Het coronavirus is in verschillende Europese landen opgedoken en ook in België stijgt het aantal besmette en in het ziekenhuis opgenomen mensen. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, moeten er bijkomende maatregelen genomen worden, zo ook voor de organisatie van de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 februari 2021.
Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19;
Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op artikel 134 en 135 §2, 5° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op artikel 63 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de richtlijnen van Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/gemeenteraden-en-het-coronavirus-covid-19-vraag-en-antwoord;
De overheid adviseert haar beleid rond 'social distancing' dat erop gericht is de verspreiding van COVID-19 zoveel mogelijk te beperken of te vertragen. De maatregelen van 'social distancing' proberen het contact tussen (eventueel onbekende) besmette personen en gezonde, niet besmette personen zoveel mogelijk te verminderen. Voor de organisatie van de raden kunnen de door de overheid opgelegde regels inzake social distancing niet optimaal gevolgd worden. Daarom zal de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 om praktische en veiligheidsredenen achter gesloten deuren, dit zonder pers en publiek, plaatsvinden.
Het is verder ook aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn virtueel te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencing-systeem, ook de stemming zal digitaal via het besluitvormingssysteem 'ECHO' (e-notulen) verlopen.
Conform de richtlijnen van de toezichthoudende overheid en het agentschap Binnenlands Bestuur is de agenda niet beperkt tot enkel de spoedeisende punten. Alle punten kunnen op de agenda van de raad worden geplaatst. De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid,...) blijven van toepassing.
Er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding ter beschikking gesteld worden waarin het verloop van deze virtuele zitting zal toegelicht worden. Om deze virtuele zitting zo vlot als mogelijk te laten verlopen wordt ook aan de raadsleden de mogelijkheid geboden om vragen te stellen over de dossiers (via annotatie) die op de agenda staan en zal hen gevraagd worden om vooraf aan te geven welke punten zij willen bespreken op de zitting.
Er wordt een audio-opname gemaakt tijdens de zitting; deze opname wordt via livestream uitgezonden. Deze manier van vergaderen en stemmen en de bijkomende mogelijkheid tot vragen stellen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.
Overwegende dat de burgemeester bij verordening van 29 januari 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Art. 1. - Bij de organisatie van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 worden volgende maatregelen in acht genomen:
Art. 2. - Deze verordening zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Art. 3. - Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Art. 1. - De raad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 29 januari 2021 houdende het houden van een virtuele zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 februari 2021.
De burgemeester,
Op heden heerst een epidemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan.
Strikte naleving van de bepalingen van het besluit is noodzakelijk, zoniet komt de volksgezondheid ernstig in het gevaar.
Op grond van artikel 133 Nieuwe Gemeentewet is de burgemeester belast met de uitvoering van de wetten, de decreten, de ordonnanties, de verordeningen en de besluiten van de staat, de gewesten, de gemeenschappen, de gemeenschapscommissies, de provincieraad en de bestendige deputatie van de provincieraad, tenzij zulks uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen of aan de gemeenteraad is opgedragen;
Op grond van artikel 135§2 Nieuwe Gemeentewet hebben de gemeenten ook tot taak in het voorzien ten behoeve van de inwoners in een goede politie, met name meer specifiek 135 §2, 5° Nieuwe Gemeentewet tot het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
Overeenkomstig artikel 133, 2de alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan de burgemeester politiebesluiten maken;
Gelet op het politiebesluit van de gouverneur van West-Vlaanderen van 2 oktober 2020 betreffende de plicht tot het dragen en bij zich hebben van een mondmasker op het grondgebied van West-Vlaanderen;
Gelet op de heropflakkering van de COVID-19 epidemie of minstens het risico daartoe op het grondgebied is het aangewezen om aanvullende lokale maatregelen te nemen zoals toegestaan door de federale regering met het ministerieel besluit van 6 oktober 2020 zodat verdere risico’s kunnen beperkt worden en de verspreiding kan tegengegaan worden;
Gezien de besluiten van de Nationale Veiligheidsraad en gezien de besmettingscijfers in de gemeente Moorslede dermate evolueren;
Gelet op het MB van 18 oktober en 23 oktober 2020;
Gelet op de hoogdringendheid kan niet gewacht worden op een volgende gemeenteraad om deze maatregelen te nemen;
Overwegende dat de burgemeester bij besluit van 29 januari 2021 en 11 februari 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Artikel 1 - Mondmaskerdracht
Het dragen van een mondmasker (mond- en neusbescherming) of elk ander alternatief in stof is verplicht. Conform art. 25 van het MB van 28 oktober 2020 geldt de mondmaskerplicht niet voor kinderen tot en met 12 jaar (i.e. alle kinderen die nog niet de volle leeftijd van 13 jaar hebben bereikt), dit houdt in dat de mondmaskerplicht geldt voor iedereen vanaf 13 jaar.
Met omgeving wordt bedoeld: de straten aanpalend aan de onderwijsinstelling waar een zone 30 van kracht is. Deze plicht geldt gedurende de gebruikelijke in- en uitloopmomenten van de onderwijsinstellingen. Het dragen van een mondmasker (mond- en neusbescherming) of elk ander alternatief in stof is niet verplicht in voormelde zones:
Artikel 2
Inbreuken op dit besluit worden, overeenkomstig artikel 26 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020, houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvstconsetat.be.
Artikel 3
Dit besluit vervangt het besluit van 29 januari 2021 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis en treedt in werking vanaf 15 februari 2021 tot 14 maart 2021 of tot deze wordt ingetrokken met een opvolgend besluit of totdat hogere rechtsnormen deze materie dwingend anders reglementeren.
Artikel 4
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de eerstvolgende zitting.
Afschrift van onderhavig besluit zal voor kennisgeving worden overgemaakt aan:
Art. 1. - De raad bekrachtigt het politiebesluit van de burgemeester van 29 januari 2021 en 11 februari 2021, inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de COVID-19 crisis.
Gelet op de wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968;
Gelet op het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het KB van 10 augustus 1998 art. 7 § 2, 1° houdende de oprichting van de Commissie voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening;
Gelet op de wet van 13 mei 1999 betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 10 juni 1999;
Gelet op het KB van 7 januari 2001 tot vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999 betreffende de invoering van gemeentelijke administratieve sancties, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 2 februari 2001;
Gelet op het KB van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;
Gelet op de omzendbrief OOP 30bis van 3 januari 2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, Belgisch Staatsblad 20 januari 2005 (tweede uitgave);
Gelet op de omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;
Gelet op de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;
Gelet op de wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het Wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk Wetboek, de nieuwe gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis, 119ter en art. 135 § 2;
Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 10 december 1987 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
Overwegende dat de gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de stad/gemeente;
Overwegende dat artikel 119bis, §1, van de nieuwe gemeentewet aan de gemeenteraad de keuzevrijheid laat politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen;
Overwegende dat op zondag 28 maart 2021 één of meerdere van de wielerwedstrijden 'Gent-Wevelgem' het grondgebied van onze gemeente doorkruist;
Overwegende dat de doortocht van deze wielerwedstrijden traditioneel een volkstoeloop met zich meebrengt, vooral bij de start, aankomst en langs hellingen en kasseistroken;
Overwegende dat de laatste jaren het aantal commerciële activiteiten die langsheen de reisweg van de wielerwedstrijden worden georganiseerd blijft toenemen;
Overwegende dat dergelijke activiteiten voornamelijk georganiseerd worden op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden;
Overwegende dat een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie aangewezen is;
Overwegende dat het aangewezen is dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, enz… teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken;
Overwegende dat een aantal bijkomende maatregelen zich opdringen om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:
I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein
Artikel 1
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaatsheeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd(en) 'Gent-Wevelgem' en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 28 maart 2021 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 1 februari 2021 bij de burgemeester worden ingediend.
De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden:
Artikel 2
Ten laatste op 28 februari 2021 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.
De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven.
Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de commandant van de brandweer bezorgd en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Artikel 3
Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.
Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.
II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter
Artikel 4
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaatsheeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd(en) 'Gent-Wevelgem' en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 1 februari 2021 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaatsheeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.
Artikel 5
De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …
Artikel 6
De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).
III. Veiligheidszones
Artikel 7
De burgemeester kan op basis van een risicoanalyse, rekening houdend met de volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.
Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen, …).
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaatsheeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd(en) 'Gent-Wevelgem' en die plaatsvindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 1 februari 2021 gemeld te worden aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaatsheeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.
De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.
Artikel 8
Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.
IV. Algemene bepalingen
Artikel 9 : Sancties
Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 250 euro.
Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet, houdt de stad/gemeente zich het recht voor het te doen op kosten en risico van de overtreder.
De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.
De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.
Artikel 10
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 186 en 187 van het gemeentedecreet.
In de gemeenteraad van 10 september 2020 heeft de raad de samenwerkingsovereenkomst 'deelname kostendelende vereninging WVI - intergemeentelijke toezichthouder' goedgekeurd. Ondertussen is er meer zicht op het aantal gemeenten dat zal deelnemen en kan de KDV van start gaan.
Als nieuwe gemeente wordt Moorslede toegevoegd aan de bestaande overeenkomst 'kostendelende vereniging intergemeentelijke dienst omgevingsvergunning en handhaving'. Als startdatum wordt 1 mei 2021 genomen, rekening houdende dat de overeenkomst nog moet worden voorgelegd in de gemeenteraad.
Terzelfdertijd zal de WVI reeds de vacature openstellen. Na goedkeuring in hun raad van bestuur, zal WVI het gemeentebestuur ook de functiebeschrijving en vacature bezorgen. Mocht er op 1 mei 2021 nog geen personeel aangesteld zijn, zullen er ook geen personeelskosten worden aangerekend.
WVI vraagt hierbij de raad om de samenwerkingsovereenkomst 'kostendelende vereniging intergemeentelijke dienst omgevingsvergunning en handhaving' (in bijlage) goed te keuren.
Gelet op artikel 41 DLB;
Overwegende de vraag vanwege raadslid Ward Gillis welke acties of thema's er prioritair zullen behandeld worden door deze toezichthouder; wie stuurt deze persoon aan en tevens de vraag tot halfjaarlijkse rapportering;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat er een prioriteitennota zal opgemaakt worden; het zal vooral gaan om proactieve controles. Bedoeling is dat er vooral preventief zal gewerkt worden;
Er zijn tevens op regelmatige tijdstippen bijeenkomsten van de stuurgroep; hierin is de algemeen directeur vertegenwoordigd.
Art. 1. - De Raad keurt de samenwerkingsovereenkomst 'deelname kostendelende vereniging WVI - intergemeentelijke toezichthouder' goed.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de WVI.
Het planningsproces om het GRS integraal te herzien werd gestart in 2016. Hierbij werd in een eerste fase een nota met sleutelkwesties en ontwerpend onderzoek opgemaakt. Gaandeweg kwamen er verschillende complexe dossiers op het pad, werd er ingeschreven voor de bouwmeesterscan en evolueerde de wetgeving rond de nieuwe beleidsplannen ruimte.
Gelet op de evoluties werd gekozen om het GRS Moorslede in eerste instantie gedeeltelijk te herzien en parallel hieraan te werken aan de opmaak van een beleidsplan ruimte in plaats van te opteren voor een volledige herziening van het GRS.
Op 15 januari 2019 besliste het schepencollege om over te gaan tot de partiële herziening met de focus op dringende op stapel staande projecten waarvoor een gedeeltelijke herziening noodzakelijk blijkt.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, inzonderheid de artikelen 31, 32, 33 en 87;
Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, in het bijzonder titel II, hoofdstuk I ruimtelijke planning, artikels 2.1.15 - 16;
Het voorontwerp partiële herziening GRS werd door het schepencollege goedgekeurd op 22 oktober 2019;
Gelet op het gunstig advies van de Gecoro over het voorontwerp in zitting van 6 november 2019;
Gelet op de plenaire vergadering op 11 februari 2020, waarbij de adviezen van het departement omgeving Vlaams Gewest, de provincie West-Vlaanderen en de Gecoro werden besproken;
Gelet op het vaststellen van de voorlopige aanvaarding van het ontwerp partiële herziening structuurplan door de gemeenteraad in zitting van 23 april 2020;
Gelet op het openbaar onderzoek van 1 augustus 2020 tot en met 29 oktober 2020;
Gelet op de informatie- en inspraakvergadering in GC De Bunder op 8 september 2020;
Gelet op de adviezen ontvangen van het Elia, de stad Roeselare, de gemeente Zonnebeke en het departement Landouw en Visserij;
Gelet op het advies van het Departement Omgeving d.d. 27 oktober 2020;
Gelet op het advies van de deputatie West-Vlaanderen d.d. 26 november 2020;
Gelet op het ontvangst van veertien bezwaren en één reactie;
Gelet op de bespreking, beraadslaging en het geformuleerde advies van de Gecoro van 16 december 2020;
Overwegende dat het schepencollege in zitting van 18 januari 2021 kennis nam van het advies van de Gecoro en opdracht gaf om het voorlopig aanvaarde ontwerp aan te passen conform het advies van de Gecoro;
Gehoord de schepen van ruimtelijke ordening;
Overwegende de vraag vanwege raadslid Ward Gillis of er al opdracht gegeven is aan de wvi voor een nieuw locatieonderzoek voor VK Dadizele gezien de voetbalinfrastructuur in de Oliekotstraat tijdelijk is; Heel wat zaken hangen hier aan elkaar en er dreigen geen gronden meer beschikbaar te zijn voor VK Dadizele;
Schepen Sherley Beernaert wenst hier niet vlug vlug te handelen; misschien openen de nieuwe plannen van VK Dadizele ook nieuwe perspectieven. Eerst moet hieromtrent klaarheid zijn;
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis tot aanpassing mobiliteitsplan met de parking van Dadipark;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat dit wordt meegenomen;
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis i.v.m. de uitbreiding ambachtelijke zone in de Millesteenstraat. Hoe is de behoefte-analyse gebeurd?
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat er een duidelijke behoefte is aan bijkomende ambachtelijke zone; Momenteel is er geen aanbod meer in de gemeente. Het is de provincie die het voorstel doet en Vlaanderen die bekrachtigt.
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis inzake het inbreidingsproject Sparrestraat. Vraag om geen typische verkaveling daar toe te laten.
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis om het thema trage wegen op te nemen in het GRS;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat dit aan bod komt, met tijd en geduld;
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis of er reeds gestart is met de opmaak van het globale structuurplan?
Schepen Sherley Beernaert meldt dat we wachten op Vlaanderen hieromtrent;
Overwegende de oproep vanwege raadslid Ward Gillis om een toelichting te krijgen van de bouwmeesterscan waar de gemeente Moorslede zich kandidaat heeft voor gesteld en die de gemeente veel geld heeft gekost;
Raadslid Bart De Koning vraagt op welke manier er verder zal gewerkt worden voor het realiseren voor sociale woningen;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat dit hier nu niet aan de orde is, het gaat om een partiële herziening van het GRS.
Raadslid Bart De Koning vraagt wanneer er zal afgeweken worden van de 57 toegewezen wooneenheden op het Dadipark als blijkt dat deze niet gerealiseerd worden;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat dit moet gevraagd worden aan de eigenaars van Dadipark.
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt hoe wordt omgegaan met de onduidelijkheid voor de atletiekclubs, nu de betreffende zone geschrapt is uit het GRS;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat hieromtrent gesprekken zijn met de atletiekclubs;
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt of wij geen signaal kunnen geven in het locatieonderzoek voor VK Dadizele dat de Oliekotstraat de beste keuze is;
Voorzitter Pol Verhelle antwoordt dat de provincie het standpunt van de gemeente in deze heel goed kent;
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt tevens om proces beleidsplan ruimte nu op te starten.
Art. 1. - De raad neemt akte van het advies van 16 december 2020 van de Gecoro en aanvaardt deze.
Art. 2. - De partiële herziening gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) Moorslede, aangepast na advisering door de Gecoro, wordt definitief vastgesteld.
Art. 3. - De definitief vastgestelde partiële herziening van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan wordt overgemaakt aan de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen ter goedkeuring en aan de Vlaamse regering.
Art. 4. - Een afschrift van deze beslissing wordt, samen met de bundel, overgemaakt aan:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Opmaak technische studie begraafplaatsen Moorslede en Dadizele' een bestek met nr. 2021/211 werd opgesteld door de dienst milieu, groen en landbouw;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op €57.851,24 excl. btw of €70.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat er voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021 en volgende, op budgetcode 0990-00/2220000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN;
Raadslid Veerle Demeulenaere heeft vragen over het financiële aspect van dit bestek;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat er middelen voorzien zijn in het meerjarenplan. Het masterplan is een plan op lange termijn. Er zijn ook afscheidsruimtes voorzien;
De fractie N-VA zal zich onthouden omwille van de hoge kostprijs.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/211 en de raming voor de opdracht 'Opmaak technische studie begraafplaatsen Moorslede en Dadizele', opgesteld door de dienst milieu, groen en landbouw. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt €57.851,24 excl. btw of €70.000,00 incl. 21% btw.
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 en volgende, op budgetcode 0990-00/2220000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-23).
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0752-00/2220000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-44);
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Aankoop skatetoestellen' een bestek met nr. 2021/209 werd opgesteld door Sportcentrum Grimmertinge;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 20.540,00 excl. btw of € 26.000,00 incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende de vraag vanwege raadslid Aäron Pattyn of er advies gevraagd is aan de gebruikers;
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat dit voorgekomen is in de jeugdraad en besproken met de skaters;
Raadslid Gert-Jan Hovaere stelt voor om creatieve mensen deze toestellen te laten bekleden;
Raadslid Veerle Demeulenaere vindt het plaatsen van skatetoestellen een heel goed idee; Kan dit ook voorzien worden op andere buurtpleintjes?
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat er ook moet gedacht worden aan de omwonenden; Dit zorgt toch wel voor enige hinder.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/209 en de raming voor de opdracht 'Aankoop skatetoestellen', opgesteld door Sportcentrum Grimmertinge. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 20.540,00 excl. btw of € 26.000,00 incl. btw.
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0752-00/2220000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-44).
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad in zitting van 17 december 2020 houdende goedkeuring afsluiten huurovereenkomst tussen gemeentebestuur Moorslede en kerkfabriek Slypskapelle inzake huur voormalige pastorie Slyps;
Overwegende de vraag vanwege de gemeenteraad tijdens de behandeling van dit punt om een gedeelte van de tuin publiek toegankelijk te maken;
Gelet op de artikels 1708 tot 1762 bis van het burgerlijk wetboek houdende verhuring volgens het gemeen huurrecht;
Gelet op artikel 40 en 41 DLB;
Overwegende dat de benodigde budgetten zijn voorzien in het meerjarenplan;
Gelet op het ontwerp van huurovereenkomst waarvan exemplaar in bijlage;
Overwegende dat opnieuw werd samengezeten met leden van de kerkfabriek i.v.m. het openstellen van de tuin;
Raadslid Bart De Koning vraagt wat de kerkfabriek overhaald heeft om de tuin toch publiek open te stellen;
Schepen Nessim Ben Driss meldt dat er gewoon terug aan tafel is gezeten met de kerkfabriek.
Art. 1. - De huurovereenkomst, waarvan exemplaar in bijlage, wordt aangepast en goedgekeurd.
Art. 2. - Deze overeenkomst wordt eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de kerkfabriek van Slypskapelle.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 21 januari 2021;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Vraag vanwege raadslid Nick Vandeginste aan schepen Jürgen Deceuninck:
Door de herinrichting van de parkeerstroken is er soms verwarring waar voertuigen al dan niet mogen parkeren.
Sommige mensen parkeren nog op de vroegere parkeervakken, wat niet meer de bedoeling is.
Daardoor is het soms moeilijk voor de bestuurders om tegenliggers te passeren.
Is er een mogelijkheid om deze oude en overbodige parkeervakken te verwijderen?
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis aan schepen Jürgen Deceuninck:
De bewoners van het Kapelleveld klagen al jaren over het feit dat er in hun wijk vaak te snel gereden wordt.
In april 2019 besliste het schepencollege om een proefopstelling uit te testen aan beide ingangen van het Kapelleveld, dit om het verkeer te remmen.
De proefopstelling is inmiddels al geruime tijd verwijderd en de bewoners wachten nog steeds op de definitieve snelheidsremmende maatregelen van het gemeentebestuur.
Wanneer mogen ze deze verwachten?
Schepen Jürgen Deceuninck antwoordt dat er uit de bevraging geen éénduidig antwoord naar voor is gekomen vanwege de bewoners. De respons was ook heel laag; er is nauwelijks een draagvlak voor maatregelen en zeker niet voor iemands deur. Het meeste verkeer is plaatselijk verkeer; iedereen moet even in eigen boezem kijken; er zullen geen snelheidsremmende maatregelen in Kapelleveld ingevoerd worden.
Raadslid Ward Gillis licht de historiek toe van de problematiek in Kapelleveld. Er was een beslissing van het college eind 2018 en nu beslist een schepen alleen om het niet te doen.
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat, als er een akkoord is voor een goeie locatie voor snelheidsremmers en een akkoord van de inwoners, die er dan alsnog kunnen komen.
Vraag vanwege raadslid Bart De Koning aan schepen Geert Vanthuyne:
Op de site aan de KSA-lokalen werden recentelijk heel wat bomen gekapt.
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt dat de schepen van groen deze beslissing genomen heeft, in samenspraak met de verantwoordelijke van de jeugddienst. Bepaalde bomen waren ziek, er was veel takbreuk en dat was gevaarlijk.
Er zullen nieuwe bomen geplant worden nog dit voorjaar.
Raadslid Ward Gillis vraagt of er hiervoor een kapvergunning werd aangevraagd.
Schepen Geert Vanthuyne meldt dat er is geen kapvergunning is;
Vraag vanwege raadslid Sigrid Verhaeghe aan schepen Nessim Ben Driss:
Aanleiding
Aangepaste huurovereenkomst tussen het gemeentebestuur Moorslede en de Kerkfabriek Slypskapelle inzake huur voormalige Pastorie Slyps.
Vragen
Vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere aan schepen Benedikt Vallaey:
Babyartikelen zijn vaak duur in aankoop, en dit voor iets dat je niet zo lang nodig hebt. Denk maar aan een co-sleeper of een kolfapparaat. Lenen is de ideale oplossing om te besparen én het is ook milieuvriendelijk. Een uitleen babytheek voor babyspullen dus.
Dit project, in samenwerking met het Huis van het Kind, is intussen succesvol voorgesteld in 3 West-Vlaamse gemeentes.
Via onze sociale diensten en het Huis van het Kind kan onderzocht worden of dit ook voor Moorslede interessant kan zijn. Daarbij kan onze gemeentelijke bibliotheek als uitleenpunt fungeren. Moorslede ontleent via de bibliotheek niet alleen boeken, maar ook videogames, gezelschapspellen en speelgoed. Dit kan een extra solidaire troef zijn die we aanbieden tegen een zo laag mogelijke prijs of waarborg.
De N-VA fractie stelt voor dat de gemeentelijke diensten dit voorstel verder onderzoeken.
De voorzitter Pol Verhelle wenst hierop het volgende op te merken:
Het is een gevoelig punt dat op de juiste manier moet behandeld worden. Om geen klacht aan mijn benen te hebben, heb ik mij op voorhand geïnformeerd zowel bij VVSG als bij het agentschap binnenlands bestuur.
Beide instanties gaven praktisch hetzelfde antwoord en dat luidt als volgt:
"Naar ons oordeel voldoet dit punt niet aan de voorwaarde van art. 21 van het decreet over het lokaal bestuur om toegelaten te worden als punt op de agenda. Er is immers geen toegevoegd voorstel van beslissing bijgevoegd.
Er wordt verwezen dat dit valt onder art. 31 van het DLB met name dat “ de raadsleden hebben het recht om aan het college van burgemeester en schepenen mondeling en schriftelijke vragen te stellen” en daar is er geen toegelicht voorstel van beslissing vereist. In het huishoudelijk reglement staat in art. 11 dat de vragen schriftelijk moeten gesteld worden wat hier het geval is."
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zegt hieromtrent wel dat de vragen die door de raadsleden gesteld worden aan het college worden behandeld onder de rubriek “vragen en antwoorden” op het einde van de openbare zitting.
Het punt kan aldus niet behandeld worden in besloten zitting.
Vraag vanwege raadslid Veerle Demeulenaere (N-VA), Ward Gillis (Pro) en Sigrid Verhaeghe (Groep A) aan het college van burgemeester en schepenen:
Naar aanleiding van de geruchten en berichten die op sociale media verschenen zijn over de vaccinatie tegen het coronavirus van bepaalde leden van het college van burgemeester en schepenen, hadden wij hier graag duidelijkheid over gekregen.
Op de site https://www.laatjevaccineren.be/volgorde-van-vaccineren, waar de volgorde van vaccineren vermeld staat, lezen wij dat in januari, naast bewoners en personeel van woonzorgcentra, alleen zorgprofessionals aan bod kwamen. In de loop van deze maand volgen de eerstelijns zorgprofessionals, collectieve zorginstellingen en ander ziekenhuispersoneel.
Wij stellen voor dat alle leden van het college van burgemeester en schepenen hier duidelijkheid over scheppen tijdens de geheime zitting. Dat kan via de link https://www.myhealthviewer.be/#/login
Hierbij vragen wij aan de leden van het college om op het moment van de zitting zich aan te melden met hun ID-kaart, hun scherm te delen en het vakje "vaccinaties’’ aan te klikken. Leden die behoren tot één van de bovenvermelde categorieën die voorrang hebben op het vaccin, worden uiteraard vrijgesteld.
De gemeenteraadsleden van Groep A, N-VA en Pro zijn ook bereid om deze test zelf af te leggen en deze info te delen met de inwoners van de gemeente.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter