelijken jonger dan 75 jaar, geboortes jonger dan 100 jaar, enkel mits voorlegging toestemming van de persoon zelf of, indien overleden, een erfgenaam.
Er is vrijstelling van belasting voor opzoekingen door of in opdracht van de heemkundige kringen van de gemeente Moorslede.
j. Voor afleveren van fotokopies op vraag van de burger:
De retributie wordt niet geïnd voor opzoekingen en stukken bestemd voor gerechtelijke overheden, openbare besturen en instellingen voor sociaal en openbaar nut of die volgens de wetsvoorschriften kosteloos moeten verstrekt worden.
Art. 3. - De belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
Bij verzending of verzoek tot verzending van de stukken zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden, zelfs als de afgifte kosteloos is.
De belasting wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een kwitantie of vignet. Bij gebrek aan onmiddellijke betaling of kwijting binnen de voorgeschreven termijn, wordt de belasting ingevorderd bij middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Art. 4. - Zijn van de belasting vrijgesteld:
Art. 5. - Vrijstelling te verlenen van de gemeentebelasting op afgifte van administratieve stukken aan werkzoekenden en sollicitanten.
De vrijstelling mag enkel gelden ten voordele van al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is.
De belanghebbende personen zelf dienen het bewijs te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Art. 6. - De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, die krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten die met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen.
Art. 7. - Zijn van de belasting vrijgesteld de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut en nutsmaatschappijen.
Art. 8. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet van 9 juli 2021;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Gelet op Artikel 5.6.2. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening, afgekort als VCRO;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Overwegende dat de gemeente het wenselijk acht om een belasting op de onbebouwde bouwgronden die geheel of gedeeltelijk gelegen zijn in een industriegebied en palend aan een openbare weg die voldoende is uitgerust;
Overwegende dat de invoering van een activeringsheffing de gemeente toelaat om de eigenaars van die gronden en kavels aan te sporen om deze gronden te activeren;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Art. 1. - Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Art. 2. - Een kavel of bouwgrond wordt als bebouwd aanzien wanneer de oprichting van een hoofdgebouw erop is aangevat op 1 januari van het aanslagjaar, overeenkomstig een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Art. 3. - Er wordt voor het aanslagjaar 2024 een gemeentebelasting gevestigd op de onbebouwde bouwgronden en kavels.
Art. 4.
§1. De activeringsheffing is verschuldigd door de personen die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar zijn van niet bebouwde gronden, gelegen in gebieden bestemd voor industrie volgens het plannenregister en palend aan een openbare weg die voldoende is uitgerust zoals bepaald in artikel 4.3.5, Vlaamse codex ruimtelijke ordening. Indien er een recht van opstal of erfpacht bestaat, is de activeringsheffing verschuldigd door de erfpachter of de opstalhouder.
§2. Zo er meerdere heffingsplichtigen zijn, zijn deze hoofdelijk gehouden tot betaling van de verschuldigde activeringsheffing.
Art. 5.
§1. Het bedrag wordt vastgesteld op € 20 per strekkende meter, lengte van de bouwgrond of kavel palende aan de openbare weg, evenwel met een minimale heffing van € 200 per bouwgrond of kavel.
§2. Wanneer een perceel aan twee of meer straten paalt, zal de grootste perceellengte langs een van die straten als grondslag van de belastingberekening in aanmerking komen. Indien het een hoekperceel betreft, wordt de grootste van de perceellengten in aanmerking genomen, vermeerderd met de helft van de afgesneden of afgeronde hoek.
§3. De bedragen, vermeld in §1 zijn gekoppeld aan de evolutie van de ABEX-index en stemmen overeen met de index van januari 2023. Ze worden jaarlijks op 01 januari aangepast aan het ABEX-indexcijfer van de maand januari.
Art. 6. - Van de activeringsheffing zijn vrijgesteld:
De krachtens artikel 6 verleende ontheffingen gelden slechts gedurende de vijf kalenderjaren die volgen op de verwerving van het goed. Ze gelden gedurende de vijf dienstjaren die volgen op de inwerkingtreding van de belastingverordening, indien het goed op dat tijdstip reeds verworven is.
Art. 7. – De activeringsheffing wordt niet geheven op onbebouwde industriegronden, die tijdens het heffingsjaar niet voor bebouwing kunnen worden bestemd:
Art. 8. - Benevens de vrijstellingen, verleend bij of krachtens deze afdeling, geldt onverkort de algemene onbelastbaarheid van de Staat, de gemeenschappen, de gewesten, de provincies en de gemeenten voor wat betreft goederen van het openbaar domein en van goederen van het privaat domein die voor een dienst van openbaar nut worden aangewend.
Art. 9. - De belasting wordt ingevorderd bij middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen.
Art. 10. - Het belastingkohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 11. - De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet. De verwijlintresten zullen worden toegepast en berekend overeenkomstig de regelen, geldend voor de directe rijksbelastingen.
Art. 12. - De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Overeenkomstig artikel 3.6.0.0.1. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit, kan de belastingschuldige bij een materiële vergissing ontheffing aanvragen binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd - zie hoofdstuk 6 van Vlaamse Codex Fiscaliteit. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Art. 13. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Art. 14. – Deze heffing treedt in voege op 1 januari 2024.
Gelet op het gemeentelijk reglement houdende inname openbaar domein goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2015;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Overwegende dat door de inname van openbaar domein er enige hinder kan ontstaan;
Overwegende dat het wenselijk is voor een vaste standplaats van frituren, viskramen en verkoopsautomaten een afzonderlijk plaatsrecht te bepalen;
Overwegende dat het billijk lijkt om een onderscheid te maken in prijs tussen verkoopkramen die de gemeentelijke foorkasten gebruiken en diegenen die deze niet gebruiken;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 zal een plaatsrecht
Wanneer vastgesteld wordt dat de inname openbaar domein werd ingenomen zonder voorafgaande vergunning, wordt dit bestraft met een administratieve sanctie, zoals voorzien in de zonale politieverordening.
Art. 2. - De betaling van de verschuldigde retributie geschiedt binnen de dertig dagen vanaf verzending van de factuur aan de financiële dienst van het lokaal bestuur Moorslede.
Art. 3. - Vrijstelling wordt verleend voor:
Art. 5. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het gemeentelijk reglement houdende inname openbaar domein goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 juni 2015;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Overwegende dat de tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein door derden hinder veroorzaakt voor burgers en de verkeersonveiligheid verhoogt;
Overwegende dat de afhandeling van de vergunningsaanvragen arbeidsintensief is, zowel op administratief vlak als op vlak van toezicht. Daarom is een minimumtarief ingevoerd;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024 wordt ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op het gebruik van het openbaar domein, meer bepaald op:
Art. 2. - Deze retributie is verschuldigd door de persoon, vereniging of vennootschap die het openbaar domein in gebruik neemt. De ingebruiknemer, de uitbater en de eigenaar zijn solidair verantwoordelijk.
Art. 3. - De inname wordt online aangevraagd door diegene die de hinder veroorzaakt van de in artikel 1 niet-limitatief opgesomde voorwerpen. In hun aanvraag moeten zij de juiste ligging, de lengte en de breedte van de gewenste bezetting vermelden. De aanvraag gebeurt minstens 3 werkdagen voorafgaand aan de inname. Elke wijziging die naderhand aan deze bezetting wordt aangebracht moet binnen de 48 uren via het portaal meegedeeld worden.
Art. 4. - De retributie wordt bepaald op basis van de door de aanvrager aangeleverde gegevens. De controle wordt gedaan door de afgevaardigden van het gemeentebestuur. De retributie blijft voor de volledige duur van de bezetting van het openbare domein ten laste van de vergunningshouder.
Art. 5. - Voor het innemen van een gedeelte van het openbaar domein is volgende retributie verschuldigd:
Deze retributie is verschuldigd voor elke inname. Voor de verrekening van de duur gelden volgende principes:
Art. 6. - Wanneer de bevoegde ambtenaar vaststelt dat men niet over een vergunning beschikt of dat de toegestane termijn voor het bezetten van het openbaar domein is overschreden zonder dat de melding tot verlenging werd ontvangen, wordt een administratieve gasboete opgelegd conform het zonaal politiereglement (art. 2.2.1.1).
Art. 7. - Het innemen van een gedeelte van het openbaar domein is vrijgesteld van retributie bij:
Art. 8. - De betaling van de retributie wordt direct via het elektronisch platform ‘Spotbooking’ afgehandeld.
Art. 9. - De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Wanneer het bezwaar het herstel beoogt van een materiële vergissing, kan het nochtans geldig worden ingediend zolang de gouverneur de dienstjaarrekening van het jaar niet heeft goedgekeurd.
Art. 10. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Overwegende dat voor prestaties, verricht door de gemeentelijke diensten of door een aangestelde, in opdracht van de gemeente, een retributie zal aangerekend worden;
Overwegende dat bedrijven, handelszaken en restaurants conform het KB van 01.02.1991 bewegwijzering kunnen aanvragen die door de gemeente geplaatst wordt;
Gelet op art 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat voor materialen, verkocht door de gemeente, een vergoeding wordt gevraagd;
Overwegende dat het gaat om prestaties die rechtstreeks ten goede komen aan een individuele burger of een bedrijf;
Raadslid Ward Gillis merkt op dat er een aanpassing is gebeurd aan dit reglement;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024 wordt ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven voor volgende interventies en prestaties uitgevoerd door de gemeentelijke diensten of aangestelde van de gemeente:
Art. 2. - Deze retributie wordt ten laste gelegd aan de personen of instellingen die erom verzoeken of die de schade hebben berokkend.
Wanneer er geen voetpad aanwezig is langsheen de openbare weg, beslist het college over het tijdstip van aanleg.
Art. 3. - Voor wat betreft art. 1, punten 1,2,3,4 en 5, worden de werken uitgevoerd na het ontvangen van een goedkeurde offerte, ondertekend door de aanvrager en na overleg.
Art. 4. - Het bedrag van deze retributie wordt als volgt vastgesteld:
Art. 5. - Per geleverde prestatie wordt een onkostennota door de gemeentelijke diensten opgemaakt en overgemaakt aan de rekendienst.
Art. 6. - De retributie is verschuldigd na het verstrekken van de dienst en dit op basis van een door het gemeentebestuur toegezonden betalingsverzoek. De retributie dient betaald te worden via overschrijving op de bankrekening van de gemeente binnen de dertig dagen na toezending van het betalingsverzoek.
Bij gebrek aan betaling binnen deze termijn, zal het verschuldigde bedrag worden ingevorderd op basis van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 of via een procedure bij de burgerlijke rechtbank.
Art. 7. - Deze beslissing wordt overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Mirom Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 12 december 2023;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Voor een periode ingaande 01 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024 worden de tarieven van Mirom op:
Verbrandingsprijzen excl btw |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Huisvuil leden |
€ 85,69 |
ton |
|
Gemeentelijk zwerfvuil |
€ 85,69 |
ton |
|
Brandbaar afval recyclageparken |
€ 85,69 |
ton |
|
Brandbaar afval kmo's, organisaties en particulieren |
€ 114,02 |
ton |
|
Hoogcalorisch afval (bv. polyestyreen, isomo) |
€ 132,04 |
ton |
|
Brandbaar afval kmo's, organisaties en particulieren (groot form) |
€ 149,00 |
ton |
|
Milieuheffing |
€ 15,55 |
ton |
raming |
Ophaling excl btw |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Tab (tuinafvalbak) waarborg 180L (éénmalig) |
€ 27 |
bak |
|
Tab waarborg 240 l (éénmalig) |
€ 32 |
bak |
|
Tab waarborg 1 000 l (éénmalig) |
€ 136 |
bak |
|
Tab 24 beurten - 180 l - 1e bak |
€ 89 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 240 l – 1e bak |
€ 105 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 280 l - 1e bak |
€ 111 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 1 000 l -1e bak |
€ 410 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 180 l - 2e bak |
€ 50 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 240 l – 2e bak |
€ 61 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 280 l - 2e bak |
€ 66 |
per jaar |
|
Tab 24 beurten - 1 000 l - 2e bak |
€ 332 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 180 l - 1e bak |
€ 132 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 240 l – 1e bak |
€ 154 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 280 l - 1e bak |
€ 164 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 1 000 l - 1e bak |
€ 608 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 180 l - 2e bak |
€ 72 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 240 l – 2e bak |
€ 88 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 280 l - 2e bak |
€ 98 |
per jaar |
|
Tab 35 beurten - 1 000 l - 2e bak |
€ 493 |
per jaar |
|
Ophaling container stopzetting |
€ 13,75 |
|
|
Reiniging vuile tab - container bij stopzetting |
€ 5,50 |
|
|
Afvalzakken : retributie |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Restafvalzak 60 liter (particulier, kmo en gemeentelijk afval) |
€ 1,70 |
zak |
|
Restafvalzak 30 liter (particulier) |
€ 0,85 |
zak |
|
PMD-zak 60 liter |
€ 0,15 |
zak |
|
PMD-zak 120 liter (scholen en verenigingen) |
€ 0,25 |
zak |
|
Asbestzak (groot) |
€ 2,50 |
zak |
|
Asbestzak (klein) |
€ 1,50 |
zak |
|
Peukentasjes |
€ 1,00 |
stuk |
|
Evenementen excl. btw |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Evenementencontainer (12 rolcontainers restafval inbegrepen) |
€ 150 |
container |
|
Evenementencontainer, vanaf 13de rolcontainer restafval |
€ 7,40 |
volle rolcontainer |
|
Verlies of beschadiging van een rolcontainer |
€ 60 |
rolcontainer |
|
Beschadiging glasbol |
€ 1 250 |
maximum |
|
Verloren rit evenementencontainer |
€ 100 |
container |
|
Niet-naleven van een afspraak uit het reglement |
€ 72,60 |
|
|
Huren lege rolcontainer (rest-PMD-P&K) |
€ 5,00 |
|
|
Volle restafvalzak (240 l) |
€ 7,40 |
|
|
Volle PMD-zak (240 l) |
€ 2,00 |
|
|
Volle container P&K |
€ 2,00 |
|
|
Huur beker 25/33 incl. wassen |
€ 0,11 |
stuk |
|
Huur drankkaraf incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
|
Huur beker bier incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
|
Huur beker wijn incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
|
Huur beker cava incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
|
Huur beker warme drank incl. wassen |
€ 0,22 |
stuk |
|
Ontbrekende opbergdoos |
€ 30,00 |
stuk |
|
Ontbrekende beker 25/33 cl |
€ 0,50 |
stuk |
|
Ontbrekende special beker |
€ 2,00 |
stuk |
|
Teruggave ongebruikte bak 25 cl |
€ 35,00 |
||
Teruggave ongebruikte bak 35 cl |
€ 28,00 |
||
Teruggave ongebruikte bak wijn |
€ 10,00 |
||
Teruggave ongebruikte bak cava | € 14,00 | ||
Teruggave ongebruikte bak bier | € 11,00 | ||
Teruggave ongebruikte warme beker | € 18,00 | ||
Teruggave ongebruikte bak karaf | € 6,00 | ||
Extra waskost extreem vervuilde beker |
€ 0,26 |
stuk |
|
Extra transport bekers |
€ 80,00 |
extra rit |
|
Composteren: retributie |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Compostvat |
€ 40,00 |
stuk |
|
Beluchtingsstok |
€ 7,00 |
stuk |
|
Deksel compostvat |
€ 9,00 |
stuk |
|
Bodemplaat compostvat |
€ 7,50 |
stuk |
|
Schuif compostvat |
€ 6,00 |
stuk |
|
Lichaam voor compostvat (zonder bodemplaat) |
€ 18,75 |
stuk |
|
Keukenemmer |
€ 6,00 |
stuk |
|
Compostbak basismodule |
€ 85 |
stuk |
|
Compostbak uitbreidingsmodule |
€ 60 |
stuk |
|
Compostbak wisselstuk: HH100 |
€ 10,00 |
stuk |
|
Compostbak wisselstuk: HP 100 |
€ 5,00 |
stuk |
|
Compostbak wisselstuk: HP 120 |
€ 6,00 |
stuk |
|
Compostbak wisselstuk: E 120 |
€ 4,00 |
stuk |
|
Compostbak wisselstuk: H-afstandshouder |
€ 1,50 |
stuk |
|
Grof tuinafval aan huis |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Groenafval max. 7 m³ |
€ 68 |
per ophaling |
|
Groenafval extra m³ |
€ 10,00 |
per m³ |
|
Groenafval (verloren rit) |
€ 17,00 |
per rit |
|
Asbest aan huis |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
In containers (tot 2 stuks) |
€ 170 |
per container |
Incl. 2 sets PBM |
In platenzak (eerste) |
€ 30 |
per zak |
Incl. 2sets PBM |
In platenzak (tweede tot zesde) |
€ 20 |
per zak |
|
PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen (2 sets gratis per aanvraag) |
€ 10 |
per extra set |
|
Verloren rit ophaling container |
€ 100 |
container |
|
Boete wegens non-conformiteit container |
€ 500 |
container |
|
Boete wegens non-conformiteit zakken |
€ 100 |
zak |
|
Grof vuil aan huis |
Prijs 2024 |
|
Opm. 2024 |
Administratiekost |
€ 6,30 |
|
per ophaling |
Verwerking: afh. van materiaal, prijs in €/stuk volgens onderstaande lijst: |
|
|
|
Accordeondeur |
€ 10,00 |
|
|
Achterwand bed |
€ 4,00 |
|
|
Achterwand kleerkast |
€ 2,50 |
|
|
Afvoerbuis (plastiek) |
€ 2,50 |
|
|
Aquarium |
€ 4,00 |
|
|
Autostoel |
€ 4,00 |
||
Autozetel (enkel) |
€ 5,50 |
|
|
Badkamerkastje |
€ 3,00 |
|
|
Badkuip |
€ 9,00 |
|
|
Badkuip (polyester of gietijzer) |
€ 9,00 |
|
|
Barbecue (niet gas, proper gemaakt) |
€ 4,00 |
|
|
Barkast |
€ 7,50 |
|
|
Barstoelen en barkrukken |
€ 2,00 |
||
Beautycase |
€ 2,00 |
|
|
Bed in ijzer (zonder matras) |
€ 4,50 |
|
|
Bed zonder matras |
€ 4,00 |
|
|
Bedhekje kinderbed |
€ 1,50 |
||
Behangtafel |
€ 5,00 |
||
Betonmolen |
€ 9,90 |
|
|
Bijzettafel / roltafel |
€ 2,00 |
|
|
Bloembak (ijzer) |
€ 2,00 |
|
|
Bloempot |
€ 2,00 |
|
|
Boekenkast |
€ 4,00 |
|
|
Boekenrek |
€ 2,00 |
|
|
Borstelstok |
€ 2,00 |
|
|
Boxspring (omkadering + matrasbodem) |
€ 7,50 |
|
|
Boxspring met poten en hoofdbord |
€ 21,00 |
|
|
Brommer (excl brandstof) |
€ 12,30 |
|
|
Buis (metaal)/per lopende meter |
€ 2,00 |
|
|
Bureau |
€ 9,50 |
|
|
Bureau (ijzer) |
€ 18,00 |
|
|
Bureaublad |
€ 6,00 |
|
|
Bureaustoel |
€ 2,50 |
|
|
Clubzetel |
€ 5,50 |
|
|
Computertafel |
€ 4,00 |
|
|
Crosstrainer |
€ 5,50 |
|
|
Curverbox (leeg) |
€ 2,00 |
|
|
Deur met glas |
€ 15,00 |
|
|
Deur-binnendeur |
€ 4,00 |
|
|
Dossierkast (ijzer) |
€ 8,50 |
|
|
Douchedeur |
€ 4,00 |
|
|
Douchecabine |
€ 11,10 |
|
|
Douchewanden (acryl) |
€ 4,00 |
|
|
Dressoir |
€ 7,50 |
|
|
Dressoirkast - bovenkant glas |
€ 8,00 |
|
|
Dressoirkast met glazen ramen |
€ 9,90 |
||
Droogmolen |
€ 3,00 |
||
Droogrek |
€ 4,00 |
|
|
Druk- en rugsproeier (uitgespoeld aanbieden) |
€ 2,50 |
||
Drukketel (huishoudelijk - water drukvat) |
€ 7,50 |
||
Expansievat |
€ 4,00 |
|
|
Fiets |
€ 4,00 |
|
|
Fiets (elektrisch)/batterij uitneembaar |
€ 4,00 |
||
Fietsrek |
€ 2,00 |
|
|
Fietswiel |
€ 1,50 |
||
Frame boodschappentrolley |
€ 1,50 |
||
Frigobox |
€ 2,00 |
|
|
Glazen deur boekenkast (gedemonteerd aanbieden) |
€ 3,50 |
||
Glazen tafelblad |
€ 12,30 |
|
|
Glijbaan |
€ 6,20 |
|
|
Gocart |
€ 4,00 |
|
|
Grasmaaier hand |
€ 3,10 |
|
|
Grasmaaier motor (excl. brandstof) |
€ 5,60 |
|
|
Handwasmachine |
€ 2,50 |
|
|
Hoeksalon 4 pers. |
€ 17,90 |
|
|
Hoeksalon 5 pers. |
€ 19,70 |
|
|
Hoeksalon 6 pers. |
€ 23,40 |
|
|
Hoeksalon 7 pers. |
€ 27,10 |
|
|
Hoelahoep |
€ 2,00 |
|
|
Hok/kooi |
€ 4,00 |
|
|
Hometrainer |
€ 5,60 |
|
|
Hoogslaper (bureau met kast onderaan) |
€ 17,30 |
|
|
Houten kinderpark |
€ 3,00 |
||
Houten klaptafel |
€ 6,20 |
|
|
Houten speelbank |
€ 2,00 |
|
|
Kachel |
€ 9,00 |
|
|
Kader (groot) |
€ 1,50 |
||
Kader (klein) |
€ 0,50 |
||
Kampeerbed |
€ 3,00 |
||
Kappersstoel met wasbak |
€ 8,50 |
||
Kapstok (staand) |
€ 1,50 |
||
Kattenbak |
€ 2,00 |
|
|
Kerstboom (kunstboom) |
€ 5,00 |
|
|
Kerstboom (kunststof – groot) |
€ 5,00 |
|
|
Kerstboom (kunststof – klein) |
€ 3,10 |
|
|
Keukenblok (max. 4 kasten + werkblad) |
€ 11,10 |
|
|
Keukentafel |
€ 6,20 |
|
|
Kinderwagen |
€ 2,00 |
|
|
Kinderbad |
€ 2,00 |
||
Kist (hout) |
€ 2,00 |
|
|
Kinderwagen (onderstel) |
€ 1,50 |
||
Kleerkast |
€ 7,50 |
|
|
Kleerkast met spiegels |
€ 9,30 |
|
|
Kleerkastdeur |
€ 2,50 |
|
|
Klein materiaal |
€ 2,00 |
|
|
Kofferbak |
€ 4,00 |
|
|
Kookpan |
€ 1,00 |
|
|
Krabpaal |
€ 2,00 |
|
|
Krantenhouder |
€ 1,50 |
||
Kruidenbak (leeg aanbieden) |
€ 1,50 |
||
Kruiwagen |
€ 3,10 |
|
|
Krukje/tabouret |
€ 2,00 |
||
Kuipzetel |
€ 4,50 |
|
|
Kunststof tuinkast |
€ 4,00 |
||
Kussens 1 zit zonder kader |
€ 5,00 |
|
|
Kussens 3 zit zetel zonder kader |
€ 9,30 |
|
|
Ladder |
€ 4,00 |
|
|
Ladenkastje (commode) |
€ 5,00 |
|
|
Lamellen 18 m |
€ 8,00 |
||
Laminaat planken (30 stuks) |
€ 8,00 |
||
Lattenbodem |
€ 4,00 |
|
|
Ligzetel |
€ 2,50 |
|
|
Long chair |
€ 5,60 |
|
|
Loopfiets |
€ 2,00 |
|
|
Lounge meubilair buiten 3 zit |
€ 9,30 |
|
|
Lounge meubilair buiten hoeksalon 4 pers. |
€ 13,00 |
|
|
Lounge meubilair buiten hoeksalon 6 pers. |
€ 17,90 |
|
|
Lounge meubilair 1 zit |
€ 4,50 |
|
|
Lounge meubilair 2 zit |
€ 6,20 |
|
|
Matrasbodem |
€ 4,00 |
|
|
Maxi-cosi |
€ 2,00 |
|
|
Medicijnkastje |
€ 1,50 |
|
|
Metalen kantelpoort |
€ 7,50 |
|
|
Metalen tuintafel |
€ 7,00 |
||
Metalen voetbaldoel |
€ 3,00 |
||
Metalen werkbank |
€ 15,00 |
||
Motor jacuzzi |
€ 4,50 | ||
Naaimachine meubel |
€ 2,50 | ||
Naaimachine |
€ 2,50 |
|
|
Nachtkastje |
€ 2,00 |
|
|
Onderzoekstafel |
€ 12,30 |
|
|
Opstapje/huishoudtrap |
€ 2,00 |
|
|
Pallet |
€ 2,00 |
|
|
Paraplu |
€ 0,50 |
||
Parasol klein |
€ 2,50 |
|
|
Parasol groot |
€ 7,50 |
|
|
Parasolvoet (plastic) |
€ 3,00 |
||
Parasolvoet beton |
€ 7,50 |
|
|
Partytent (metaal en stof apart) |
€ 4,50 |
||
Petroleumkachel zonder stekker (zonder petroleum) |
€ 2,00 |
|
|
Piano |
€ 11,00 |
||
Pingpongtafel |
€ 5,50 |
|
|
Plank in hout of pvc (per lopende m) |
€ 1,00 |
per meter |
|
Poef |
€ 5,60 |
|
|
Poetsgerief/stuk |
€ 1,50 |
||
PVC dakgoot + bevestiging |
€ 6,50 |
||
Raam met glas (+ 1 m²) |
€ 4,00 |
|
|
Raamwerk in PVC/hout/metaal zonder glas/per lopende m |
€ 1,00 |
||
Radiator |
€ 2,00 |
|
|
Regenton |
€ 4,50 |
|
|
Reisbedje (baby) |
€ 2,00 |
|
|
Rek |
€ 2,50 |
|
|
Relaxzetel |
€ 6,20 |
|
|
Rieten mand |
€ 1,50 |
|
|
Rolgordijn |
€ 1,50 |
|
|
Rolluik |
€ 4,00 |
|
|
Salontafel (glazen blad) |
€ 13,00 |
||
Salontafel (houten blad) |
€ 5,60 |
|
|
Salontafel (steen) |
€ 9,50 |
|
|
Schildersstelling/renovatiesteiger |
€ 6,00 |
||
Schoenenkast/rek |
€ 5,00 |
|
|
Schommel |
€ 5,00 |
|
|
Schommelstoel |
€ 2,00 |
|
|
Skeelers |
€ 3,00 |
||
Skilatten (per paar) |
€ 3,00 |
||
Slaapbank |
€ 7,50 |
|
|
Speelgoed (plastiek) |
€ 2,00 |
|
|
Speelhuisje voor buiten |
€ 3,00 |
||
Spiegel |
€ 4,00 |
|
|
Spiegeldeur kleerkast |
€ 3,50 |
||
Spoelbak inox |
€ 5,00 |
||
Staande klok |
€ 2,00 |
|
|
Stapelbed |
€ 6,20 |
|
|
Step |
€ 2,00 |
||
Stoel |
€ 2,50 |
|
|
Strijkplank |
€ 2,00 |
|
|
Surfplank met toebehoren |
€ 5,60 |
|
|
Tafel (eetkamer) |
€ 6,20 |
|
|
Tafelbiljart |
€ 8,70 |
|
|
Tafelpoot |
€ 1,50 |
|
|
Tafeltennistafel |
€ 6,20 |
|
|
Tafelvoetbalspel |
€ 8,70 |
|
|
Tapijt (deurmat) |
€ 2,00 |
|
|
Tapijt groot |
€ 7,50 |
|
|
Tapijt klein |
€ 4,00 |
|
|
Tekenbord voor kinderen |
€ 1,50 |
||
Tent |
€ 4,50 |
|
|
Trampoline |
€ 14,80 |
||
Traphekje - veiligheidshekje |
€ 3,00 |
||
Trapladder |
€ 3,00 |
|
|
Tuinbank |
€ 5,60 |
|
|
Tuinslang |
€ 2,00 |
|
|
Tuinstoel plastiek |
€ 2,50 |
|
|
Tuinstoel/zetel |
€ 4,00 |
|
|
Tuintafel plastiek |
€ 4,00 |
|
|
Tuintafel hout |
€ 7,00 |
|
|
Tv-meubel |
€ 4,50 |
|
|
Valies |
€ 2,00 |
|
|
Vasttapijt (per m²) |
€ 1,00 |
per m² |
|
Verenbak bed |
€ 5,60 |
|
|
Verzorgingstafel |
€ 5,00 |
||
Vezelplaat |
€ 1,50 |
per m³ |
|
Vijverfolie (per m²) |
€ 2,30 |
||
Visput (glasvezel) |
€ 10,00 |
|
|
Vlas glas, vrij van hout/per lopende meter |
€ 1,00 |
||
Vitrinekast |
€ 9,30 |
|
|
Vliegenraam |
€ 3,10 |
|
|
Voetbankje |
€ 2,00 |
|
|
Vuilbak (plastiek) |
€ 2,00 |
|
|
Wand (hout) |
€ 5,00 |
|
|
Wandmeubel |
€ 14,80 |
|
|
Wasbak (kroon en bak apart) |
€ 2,50 |
|
|
Wasmand |
€ 4,00 |
|
|
Wasrek |
€ 4,00 |
|
|
Waterbed met achterwand (zonder water) |
€ 14,20 |
|
|
WC stoel |
€ 5,00 |
|
|
Wieg |
€ 4,00 |
|
|
Wipstoeltje |
€ 3,00 |
||
Zeil (plastiek) |
€ 2,00 |
|
|
Zetel 1 zit |
€ 5,60 |
|
|
Zetel 2 zit |
€ 7,50 |
|
|
Zetel 3 zit |
€ 11,10 |
|
|
Zetel 3,5 zit |
€ 12,00 |
||
Zetel 4 zit |
€ 14,80 |
|
|
Zitzak |
€ 5,00 |
|
|
Zoldertrap (hout) |
€ 7,50 |
|
|
Zwembad met filterpomp |
€ 5,60 |
|
|
Zwembad met filterpomp 15 000 l - 30 000 l |
€ 22,20 |
|
|
Zwembad met filterpomp 5 000 l - 15 000 l |
€ 11,10 |
|
|
Zwembad plastiek (kinderbadje) |
€ 2,00 |
|
|
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Mirom en aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur op 12 december 2023;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt wat met de overtollige kg die niet werden gebruikt; kan dit overgedragen worden?
Schepen Sherley Beernaert meldt dat de gemeente Moorslede hier geen uitzondering kan op vormen binnen het Mirom gebied.
Art. 1. – Voor een periode ingaand op 01 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.
Art. 2. – De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.
Art. 3. – Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
Art. 3.1. – Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Fractie |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparaten) |
Elektriciteitskabels |
Frituurolie (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
Klein Gevaarlijk Afval (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
TL-lampen (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
Hol Glas (bokalen, flessen) |
Metalen |
Papier en karton |
PMD (verplicht in PMD-zak) |
Textiel |
Kurken (inzameling via Mariënstede) |
Matrassen |
Art. 3.2. – Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):
Fractie |
Retributie* particulieren (excl. btw) |
Retributie* badgegebruiker (excl. btw) |
Asbestcement |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 200/ton |
€ 200/ton |
Gipsafval |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2.000 kg: € 145/ton |
€ 145/ton |
Harde Plastics/PVC |
1 000 k g - 2 000 kg: € 25/ton >2.000 kg: € 220/ton |
€ 220/ton |
Houtafval |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 45/ton |
€ 45/ton |
Niet recycleerbaar afval (let wel: geen aarde!) |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 130/ton |
€ 130/ton |
Aarde |
1.000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 50/ton |
€ 50/ton |
Piepschuim los |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 135/ton |
€ 135/ton |
Piepschuim in 1500L-zakken |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 1,35/zak |
€ 1,35/zak |
Steenpuin |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 25/ton |
€ 25/ton |
Tuinafval |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 50/ton |
€ 50/ton |
Zuiver vlak glas (vensterglas) |
1 000 kg - 2 000 kg: € 25/ton >2 000 kg: € 55/ton |
€ 55/ton |
*prijzen geldig in het lopende kalenderjaar
Art. 3.3. – Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
Fractie |
Retributie* Particulieren (excl. btw) |
Retributie* Badgegebruiker (excl. btw) |
Brandbaar grofvuil |
€ 200/ton |
€ 215/ton |
Art. 4. – Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1 000 kg/gezin/jaar. Eens de vrijstelling is opgebruikt kan er nog eens 1 000 kg/gezin/jaar worden aangebracht tegen een basistarief van 25 €/ton. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in art. 3.2.
Art. 4.1. – De vrijstelling is enkel van toepassing voor volgende categorieën:
Art. 4.2. – De vrijstelling geldt niet voor:
Art. 4.3. – De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die eenzelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
Art. 4.4. – De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgend jaar.
Art. 4.5. – Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Art. 5. – Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Art. 6. – De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15 000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15 000 kg tot 30 000 kg.
Art. 7. – Bij het overschrijden van de tweede vrijstelling wordt de aanvoer verrekend aan het basistarief.
Art. 8. – Het gemeentebestuur Moorslede wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen. Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Art. 9. – In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker en/of aan de gebruiker van de badge tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning. Na 1 maand volgt een 2e aanmaning en worden er € 10 administratiekosten aangerekend. Indien nog niet betaald wordt, kan de gemeente een administratieve invordering starten.
Art. 10. – Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken, en dit met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s.
Art. 11. – De KMO-badge kost € 10/stuk.
Art. 12. – Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
Het subsidiereglement voor het verharden van private toegangswegen met asfalt dateert van 24 oktober 2001.
In het gemeentelijke hemelwaterplan, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 december 2021, werd onder actie 6 voorzien om dit subsidereglement te schrappen.
De gemeente wil inzetten op het inperken van verharding, dit om de afstroom van water te vermijden. Er dient dan ook maximaal ingezet worden op waterdoorlatende verharding.
De gemeente heeft een voorbeeldfunctie naar de inwoners toe. Een subsidiereglement voor het asfalteren van toegangswegen past niet meer binnen deze visie en binnen de visie van het hemelwaterplan.
Raadslid Gert-Jan Hovaere stelt voor om, in de plaats van deze subsidie, een subsidie voor waterdoorlatende asfalt in te voeren;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het doel ontharden is. Ook waterdoorlatende asfalt is verharding.
Art. 1. - De gemeenteraad gaat akkoord om het subsidiereglement voor het verharden van private toegangswegen met asfalt, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 oktober 2001, in te trekken.
In artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur staat o.a. het volgende te lezen:
"De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten."
Gelet op het rapport opgemaakt door de financieel directeur op 30 november 2023;
Art. 1. - De financiële rapportage, toestand t.e.m. 30 november 2023, zoals voorgelegd door de financieel directeur wordt goedgekeurd.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur.
Gelet op het feit dat het huidige reglement dateert van 2015 en aan een update toe is;
Gelet op de nieuwe aanvragen van horeca-uitbaters om een terras op te stellen op het openbaar domein;
Gelet op de vaststellingen dat het huidige reglement niet meer allesomvattend is en dat er nood is aan een nieuw reglement;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 bettreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot heden;
Art. 1. - Het reglement inzake de inname van openbaar domein door terrassen wordt goedgekeurd.
Gelet op de vraag van de coördinator van de technische dienst om vastomlijnde uren in te voeren voor de bezorging van de stoffelijke overschotten op de gemeentelijke begraafplaatsen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119, 119bis, 133 en 135, §2;
Gelet op de artikelen 15bis, §2, tweede lid, 23bis en 32 van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, gewijzigd bij het decreet van 10 november 2005, het decreet van 18 april 2008, de decreten van 9 december 2011, het decreet van 22 februari 2013 en het decreet van 28 maart 2014;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid op artikel 41;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 2 december 2005;
Momenteel zijn geen uren vastgelegd voor het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de begraafplaatsen. Dit zorgt ervoor dat begraafplaatsmedewerkers tijdens de week na hun normale werkuren nog moeten terugkeren voor een begrafenis en op zaterdag soms nog in de late namiddag beschikbaar moeten zijn.
Bij navraag bij naburige gemeentes, blijkt dat ook zij zich doorgaans beperken tot de werkuren tijdens de week en kort na de middag op zaterdag voor hun begraafplaatsmedewerkers.
1. Algemeen
Art. 1. - De gemeentelijke begraafplaats is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang behoudens afwijkingen die door de burgemeester of zijn gemachtigde vastgesteld zijn.
Art. 2. - De gemeente is niet belast met de bewaking van de op de graven geplaatste voorwerpen. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de diefstallen of beschadigingen welke op de begraafplaatsen ten nadele van de nabestaanden zouden gepleegd worden aan de graven, erop aangebrachte gedenktekens, beplantingen, …
2. Concessies
Art. 3. - De begraving van een stoffelijk overschot, de begraving van een asurn en de bijzetting van een asurn in een columbarium kunnen het voorwerp uitmaken van een concessie.
Art. 4. - De concessies worden enkel toegestaan op de plaatsen die daarvoor aangewezen zijn op de begraafplaatsen, volgens de door het gemeentebestuur goedgekeurde plannen. In geen geval mag er een concessie verleend worden op een plaats die bestemd is voor de niet-geconcedeerde gronden. Indien, na 10 jaar grafrust, voor een niet-geconcedeerd graf, toch geopteerd wordt om over te gaan tot een concessie, begint de concessie vanaf overlijdensdatum en volgens de bepalingen in artikel 26.
Op het perceel, waarin een stoffelijk overschot of een asurne begraven werd in geconcedeerde grond, moet binnen de 6 maanden een grafzerk worden aangebracht.
Op een geconcedeerde nis van het columbarium, moet uiterlijk binnen de 6 maanden een naamplaat worden aangebracht.
Op een geconcedeerd perceel van het urnenveld, moet uiterlijk binnen de 6 maanden een afdekplaats worden geplaatst.
Art. 5. - Het verlenen van een concessie door de gemeentelijke overheid houdt geen verhuring noch een verkoop in. Er mag aan de concessie nooit een andere bestemming worden gegeven dan die welke waarvoor ze werd verleend. De concessies zijn onoverdraagbaar.
Art. 6. - De concessies worden verleend voor:
De concessies worden verleend door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 7. - De concessie neemt een aanvang op de datum van de voormelde beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 8.
a. Hernieuwing (verlenging) vóór het verstrijken van de termijn
De concessies kunnen, op schriftelijke aanvraag en vóór het verstrijken van de termijn, hernieuwd (verlengd) worden met een periode van 10 jaar. Na het overlijden van de concessiehouder kan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon een aanvraag tot hernieuwing doen.
De concessiehernieuwingen worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
De concessiehernieuwingen worden toegestaan onder de voorwaarden die vastgesteld zijn in het desbetreffende huishoudelijk reglement, het politiereglement en het desbetreffende retributiereglement, die gelden op het ogenblik van de aanvraag tot hernieuwing.
b. Hernieuwing met bijzetting
De concessies kunnen hernieuwd worden op het ogenblik van een bijbegraving voor dezelfde duur als de originele concessie respectievelijk 30 jaar of 50 jaar.
Formule voor de berekening van het verschuldigde tarief:
Reeds verstreken jaren van de concessie x retributiekost concessie
Totaal aantal jaren van de concessie
Na het overlijden van de concessiehouder kan elke natuurlijke persoon of rechtspersoon een aanvraag tot hernieuwing doen.
De concessiehernieuwingen worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
De concessiehernieuwingen worden toegestaan onder de voorwaarden die vastgesteld zijn in het desbetreffende huishoudelijk reglement, het politiereglement en het desbetreffende retributiereglement, die gelden op het ogenblik van de aanvraag tot hernieuwing.
Art. 9. - In geval van terugneming van een geconcedeerd perceel of van een geconcedeerde nis wegens openbaar belang of dienstnoodzakelijkheid hebben de concessiehouders recht op het verkrijgen van een perceel van dezelfde oppervlakte of van een nis van dezelfde grootte, op dezelfde of op een andere begraafplaats in de gemeente.
De kosten van overbrenging van de stoffelijke overschotten en van de graftekens of eventueel van een vervangende grafkelder zijn ten laste van de gemeente.
Art. 10. - In geval van wijziging van de bestemming van de begraafplaats (sluiting van de begraafplaats) kan de concessiehouder geen aanspraak maken op enige vergoeding.
Hij heeft het recht op het kosteloos verkrijgen van een grafruimte of van een nis van dezelfde oppervlakte op de nieuwe begraafplaats.
De kosten voor de overbrenging van de stoffelijke overschotten zijn ten laste van het gemeentebestuur.
De kosten voor de overbrenging van de grafmonumenten, evenals de kosten van een vervangende grafkelder zijn ten laste van de aanvrager.
3. Begravingen
Art. 11. - De gemeente beschikt over 3 begraafplaatsen gelegen te Moorslede, Dadizele en Slypskapelle.
De gemeentelijke begraafplaatsen zijn bestemd voor de begraving, de bijzetting in een columbarium en de asverstrooiing van:
Art. 12. - De begravingen worden volgens plan in regelmatige volgorde uitgevoerd. Dat plan wijst de percelen aan voor begraving in niet-geconcedeerde grond, geconcedeerde grond, grafkelders, kindergraven, alsook voor de bijzetting in de nissen van het columbarium.
Art. 13. - Bij het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de gemeentelijke begraafplaats moeten de gemeentelijke diensten ten minste 3 werkdagen vooraf gewaarschuwd zijn door middel van het daartoe bestemde formulier dat vermeldt of het gaat om een begraving, een bijzetting in het columbarium of een uitstrooiing. Die verplichting rust bij de nabestaanden of de gemachtigde.
De stoffelijke overschotten kunnen op de begraafplaats worden bezorgd op werkdagen tussen 8.30 u. en 16.30 u., op zaterdag tussen 9.00 en 13.00 u. en niet op zon- en feestdagen.
Art. 14. - De percelen om één persoon in niet-geconcedeerde grond te begraven hebben een eenvormige oppervlakte van 70 x 200 cm voor een niet-gecremeerd lichaam van een persoon van minstens zeven jaar.
De geconcedeerde percelen om de niet-gecremeerde lichamen in volle grond te begraven hebben een oppervlakte van 100 x 200 cm.
Art. 15. - Het gemeentebestuur plaatst de grafkelders in eigen beheer en concedeert ze tegen betaling van de kostprijs die vastgesteld is in het retributiereglement.
Art. 16. - Een grafkelder voor de begraving van maximaal 3 niet-gecremeerde lichamen wordt voorzien.
Art. 17. - De geconcedeerde percelen om de niet-gecremeerde lichamen van maximum 3 personen te begraven in een grafkelder hebben een éénvormige oppervlakte van 90 x 220 cm.
Art. 18. - De percelen om maximum 4 standaard urnen te begraven hebben een eenvormige oppervlakte van 50 x 60 cm.
Voor sierurnen moet steeds voorafgaandelijk contact worden opgenomen met de dienst Burgerlijke Stand betreffende de afmetingen. De grafzerken, geplaatst op de urnen, dienen allemaal uniform te zijn.
Art. 19. - Concessies voor de begraving van asurnen worden verleend voor dezelfde duur en onder dezelfde algemene voorwaarden als bepaald voor de concessies van niet-gecremeerde stoffelijke overschotten.
Art. 20. - Columbariumconcessies worden verleend voor dezelfde duur en onder dezelfde algemene voorwaarden als bepaald voor de concessies van niet-gecremeerde lichamen.
Art. 21. - De geconcedeerde nissen in het columbarium, zijn bestemd voor 2 gecremeerde lichamen zonder sierurnes.
Art. 22. - Als een columbariumconcessie om welke reden ook een einde neemt, kan de as worden uitgestrooid op de daartoe bestemde plaats van de begraafplaats.
Art. 23. - Kinderen tot en met 7 jaar kunnen op een speciaal daarvoor voorziene kinderbegraafplaats worden begraven. Deze percelen hebben een éénvormige oppervlakte van 110 x 50 cm.
Art. 24. - Voor de herdenking van levenloos geboren kinderen wordt een vergeet-me-nietjes-weide voorzien.
4. Opgravingen
Art. 25. - Als een overledene in een andere gemeente wordt herbegraven, moet de burgemeester van die andere gemeente toestemming geven voor de herbegraving in zijn gemeente vooraleer het stoffelijk overschot wordt opgegraven.
Art. 26. - De aanvraag tot opgraving moet, door de nabestaanden in eerste graad, schriftelijk worden gericht aan de burgemeester. Eventuele kosten hiervoor zijn voor de aanvrager.
Volgende beschikkingen moeten steeds worden nageleefd:
Art. 27. - Er moet tot een opgraving worden overgegaan in tegenwoordigheid van de grafmaker en van een gemachtigde die door de burgemeester is aangesteld en die er verslag van opmaakt. Zij kunnen de vernieuwing van de kist voorschrijven als ze dat nodig achten en ze kunnen elke andere maatregel nemen om de welvoeglijkheid en de openbare gezondheid te beschermen op kosten van de aanvrager.
5. Graftekens, bouw- en beplantingswerkzaamheden – onderhoud van de graven
Art. 28. - Uitsluitend de gemeentelijk aangestelde is ertoe bevoegd:
Art. 29. - De bloemen en de planten die op de graven zijn aangebracht moeten steeds in goede staat onderhouden worden. Als ze afgestorven zijn, moeten ze verwijderd worden. Bij gebreke hiervan zullen de opruiming en het verwijderen van de potten geschieden door de zorgen van het gemeentebestuur.
6. Slotbepalingen
Art. 30. - Alle gevallen, niet bepaald in het huidig reglement, worden geregeld door het College van Burgemeester en Schepenen.
Art. 31. - Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 1 januari 2024.
Art. 32. - Het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen van 1 april 2023 wordt opgeheven.
Art. 33. - Dit huishoudelijk reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.
Lokaal bestuur Moorslede heeft een gebruikersovereenkomst mobiele telefonie opgesteld teneinde te voldoen aan de eisen opgelegd door de RSZ.
Deze gebruikersovereenkomst wordt toegevoegd als bijlage aan het arbeidsreglement.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 25 november 2021, houdende goedkeuring aanpassing arbeidsreglement gemeente- en OCMW personeel;
Gelet op het gunstig advies van het bijzonder onderhandelingscomité op 14 november 2023;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam op 20 november 2023;
Art. 1. - De gemeenteraad gaat akkoord met het toevoegen van de gebruikersovereenkomst mobiele telefonie aan het arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW-personeel.
Lokaal bestuur Moorslede heeft de bijlage met het aanwezigheidsbeleid van een update voorzien, zodoende de reglementering te volgen alsook een goede continuïteit binnen de diensten te kunnen voorzien.
Dit beleid is een bijlage aan het arbeidsreglement.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 25 november 2021, houdende goedkeuring aanpassing arbeidsreglement gemeente- en OCMW personeel;
Gelet op het gunstig advies van het bijzonder onderhandelingscomité op 14 november 2023;
Art. 1. - De gemeenteraad gaat akkoord met het aanpassen van het aanwezigheidsbeleid van het gemeente- en OCMW-personeel.
Gelet op het geplande project in de gemeente Moorslede, Permekelaan, Rubenslaan en de Emiel Jacqueslaan – (Schilderswijk) door Thuiswest;
Gelet op het lokaal woonoverleg m.b.t. dit project;
Gelet op het Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2012 houdende de financiering van verrichtingen in het kader van sociale woonprojecten en de daaraan verbonden werkingskosten en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2017 houdende de procedure voor de planning, de programmatie en de realisatie van woonprojecten
Art. 1. - De Raad beslist dat het voorgestelde project om bijkomende sociale woongelegenheden te creëren, past in het gemeentelijk woonbeleid.
Art. 2. - De Raad gaat akkoord om de zones waar gesubsidieerde infrastructuur wordt aangebracht, op te nemen in openbaar domein en in te staan voor het onderhoud.
Art. 3. - De Raad bevestigt dat het project in het Totale Rioleringsplan van de gemeente kan worden ingeschakeld.
Dhr. Martin Desimpel, burger zijnde, diende op woensdag 8 november 2023 een verzoekschrift in m.b.t. de inventaris Trage Wegen Moorslede, en dit ter attentie van de gemeenteraad. Het volledige verzoekschrift en de bijlages werd in de bijlages van dit agendapunt toegevoegd.
Gelet op het decreet gemeentewegen;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Gele top artikel 40 en 41 DLB;
Gelet op de beslissing van de voorzitter van de gemeenteraad om dit verzoekschrift voor te leggen aan de gemeenteraad;
Raadslid Ward Gillis stelt dat dit wel bevoegdheid is van de gemeenteraad; Alles heeft te maken met het beleidskader.
Schepen Jürgen Deceuninck antwoordt dat het hier gaat om de louter opmaak van een inventaris, dit is bevoegdheid schepencollege; Het decreet op de gemeentewegen bepaalt duidelijk welke bevoegdheid de gemeenteraad in deze materie heeft.
De gemeenteraad beslist dat het verzoekschrift geen bevoegdheid is van de gemeenteraad. Het verzoekschrift wordt doorverwezen naar het schepencollege.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 23 november 2023;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter