Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 19 juni 2025;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Gelet op de beslissing van de raad, in zitting van 22 mei 2025, houdende aktename van de verhindering van raadslid Edouard Gillis en aanstelling en eedaflegging van een gemeenteraadslid plaatsvervanger voor een lid dat verhinderd is;
Overwegende dat de verhindering van dhr. Ward Gillis liep tot 15 augustus 2025;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Artikel 14 regelt dat het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen." Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering.
De gemeenteraad neemt akte van de beëindiging van de periode van verhindering van raadslid Ward Gillis. Deze aktename geldt ook voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
Overwegende dat artikel 29 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad, zoals goedgekeurd in zitting van 27 februari 2025, verwijst naar art. 9 en 18 van het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris voor wat betreft de indexering van de vergoeding van de raadsleden;
Overwegende dat wanneer men deze artikels toepast op het bedrag zoals voorzien in artikel 29§2 van het goedgekeurde huishoudelijk reglement, de decretaal toegestane maxima overschreden worden;
Gelet op artikel 38 DLB waarbij de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad;
Gelet op het voorstel van aanpassing;
Gehoord het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende het voorstel om art. 29
"§2 Het presentiegeld bedraagt € 250 voor de vergaderingen van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen van de gemeenteraad die hij voorzit.
De presentiegelden worden 2 x per jaar uitbetaald.
De in dit artikel vermelde bedragen worden geïndexeerd op basis van de bepalingen van art 9 en 18 van het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris."
te vervangen door:
"§2 Voor de vergaderingen vermeld in §1, wordt het presentiegeld vastgesteld op het door de Vlaamse regering bepaalde geïndexeerde maximumbedrag.
De voorzitter ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen die hij voorzit.
De presentiegelden worden 2 x per jaar uitbetaald."
Overwegende de opmerking vanwege een aantal raadsleden dat dit een verhoging is van het presentiegeld van wat initieel werd afgesproken onder de fractieleiders;
Art. 1. - De raad gaat akkoord om artikel 29 §2 te vervangen door "Voor de vergaderingen vermeld in §1, wordt het presentiegeld vastgesteld op het door de Vlaamse regering bepaalde geïndexeerde maximumbedrag. De voorzitter ontvangt een dubbel presentiegeld voor de vergaderingen die hij voorzit. De presentiegelden worden 2 x per jaar uitbetaald."
Gezien er geen gemeenteraad meer plaatsvond tussen de coördinatievergadering en datum evenementen, werden onderstaande beslissingen genomen via burgemeestersbesluit:
De Raad neemt kennis van de besluiten van de burgemeester van 20 augustus, 3 en 6 september 2025.
Overwegende dat een update van de bestaande rechtspositieregeling noodzakelijk is voor de implementatie van het sectoraal akkoord van 11 juni 2025 over de verhoging van de koopkracht van de dienstencheque-medewerkers bij de Vlaamse lokale besturen.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 27 mei 2021, houdende de laatste goedkeuring van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel;
Gelet op het sectoraal akkoord van 11 juni 2025 over de verhoging van de koopkracht van de dienstencheque-medewerkers bij de Vlaamse lokale besturen;
Gelet op art. 186 decreet lokaal bestuur;
Het akkoord werd reeds goedgekeurd door de vakbonden op het niveau van comité C1, en hoeft dus niet overlegd te worden op het BOC.
Gehoord de schepen van personeel;
Art. 1. - De gemeenteraad keurt de wijziging van de rechtspositieregeling goed.
Art. 2. - Deze aanpassing van de weddeschaal E1-E3 tewerkgesteld met dienstencheques treedt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 in voege.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de opvolgingsrapportering uitvoering meerjarenplan 20-25 voor het eerste semester van 2025.
Gelet op art. 263, 2e lid decreet lokaal bestuur: Algemene basisbevoegdheid;
Vanaf 1 januari 2020 voorziet het decreet lokaal bestuur dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. Dit rapport bevindt zich in bijlage.
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport uitvoering MJP 20-25 voor het eerste semester van 2025.
Overwegende dat er nieuwe meerjarenplannen dienen opgemaakt worden door het centraal kerkbestuur voor de periode 2026-2031;
Overwegende dat het belangrijk is om duidelijke afspraken te maken omtrent de samenwerking tussen het centraal kerkbestuur en de gemeente;
Gelet op het voorstel van afsprakennota tussen de Gemeente Moorslede en het Centraal Kerkbestuur Moorslede;
Gehoord de schepen van eredienst en financiën;
Gelet op het eredienstdecreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij decreet van 06 juli 2012;
Overwegende dat één van de doelstellingen van de decreetswijziging van 06 juli 2012 is het versterken van het lokale overleg;
Raadslid Ward Gillis vraagt om bij puntje 20 de datum te vermelden van de brief.
Art. 1. - De raad keurt de afsprakennota tussen de gemeente Moorslede en het Centraal Kerkbestuur Moorslede 2026-2031 goed.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het Centraal Kerkbestuur Moorslede.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten dat werd gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
Gelet op de beslissing van de kerkfabriek O.L.V Onbevlekt Ontvangen Dadizele van 26 augustus 2025 betreffende de goedkeuring van de wijziging meerjarenplan 2020-2025;
Art. 1. - De raad keurt de gewijzigde versie van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek O.L.V Onbevlekt Ontvangen Dadizele goed.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, dienst kerkfabrieken, Burg 4 te 8000 Brugge.
Gelet op de goedkeuring van 16 juni 2025 van de kerkraad Sint Martinus Moorslede, de goedkeuring van 10 juni 2025 van de kerkraad O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen Dadizele en de goedkeuring van 2 juni 2025 van de kerkraad Sint Theresia Slyps waarbij het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek werd vastgelegd;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Brugge;
Overwegende het overleg tussen het centraal Kerkbestuur en de gemeente Moorslede;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004, gewijzigd bij betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2, 41 en 43;
Gelet op de omzendbrief BA 2005/01 houdende toepassing van het eredienstdecreet van 7 mei 2004;
Gelet op het decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van het Eredienstendecreet;
Overwegende dat schepen Andries Sioen meldt dat de exploitatiekosten voor de kerkfabriek Moorslede jaarlijks met 25.000 euro moeten verminderd worden. Kerkfabriek Moorslede had hier te ruim gerekend. Hierdoor vermindert dus de gemeentelijke toelage ook met 25.000 euro jaarlijks. (10.000 euro minder op post 2101 en 15.000 euro minder op post 2103).
Raadslid Ward Gillis betreurt dat er geen lijn zit in de manier van budgetteren. Het heeft geen zin om een spaarpot op te bouwen; Het budget voor de verwarmingsketel wordt beter onmiddellijk voorzien.
Schepen Andries Sioen antwoordt dat de spreiding een bewuste keuze is.
Raadslid Ward Gillis vraagt voor wat betreft de kerk van Slyps is er ook een dossier ingediend; wat is de stand van zaken. Ga je wachten op de subsidie?
Raadslid Ward Gillis vraagt om dit punt één maand uit te stellen, gezien niet de juiste cijfers voorliggen.
Schepen Andries Sioen meldt dat dit niet kan.
Art. 1. - De raad keurt het meerjarenplan 2026-2031 van het Centraal Kerkbestuur Moorslede goed, mits de aanpassing van de exploitatiekosten van de kerkfabriek Moorslede.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten dat werd gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage voor 2025 bedraagt:
- Exploitatietoelage: € 114 386,59
- Investeringstoelage: € 9 000,00
Gelet op de beslissing van de kerkfabriek Sint-Martinus Moorslede van 16 juni 2025 betreffende de goedkeuring van de budgetwijziging 2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 11 september 2025 houdende goedkeuring wijziging meerjarenplan;
Gelet op het gunstig advies van het Bisdom Brugge voor de budgetwijziging boekjaar 2025 van de kerkfabriek Sint Martinus Moorslede;
Art. 1. - De raad neemt akte van de budgetwijziging boekjaar 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Moorslede zoals hier bijgevoegd.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, dienst kerkfabrieken, Burg 4 te 8000 Brugge.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten dat werd gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage voor 2025 bedraagt:
- Exploitatietoelage: € 205 587,00 (waarvan € 191 010,88 ten laste van de gem. Moorslede)
- Investeringstoelage: € 54 599,00 (waarvan € 50 727,93 ten laste van de gem. Moorslede)
Gelet op de beslissing van de kerkfabriek O.L.V Onbevlekt Ontvangen Dadizele van 26 augustus 2025 betreffende de goedkeuring van de budgetwijziging 2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 11 september 2025 houdende goedkeuring wijziging meerjarenplan;
Art. 1. - De raad neemt akte van de budgetwijziging boekjaar 2025 van de kerkfabriek O.L.V Onbevlekt Ontvangen Dadizele zoals hier bijgevoegd.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, dienst kerkfabrieken, Burg 4 te 8000 Brugge.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten dat werd gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage voor 2026 bedraagt:
- Exploitatietoelage: € 99 412,26
- Investeringstoelage: € 8 000,00
Overwegende dat schepen Andries Sioen meldt dat de exploitatiekosten voor de kerkfabriek Moorslede jaarlijks met 25.000 euro moeten verminderd worden. Kerkfabriek Moorslede had hier veel te ruim gerekend. Hierdoor vermindert dus de gemeentelijke toelage ook met 25.000 euro jaarlijks. (10.000 euro minder op post 2101 en 15.000 euro minder op post 2103).
Gelet op de beslissing van de Kerkraad van Sint-Martinus Moorslede van 16 juni 2025 betreffende goedkeuring van het budget 2026 en het gunstig advies van het erkend representatief orgaan;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 11 september 2025 houdende goedkeuring meerjarenplan;
Art. 1. - De raad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Martinus Moorslede zoals hier bijgevoegd, mits de aanpassing aan het meerjarenplan van Moorslede.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, dienst kerkfabrieken, Burg 4 te 8000 Brugge.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten dat werd gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage voor 2026 bedraagt:
- Exploitatietoelage: € 232 879,08 (waarvan € 216 367,95 ten laste van de gem. Moorslede)
- Investeringstoelage: € 0,00
Gelet op de beslissing van de Kerkraad van OLV Onbevlekt Ontvangen Dadizele van 10 juni 2025 betreffende goedkeuring van het budget 2026 en het gunstig advies van het erkend representatief orgaan;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 11 september 2025 houdende goedkeuring meerjarenplan;
Art. 1. - De raad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek OLV Onbevlekt Ontvangen Dadizele zoals hier bijgevoegd.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, dienst kerkfabrieken, Burg 4 te 8000 Brugge.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten dat werd gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage voor 2025 bedraagt:
- Exploitatietoelage: € 25 503,32 (waarvan € 21 858,90 ten laste van de gem. Moorslede)
- Investeringstoelage: € 319 560,89 (waarvan € 273 895,64 ten laste van de gem. Moorslede)
Gelet op de beslissing van de Kerkraad van St. Theresia Slyps van 2 juni 2025 betreffende goedkeuring van het budget 2026 en het gunstig advies van het erkend representatief orgaan;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 11 september 2025 houdende goedkeuring meerjarenplan;
Art. 1. - De raad neemt akte van het budget 2026 van de kerkfabriek St. Theresia Slyps zoals hier bijgevoegd.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de heer Provinciegouverneur, dienst kerkfabrieken, Burg 4 te 8000 Brugge.
Op 3 februari 2023 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna het Regiodecreet genoemd. Het Regiodecreet zorgt voor de decretale verankering van de referentieregio’s en definieert het concept, het toepassingsgebied, de principes en de gevolgen van regiovorming.
Gelet op het decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur d.d. 3 februari 2023, met in het bijzonder artikel 8: "De regiowerking wordt maandelijks ingeschreven op de agenda van het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad. Met behoud van de toepassing van artikel 389, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 waakt de gemeenteraad of diezelfde gemeenteraadscommissie over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking."
Regioconform samenwerken impliceert dat gemeenten hun intergemeentelijke samenwerkingsverbanden organiseren binnen de grenzen van hun eigen referentieregio. Supraregionale samenwerking, namelijk samenwerking tussen 2 of meer referentieregio’s in hun geheel, blijft mogelijk.
Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die opgericht worden vanaf de inwerkingtreding van het decreet, zullen zich meteen aan de referentieregio’s moeten conformeren. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die voor die datum opgericht zijn, moeten uiterlijk 31 december 2030 in overeenstemming zijn met de principes van regioconform samenwerken. Afvalintercommunales krijgen tijd tot 31 december 2036 om zich te organiseren volgens de referentieregio’s.
Het Regiodecreet bevat een stimulans voor samenwerking tussen lokale besturen binnen eenzelfde referentieregio op het vlak van personeelsmobiliteit: de regiomobiliteit.
Daarnaast introduceert het Regiodecreet 2 bijkomende instrumenten voor democratische legitimiteit van de regiowerking (naast de bestaande in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur). Enerzijds wordt de regiowerking een vast maandelijks punt op de agenda van het college van burgemeester en schepenen, anderzijds wordt de regiowerking minstens tweemaal per jaar op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.
Het Regiodecreet wijzigt tot slot ook het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Vanaf 1 januari 2024 wordt zowel voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als voor de verenigingen en vennootschappen voor maatschappelijk welzijn het goedkeuringstoezicht afgeschaft en vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies van de Vlaamse Regering. Het goedkeuringstoezicht blijft wel in overgang behouden zolang een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging niet voldoet aan de principes van regioconform samenwerken.
Art. 1. - De gemeenteraad neemt kennis van het samenvattend overzicht van de overleggen binnen Midwest d.d. juni 2025.
Gelet op het feit dat Moorsledegem geen gebruik meer maakt van het gebouw waarin het opvanginitiatief van De Pagadder werd georganiseerd;
Gelet op het feit dat de staat van het gebouw impliceert dat er grondige renovatiewerken zouden moeten gebeuren om het pand terug gebruiksklaar te maken;
Gelet op het feit dat het gebouw na verhuis van De Pagadder eigenlijk geen dienst meer kan doen voor de gemeente;
Gelet op art. 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de principebeslissing van het schepencollege d.d. 11 maart 2024 tot verkoop van het gebouw Pagadder, Ledegemstraat 38 te 8890 Moorslede;
Gelet op het schattingsdossier opgemaakt door de dienst Vastgoedtransacties;
Gelet op het opmetingsplan, zoals opgemaakt door landmeterbureau Vandendriessche bvba;
Art. 1. - De gemeente Moorslede gaat over tot verkoop van volgend onroerend goed:
GEMEENTE MOORSLEDE - TWEEDE AFDELING / DADIZELE
1/ Een perceel met opstaand gebouw op en met grond en aanhorigheden, gelegen Ledegemstraat 38, met een oppervlakte van honderddertien vierkante meter (113m²), te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als huis, sectie A nummer 968S P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van honderddrieëndertig vierkante meter (133m²), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 1113BP0000, LOT 2 op navermeld plan.
2/Een perceel grond met een oppervlakte van zeven vierkante meter (7m²) grond, gelegen Guido-Gezellelaan, te nemen uit een perceel, gekadastreerd als bouwgrond volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A nummer 1105C P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van negenhonderdtweeënzestig vierkante meter (962m²) met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 1113CP0000, LOT 3 op navermeld plan.
Dit goed staat afgebeeld als loten nummer 2 en 3 op het opmetingsplan, opgemaakt op 20 januari 2025 door Ollivier Vandendriessche, landmeter-expert.
Art. 2. - Lot 1 (sectie A nummer 968 S/Ex - opp. 19 ca) wordt geaffecteerd bij het openbaar domein; lot 3 (sectie A nummer 1105C/Ex - opp. 07 ca) wordt gedeaffecteerd van het openbaar domein;
Art. 3. - De verkoop gebeurt met mededinging.
Art. 4. - De minimale verkoopprijs per goed werd bepaald op vijftienduizend euro (€ 15 000,00).
Art. 5. - De Dienst Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt gemachtigd om de authentieke akte te verlijden, en de gemeente hierin te vertegenwoordigen.
Art. 6. - Het ontwerp van verkoopakte met referte 17009-001, wordt goedgekeurd en blijft aan huidige raadsbeslissing gehecht om er integraal deel van uit te maken.
Art. 7. - De Financieel Directeur wordt gemachtigd om kwijting en ontslag van ambtshalve inschrijving te geven na betaling van de koopsom.
Overwegende dat n.a.v. betwistingen de gemeente Moorslede vorderingsstaat nr. 17 (eindstaat) ten bedrage van € 146 275,07 (excl. btw) niet heeft betaald in afwachting van het afwerken van de openstaande punten;
Overwegende dat naar aanleiding van de betwistingen omtrent de uitvoering van de werken i.k.v. de renovatie van het oud gemeentehuis Dadizele, op 18 juni 2025 een bijeenkomst werd belegd tussen alle partijen, in aanwezigheid van de raadslieden;
Tijdens dit gesprek werden de diverse vastgestelde gebreken overlopen en werd door de tegenpartij een voorstel van dading gedaan betreffende de niet-betaalde vorderingsstaat 17.
Gelet op de beslissing van het college in zitting van 13 mei 2025 houdende goedkeuring van de eenzijdige verbreking van de opdracht ten laste van de opdrachtnemer als ambtshalve maatregel in de zin van de overheidsopdrachtenreglementering in toepassing van artikel 44 AUR juncto artikel 47 AUR juncto artikel 87 AUR;
Gelet op art 41 DLB;
Overwegende dat de gemeente Moorslede het bedrag van €100 000,00 (vrijgesteld van btw) betaalt aan aannemingsbedrijf P.I.C. ter compensatie van vorderingsstaat 17 en deze betaling wordt aanzien als schadevergoeding.
Overwegende ter zitting de toelichting van de burgemeester omtrent de aanpassingen aan de voorliggende dading, die in bijlage deze week werd toegevoegd;
Raadslid Ward Gillis betreurt dat de definitieve versie oorspronkelijk niet beschikbaar was en is verrast dat deze dading plots voorkomt. Er werden 3 jaar kosten betaald voor niets. Daarom zal PRO zich onthouden. Ipv € 570.000 krijgen gaan we er € 100.000 betalen.
Vanwaar deze ommekeer?
Is er een kostenraming van de werken die nog moeten uitgevoerd worden?
Burgemeester Sherley Beernaert antwoordt dat de ommekeer er is gekomen door nieuwe mensen die aan tafel zijn gekomen waardoor een gesprek terug mogelijk was;
Voorts merkt de burgemeester op dat alle gebreken overlopen zijn geweest met de aannemer en er dient nagegaan te worden over welke kosten het gaat. Het gaat om een aantal kleine zaken, we scheuren onze kleren er niet aan.
Art. 1. - De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur Moorslede en aannemingsbedrijf met maatschappelijke zetel te 9270 Laarne, Leeweg 24, ingeschreven in de kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0421.135.396 goed.
Art. 2. - De opdracht wordt bij datum van dading definitief opgeleverd en de resterend borgbedrag wordt vrijgegeven.
Art. 3. - De ambtshalve maatregel ten gevolge van de minnelijke regeling wordt ingetrokken.
De Projectvereniging Woondienst Regio Roeselare is een intergemeentelijk samenwerkingsverband tussen de gemeenten Roeselare, Hooglede, Lichtervelde, Staden en Moorslede, opgericht op 1 januari 2010. Het samenwerkingsverband bundelt expertise en middelen om de lokale woonuitdagingen op een efficiënte en gecoördineerde manier aan te pakken.
Conform het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 betreffende het IGS-subsidiekader, dient voor de periode 2026–2031 een nieuw subsidiedossier tot verlenging te worden ingediend. Het BVR bepaalt dat de werking van de projectvereniging moet worden afgestemd op drie beleidsprioriteiten, die richtinggevend zijn voor het lokaal woonbeleid:
Voor de basisinitiatieven volstaat in de subsidieaanvraag een engagementsverklaring van de deelnemende gemeenten. Voor de eigen initiatieven wordt daarentegen een volledig plan van aanpak uitgewerkt, met een beschrijving van de geplande acties, de fasering in de tijd en de beoogde resultaten.
Om het maximale subsidiebedrag te bekomen, dient de Projectvereniging Woondienst Regio Roeselare drie eigen activiteiten in:
Deze activiteiten worden uitgevoerd door de projectvereniging, in nauwe samenwerking met de gemeentelijke diensten van de vijf deelnemende gemeenten.
Het subsidiedossier werd unaniem goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de projectvereniging op 26 augustus 2025, en kreeg bovendien een positieve beoordeling tijdens het formeel overleg met Wonen Vlaanderen op 25 juni 2025.
Gelet op het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer specifiek artikels 41-41;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 maart 2025 omtrent IGS-subsidiekader;
Overwegende dat de jaarlijkse bijdrage voor de gemeente Moorslede € 45 000 bedraagt;
Gelet op de goedkeuring van het subsidiedossier en begroting 2026-2031 in de raad van bestuur van de projectvereniging Woondienst Regio Roeselare op 26 augustus 2025;
Gelet op het overleg met de gemeentebesturen inzake de inhoudelijke uitwerking van het subsidiedossier en het financieel kader;
Gelet op de formele bespreking met Wonen Vlaanderen op 25 juni 2025;
Overwegende dat het subsidiedossier bij de Wonen Vlaanderen moet worden ingediend voor 1 oktober 2025;
Overwegende dat de beslissing van Vlaams Minister bevoegd voor huisvesting wordt verwacht november 2025;
Gehoord de schepen van wonen;
Art. 1. - Het subsidiedossier 2026-2031 van de intergemeentelijke Woondienst wordt goedgekeurd en de opgenomen activiteiten zullen uitgevoerd worden door medewerkers van de projectvereniging ”Woondienst Regio Roeselare”.
Onze levensverwachting (jongens geboren in 2022: 81,7 jaar – meisjes geboren in 2022: 83,8 jaar) stijgt jaar na jaar en ons zorgsysteem behoort tot de beste ter wereld. Toch blijven heel veel ziektes het gevolg van een ongezonde leefstijl en/of ongezonde omgeving en dit bovenop de toegenomen zorgvraag door de vergrijzing en te groter wordende gezondheidskloof.
Meer dan ooit denken we daarom steeds meer aan preventie. Want een gezonde burger wordt minder ziek, zit beter in zijn vel, kost minder geld en kan bovendien actief deel uitmaken van de samenleving. Het lokaal bestuur is het meest burgernabije niveau en dus zeer goed geplaatst om hierin een rol van betekenis te spelen. Het effectief bewezen project Gezonde Gemeente helpt hierbij.
Doel van het project Gezonde Gemeente is om stapsgewijs te komen tot een structureel preventief gezondheidsbeleid met aandacht voor leefstijl, leefomgeving en gelijke gezondheidskansen en dit lokale beleid eenvormig te communiceren.
Het project geeft invulling aan de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. In het bijzonder doelstellingen 1, 3, 5, 10, 11 en 17. Het project geeft invulling aan de Vlaamse gezondheidsdoelstelling ‘De Vlaming leeft gezonder in 2025’.
Kenmerkend aan het project “Gezonde Gemeente” is het vraaggestuurde en integrale karakter. Het lokaal bestuur bepaalt m.a.w. zelf welke gezondheidsthema’s ze aanpakt, met welke interne en externe partners ze samenwerkt en met welke intensiteit ze dit doet. Het lokaal bestuur wordt hierbij geadviseerd en ondersteund door de Gezondheidsmakers.
Afgelopen legislatuur (2019-2024) hebben 275 Vlaamse lokale besturen en 1 Brussels lokaal bestuur met dit project gewerkt.
Deze legislatuur (2025-2030) wil het lokaal bestuur voortbouwen op de successen en ervaringen en de focus nog meer leggen op integraal werken. Het lokaal bestuur doet hiervoor een beroep op Gezondheidsmakers.
Om het lokaal bestuur hierin te ondersteunen heeft Gezondheidsmakers verschillende inhoudelijke en visuele materialen (gedigitaliseerde en vernieuwde groeimeter, gezondheidsmatrices, vernieuwde win-winfiches, lokale gezondheidsdata en -infographics) ter beschikking en ontvangt de gemeente promotiemateriaal.
Een eerste stap in dit traject is het (opnieuw) ondertekenen van een vernieuwd (in vergelijking met 2019) charter ”Gezonde Gemeente”. Op die manier maakt het lokaal bestuur haar beleidsintenties op het vlak van gezondheid publiek.
Het (opnieuw) ondertekenen van dit charter kan in principe op het even welk ogenblik. Op vrijdag 17 oktober 2025 organiseert Gezondheidsmakers een regionaal ondertekenmoment in de regio Midwest.
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies, en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2018 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen;
Gelet op het preventiedecreet van 31 mei 2023;
Art. 1. - De raad gaat akkoord om deel te nemen aan het project ”Gezonde Gemeente”, tekent hiervoor het charter en er zal iemand van de gemeente aanwezig zijn op het regionaal ondertekenmoment op vrijdag 17 oktober 2025.
Art. 2. - Gezondheidsmakers wordt schriftelijk van de beslissing op de hoogte gebracht.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van DVV Midwest;
De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zijn op 10 juli 2025 per e-mail uitgenodigd voor de bijzondere algemene vergadering die doorgaat op 9 december 2025 om 18.00 u.
Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:
Art. 1. - De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest d.d. 9 december 2025 om 18.00 u goed.
Art. 2. - De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van 9 december 2025 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 9 december 2025 goedkeuren.
Art. 3. - Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan dvv-midwest@midwest.be.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Marnik Vanackere
Voorzitter