Het coronavirus is nog steeds aanwezig en ook in België stijgt het aantal besmette mensen. Om de verspreiding van het virus tegen te gaan, moeten er maatregelen genomen worden, zo ook voor de organisatie van de zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn op 23 december 2021.
Gelet op het ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus Covid-19;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 en volgende houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken;
Gelet op artikel 134 en 135 §2, 5° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op artikel 63 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de richtlijnen van Binnenland Vlaanderen aangaande de raadszittingen en het coronavirus op https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nieuws/gemeenteraden-en-het-coronavirus-covid-19-vraag-en-antwoord;
De overheid adviseert haar beleid rond "social distancing" dat erop gericht is de verspreiding van Covid-19 zoveel mogelijk te beperken of te vertragen. De maatregelen van "social distancing" proberen het contact tussen (eventueel onbekende) besmette personen en gezonde, niet besmette personen zoveel mogelijk te verminderen. Voor de organisatie van de raden kunnen de door de overheid opgelegde regels inzake social distancing niet optimaal gevolgd worden. Daarom zal de zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 december 2021 om praktische en veiligheidsredenen achter gesloten deuren, dit zonder pers en publiek, plaatsvinden.
Het is verder ook aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn virtueel te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencing-systeem, ook de stemming zal digitaal via het besluitvormingssysteem 'ECHO' (e-notulen) verlopen.
Conform de richtlijnen van de toezichthoudende overheid en het agentschap Binnenlands bestuur is de agenda niet beperkt tot enkel de spoedeisende punten. Alle punten kunnen op de agenda van de raad worden geplaatst. De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid,...) blijven van toepassing.
Er wordt een audio-opname gemaakt tijdens de zitting, deze opname wordt via livestream uitgezonden. Deze manier van vergaderen en stemmen en de bijkomende mogelijkheid tot vragen stellen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.
Overwegende dat de burgemeester bij verordening van 7 december 2021 dan ook volgende heeft beslist:
Art. 1. - Bij de organisatie van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 23 december 2021 worden volgende maatregelen in acht genomen:
Art. 2. - Deze verordening zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Art. 3. - Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de geldende wettelijke en decretale bepalingen.
Art. 1. - De raad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 7 december 2021 houdende het houden van een virtuele zitting van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 23 december 2021.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het Wetboek van de Inkomstenbelasting 1992 en meer bepaald de artikelen 464 tot en met artikel 470/2;
Overwegende dat de financiële toestand van de gemeente de heffing van alle rendabele belastingen vergt;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek, waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Er wordt voor het aanslagjaar 2022 een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van dit aanslagjaar.
Art. 2. - De belasting wordt vastgesteld op 8 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het jaar, dat vooraf ging aan het aanslagjaar.
Art. 3. - De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen.
Art. 4. - Deze verordening wordt naar het Agentschap voor Binnenlands Bestuur verstuurd en aan de Federale Overheidsdienst Financiën, Stafdienst Beleidsexpertise en –ondersteuning, Studiedienst, t.a.v. mevr. Anneliese D’haeseleer, North Galaxy – Toren B6, Koning Albert II-laan 33, bus 22, 1030 Brussel.
Gelet op artikel 170, §4, van de Grondwet;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;
Gelet op artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek, waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Voor het aanslagjaar 2022 worden 1134 opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
Art. 2. - De invordering van deze gemeentelijke belasting zal gebeuren door toedoen van het Agentschap Vlaamse Belastingdienst van het beleidsdomein Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid.
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur via het Loket voor Lokale Besturen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en wijzigingen;
Overwegende dat wegens veranderde huisvestingsnormen en leefgewoonten de globale zorg voor het leefmilieu steeds zwaardere financiële eisen stelt;
Overwegende dat de openbare reinigingsdienst jaarlijks steeds grotere uitgaven vergt voor de gemeente, onder meer door milieuheffingen op het verwerken van afval;
Overwegende dat de selectieve huisvuilophaling, de werking van het diftarpark,… bijkomende kosten meebrengt;
Overwegende dat een bijdrage van de burgers en de bedrijven noodzakelijk en billijk is;
Overwegende dat het aldus wenselijk is een algemene milieubelasting in te voeren;
Gelet op het proces-verbaal van onderzoek de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn van 1 jaar eindigend op 31 december 2022, wordt ten voordele van de gemeente, een jaarlijkse directe algemene milieubelasting geheven.
Art. 2. - Deze belasting is ten laste van:
Art. 3. - Onder gezin wordt verstaan:
Art. 4. - De belasting bedraagt:
Art. 5. - De referentiepersoon, die blijkens een attest van het OCMW op de 1ste dag van de maand van het versturen van het aanslagbiljet, 3 maanden leefloon of steun gelijklopend aan het leefloon geniet(en) word(t)(en) vrijgesteld.
Art. 6. - Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De belasting kan vastgesteld en ingekohierd worden op naam van één van de gezinsleden, met dien verstande dat alle gezinsleden hoofdelijk en solidair de belasting verschuldigd zijn.
Art. 7. - De belasting wordt berekend per kalenderjaar. Elk begonnen jaar is volledig verschuldigd, met dien verstande dat de op 1 januari bestaande toestand in aanmerking wordt genomen.
Art. 8. - De belasting is in éénmaal eisbaar en betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Art. 9. - De invordering van de belasting en de bezwaarprocedure wordt geregeld door het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Art. 10. - De belastingschuldige kan een bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Overeenkomstig artikel 3.6.0.0.1. van de Vlaamse Codex Fiscaliteit, kan de belastingschuldige bij een materiële vergissing ontheffing aanvragen binnen vijf jaar vanaf 1 januari waarin de belasting is gevestigd. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Art. 11. - Verwijl- en moratoriumintresten zijn op deze belasting toepasselijk zoals inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.
Art. 12. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur op 6 oktober 2021;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. – Voor een periode ingaand op 01 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.
Art. 2. – De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.
Art. 3. – Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
Art. 3.1. – Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Fractie |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparaten) |
Elektriciteitskabels |
Frituurolie (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
Klein Gevaarlijk Afval (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
TL-lampen (niet toegelaten voor KMO’s en zelfstandigen) |
Hol Glas (bokalen, flessen) |
Metalen |
Papier en karton |
PMD (verplicht in PMD-zak) |
Textiel |
Kurken (inzameling via Mariënstede) |
Art. 3.2. – Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):
Fractie |
Retributie* Particulieren (excl. BTW) |
Retributie* Badgegebruiker (excl. BTW) |
Asbestcement |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 165/ton |
€ 165/ton |
Gipsafval |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 145/ton |
€ 145/ton |
Harde Plastics/PVC |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 270/ton |
€ 270/ton |
Houtafval |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 85/ton |
€ 85/ton |
Niet recycleerbaar afval (let wel: geen aarde!) |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 110/ton |
€ 110/ton |
Aarde |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 40/ton |
€ 40/ton |
Piepschuim los |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 135/ton |
€ 135/ton |
Piepschuim in 1500L-zakken |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 1,35/zak |
€ 1,35/zak |
Steenpuin |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 25/ton |
€ 25/ton |
Tuinafval |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 50/ton |
€ 50/ton |
Zuiver vlak glas (vensterglas) |
1.000 kg-2.000 kg : € 25/ton >2.000 kg : € 45/ton |
€ 45/ton |
*prijzen geldig in het lopende kalenderjaar
Art. 3.3. – Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
Fractie |
Retributie* Particulieren (excl. BTW) |
Retributie* Badgegebruiker (excl. BTW) |
Brandbaar grofvuil |
€ 200/ton |
€ 215/ton |
Art. 4. – Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/gezin/jaar. Eens de vrijstelling is opgebruikt kan er nog eens 1.000 kg/gezin/jaar worden aangebracht tegen een basistarief van 25 €/ton. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in art. 3.2.
Art. 4.1. – De vrijstelling is enkel van toepassing voor volgende categorieën:
Art. 4.2. – De vrijstelling geldt niet voor:
Art. 4.3. – De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die eenzelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
Art. 4.4. – De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgend jaar.
Art. 4.5. – Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Art. 5. – Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Art. 6. – De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.
Art. 7. – Bij het overschrijden van de tweede vrijstelling wordt de aanvoer verrekend aan het basistarief.
Art. 8. – Het gemeentebestuur Moorslede wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen. Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Art. 9. – In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker en/of aan de gebruiker van de badge tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning. Na 1 maand volgt een 2e aanmaning en worden er € 10 administratiekosten aangerekend. Indien nog niet betaald wordt, kan de gemeente een administratieve invordering starten.
Art. 10. – Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken, en dit met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s.
Art. 11. – De KMO-badge kost € 5/stuk.
Art. 12. – Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald de artikelen 40, 41, 286, 288;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) van 17 februari 2012, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente inzake de ophaling van huishoudelijk afval aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Mirom Roeselare;
Gelet op het voorstel van tarievenlijst afvalverwerking vanwege Mirom, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur op 6 oktober 2021;
Gelet op het proces-verbaal de commodo et incommodo waaruit blijkt dat geen bezwaren werden ingediend;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
N-VA onthoudt zich omdat er geen inspraak is.
Art. 1. - Voor een periode ingaande op 01 januari 2022 en eindigend op 31 december 2022 worden de tarieven van Mirom op:
Verbrandingsprijzen excl btw |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
Huisvuil leden |
€ 85,69 |
ton |
|
Gemeentelijk zwerfvuil |
€ 85,69 |
ton |
|
Brandbaar afval recyclageparken |
€ 85,69 |
ton |
|
Brandbaar afval kmo's, organisaties en particulieren |
€ 114,02 |
ton |
|
Hoogcalorisch afval (bv. polyestyreen, isomo) |
€ 132,04 |
ton |
|
Brandbaar afval kmo's, organisaties en particulieren (groot form) |
€ 149,00 |
ton |
|
Milieuheffing |
€ 14 |
ton |
raming |
Ophaling excl btw |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
tab (tuinafvalbak) waarborg 180L (éénmalig) |
€ 27 |
bak |
|
tab waarborg 240L (éénmalig) |
€ 32 |
bak |
|
tab waarborg 280L (éénmalig) |
€ 34 |
bak |
|
tab waarborg 1000L (éénmalig) |
€ 136 |
bak |
|
tab 24 beurten-180L- 1e bak |
€ 81 |
per jaar |
|
tab 24 beurten 240L – 1e bak |
€ 95 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-280L-1e bak |
€ 101 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-1000L-1e bak |
€ 373 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-180L-2e bak |
€ 45 |
per jaar |
|
tab 24 beurten 240L – 2e bak |
€ 55 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-280L-2e bak |
€ 60 |
per jaar |
|
tab 24 beurten-1000L-2e bak |
€ 302 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-180L- 1e bak |
€ 120 |
per jaar |
|
tab 35 beurten 240L – 1e bak |
€ 140 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-280L-1e bak |
€ 149 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-1000L-1e bak |
€ 553 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-180L-2e bak |
€ 65 |
per jaar |
|
tab 35 beurten 240L – 2e bak |
€ 80 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-280L-2e bak |
€ 89 |
per jaar |
|
tab 35 beurten-1000L-2e bak |
€ 448 |
per jaar |
|
ophaling container stopzetting |
€ 12,50 |
|
|
reiniging vuile tab-container bij stopzetting |
€ 5 |
|
|
Afvalzakken : retributie |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
Restafvalzak 60 liter (particulier, kmo en gemeentelijk afval) |
€ 1,70 |
zak |
|
restafvalzak 30 liter (particulier) |
€ 0,85 |
zak |
|
PMD-zak 60 liter |
€ 0,15 |
zak |
|
PMD-zak 120 liter (scholen en verenigingen) |
€ 0,25 |
zak |
|
Asbestzak (groot) |
€ 2,50 |
zak |
|
Asbestzak (klein) |
€ 1,50 |
zak |
|
Peukentasjes |
€ 1,00 |
stuk |
|
Evenementen excl. btw |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
evenementencontainer (12 rolcontainers restafval inbegrepen) |
€ 75 |
container |
|
evenementencontainer, vanaf 13de rolcontainer restafval |
€ 7 |
volle rolcontainer |
|
verlies of beschadiging van een rolcontainer |
€ 55 |
rolcontainer |
|
beschadiging glasbol |
€ 1.250 |
maximum |
|
verloren rit evenementencontainer |
€ 100 |
container |
|
extra zakken bij gebruik rolcontainers |
€ 0,50 |
zak |
|
Huur beker 25/33 incl wassen |
€ 0,10 |
stuk |
|
Huur drankkaraf incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker bier incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker wijn incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker cava incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Huur beker warme drank incl wassen |
€ 0,20 |
stuk |
|
Ontbrekende opbergdoos |
€ 30,00 |
stuk |
|
Ontbrekende beker 25/33 cl |
€ 0,50 |
stuk |
|
Ontbrekende special beker |
€ 2,00 |
stuk |
|
Extra kost vervuilde beker |
€ 0,10 |
stuk |
|
Extra kost beker te laat terug |
€ 0,10 |
stuk |
|
Composteren: retributie |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
compostvat |
€ 30,00 |
stuk |
|
beluchtingsstok |
€ 5,00 |
stuk |
|
deksel compostvat |
€ 6,00 |
stuk |
|
bodemplaat compostvat |
€ 5,00 |
stuk |
|
schuif compostvat |
€ 4,00 |
stuk |
|
lichaam voor compostvat (zonder bodemplaat) |
€ 12,50 |
stuk |
|
keukenemmer |
€ 4,50 |
stuk |
|
compostbak basismodule |
€ 70 |
stuk |
|
compostbak uitbreidingsmodule |
€ 50 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : HH100 |
€ 8,00 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : HP 100 |
€ 4,00 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : HP 120 |
€ 5,00 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : E 120 |
€ 3,50 |
stuk |
|
compostbak wisselstuk : H-afstandshouder |
€ 1,00 |
stuk |
|
Grof tuinafval aan huis |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
Groenafval max. 7 m³ |
€ 50 |
per ophaling |
|
Groenafval extra m³ |
€ 7,00 |
per m³ |
|
Groenafval (verloren rit) |
€ 12,50 |
per rit |
|
Asbest aan huis |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
in containers (tot 2 stuks) |
€ 170 |
per container |
Incl. 2 sets PBM |
in platenzak (eerste) |
€ 30 |
per zak |
Incl. 2sets PBM |
in platenzak (tweede tot zesde) | € 20 |
per zak | |
PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen (2 sets gratis per aanvraag) |
€ 10 |
per extra set |
|
Verloren rit ophaling container |
€ 100 |
container |
|
Boete wegens non-conformiteit container |
€ 500 |
container |
|
Boete wegens non-conformiteit zakken |
€ 100 |
zak |
Grof vuil aan huis |
Prijs 2022 |
|
Opm. 2022 |
Administratiekost |
€ 5 |
|
per ophaling |
Verwerking : afh. van materiaal, prijs in €/stuk volgens onderstaande lijst : |
|
|
|
Accordeondeur |
€ 3 |
|
|
Aquarium |
€ 3 |
|
|
Badkamerkastje |
€ 2,50 |
|
|
Badkuip |
€ 7,50 |
|
|
Barbecue |
€ 3 |
|
|
Barkast |
€ 6 |
|
|
Bed zonder matras |
€ 3 |
|
|
Bijzettafel / roltafel |
€ 1,50 |
|
|
Boekenkast |
€ 3 |
|
|
Boekenrek |
€ 1,50 |
|
|
Boiler |
/ |
|
|
Boxspring (omkadering + matrasbodem) |
€ 6 |
|
|
Bureau |
€ 8 |
|
|
Bureaustoel |
€ 2 |
|
|
Computer |
/ |
|
|
Computerscherm |
/ |
|
|
Computertafel |
€ 3 |
|
|
Dampkap |
/ |
|
|
Deur-binnendeur |
€ 3 |
|
|
Diepvries |
/ |
|
|
Douchedeur |
€ 3 |
|
|
Douchecabine |
€ 9 |
||
Dressoir |
€ 6 |
|
|
Droogkast |
/ |
|
|
Droogrek |
€ 3 |
|
|
Elektrisch vuurtje |
/ |
|
|
Expansievat |
€ 3 |
|
|
Fiets |
€ 3 |
|
|
Fietsrek |
€ 1,50 |
|
|
Frigobox |
€ 1,50 |
|
|
Friteuse (leeg, zonder frietvet) |
/ |
|
|
Gasbarbecue (zonder gasfles) |
/ |
||
Gasfornuis |
/ |
|
|
Gasvuur |
/ |
|
|
Glazen tafelblad |
€ 10 |
|
|
Gocart |
€ 3 |
|
|
Grasmaaier elektr. |
/ |
|
|
Grasmaaier hand |
€ 2,50 |
|
|
Grasmaaier motor (excl. brandstof) |
€ 4,50 |
|
|
Handwasmachine |
€ 2 |
|
|
Hangklok (niet mechanisch) |
/ |
|
|
Hoeksalon 4 pers. |
€ 14,50 |
|
|
Hoeksalon 5 pers. |
€ 16 |
|
|
Hoeksalon 6 pers. |
€ 19 |
||
Hoeksalon 7 pers. |
€ 22 |
|
|
Hok/kooi |
€ 3 |
|
|
Hometrainer |
€ 4,50 |
|
|
Kachel |
€ 7,50 |
|
|
Keukenblok |
€ 9 |
|
|
Keukentafel |
€ 5 |
|
|
Kinderwagen |
€ 1,50 |
|
|
Kist (hout) |
€ 1,50 |
|
|
Kleerkast |
€ 6 |
|
|
Kleerkastdeur |
€ 2 |
|
|
Klein materiaal |
€ 1,50 |
|
|
Klein zwembad plastiek opblaasbaar |
€ 1,50 |
||
Koelkast |
/ |
|
|
Kofferbak |
€ 3 |
|
|
Koffiezet |
/ |
|
|
Kookpan |
€ 0,50 |
|
|
Kopiemachine (tafel) |
/ |
|
|
Kruiwagen |
€ 2,50 |
|
|
Kuipzetel |
€ 3,50 |
||
Ladder |
€ 3 |
|
|
Ladenkastje (commode) |
€ 4 |
|
|
Lattenbodem |
€ 3 |
|
|
Ligzetel |
€ 2 |
|
|
Lounge meubilair 3 zit |
€ 7,50 |
||
Lounge meubilair hoeksalon 4 pers. |
€ 10,50 |
||
Lounge meubilair hoeksalon 6 pers. |
€ 14,50 |
||
Lounge meubilair 1 zit |
€ 3,50 |
||
Lounge meubilair 2 zit |
€ 5 | ||
Luidspreker | / | ||
Matras 1 persoon | / | ||
Matras 2 persoons | / | ||
Matras babybed |
/ |
|
|
Matrasbodem |
€ 3 |
|
|
Medicijnkastje |
€ 1 |
|
|
Metalen kantelpoort |
€ 6 |
|
|
Microgolf |
/ |
|
|
Nachtkastje |
€ 1,50 |
|
|
Onderzoekstafel |
€ 10 |
|
|
Onderzoekstafel licht |
€ 7,50 |
|
|
Opblaasbaar jaccuzi |
€ 5,50 |
||
Pallet |
€ 1,50 |
|
|
Parasol |
€ 2 |
|
|
Parasol groot |
€ 6 |
||
Parasolvoet beton |
€ 4 |
|
|
Plank in hout of pvc |
€ 0,50 |
per meter |
|
Poef |
€ 4,50 |
|
|
Pomp elektrisch |
/ |
|
|
Printer |
/ |
|
|
Radiator |
€ 1,50 |
|
|
Radio |
/ |
|
|
Rek |
€ 2 |
|
|
Relaxzetel |
€ 5 |
||
Rieten mand |
€ 1 |
|
|
Rolgordijn |
€ 1 |
|
|
Rolluik |
€ 3 |
|
|
Salontafel |
€ 4,50 |
|
|
Schoenenkast/rek |
€ 4 |
|
|
Schommel |
€ 4 |
|
|
Schommelstoel |
€ 1,50 |
|
|
Slaapbank |
€ 6 |
|
|
Speelgoed (plastiek) |
€ 1,50 |
|
|
Spiegel |
€ 3 |
|
|
Staande klok |
€ 1,50 |
|
|
Staanlamp |
/ |
|
|
Stoel |
€ 2 |
|
|
Stofzuiger |
/ |
|
|
Strijkijzer |
/ |
|
|
Strijkplank |
€ 1,50 |
|
|
Surfplank met toebehoren |
€ 4,50 |
|
|
Tafel (eetkamer) |
€ 5 |
|
|
Tafelbiljart |
€ 7 |
|
|
Tafelpoot |
€ 1 |
|
|
Tafeltennistafel |
€ 5 |
|
|
Tafelvoetbalspel |
€ 7 |
|
|
Tapijt (deurmat) |
€ 1,50 |
|
|
Tapijt groot |
€ 6 |
||
Tapijt klein |
€ 3 |
||
Televisie |
/ |
|
|
Tent |
€ 3,50 |
|
|
Trampoline |
€ 12 |
||
Tuinbank |
€ 4,50 |
|
|
Tuinslang |
€ 1,50 |
|
|
Tuinstoel plastiek |
€ 2 |
|
|
Tuintafel hout |
€ 5 |
|
|
Tv-meubel |
€ 3,50 |
|
|
Vaatwasmachine |
/ |
|
|
Valies |
€ 1,50 |
|
|
Valse kerstboom |
€ 4,00 |
|
|
Vasttapijt |
€ 0,50 |
per m² |
|
Verenbak |
€ 4,50 |
|
|
Verlichting (TL lampen, armaturen, ventilator) |
/ |
|
|
Vezelplaat |
€ 1 |
per m³ |
|
Video (recorder) |
/ |
|
|
Visput (glasvezel) |
€ 3 |
|
|
Vitrinekast |
€ 7,50 |
|
|
Vliegenraam |
€ 2,50 |
||
Voetbankje |
€ 1,50 |
|
|
Vuilbak (plastiek) |
€ 1,50 |
|
|
Wand (hout) |
€ 4 |
|
|
Wandmeubel |
€ 12 |
|
|
Wasbak |
€ 2 |
|
|
Wasmachine |
/ |
|
|
Wasmand |
€ 3 |
|
|
Wasrek |
€ 3 |
|
|
Wieg |
€ 3 |
|
|
Zeil (plastiek) |
€ 1,50 |
|
|
Zetel 1 zit |
€ 4,50 |
|
|
Zetel 2 zit |
€ 6 |
|
|
Zetel 3 zit |
€ 9 |
|
|
Zetel 4 zit |
€ 12 |
|
|
Zoldertrap (hout) |
€ 6 |
|
|
Zonnebank hemel en bed zonder lampen |
/ |
|
|
Zwembad met filterpomp 15000l - 30000l |
€ 18 |
||
Zwembad met filterpomp > 30000l |
€ 30 |
||
Zwembad met filterpomp 5000l - 15000l |
€ 9 | ||
Zwembad met filterpomp max. 5000 l |
€ 4,50 |
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Mirom en aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 en artikel 41, tweede lid, sub 23°;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 2, artikel 285, artikel 286, artikel 287 en artikel 330;
De nodige kredieten zijn voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, in de financiële nota vanaf het boekjaar 2021, op de algemene rekeningen 6491000, gekoppeld aan beleidsitem 0349-01.
Op 23 april 2015 besliste de gemeenteraad om het Burgemeestersconvenant voor lokale duurzame energie, met doelstellingen tot 2020 (CoM 2020) voor lokale duurzame energie te ondertekenen, waarin deelnemers zich engageren de C02-uitstoot op het grondgebied tegen 2020 te laten dalen met minstens 20%.
Op 21 juni 2018 besliste de gemeenteraad formeel tot ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (CoM 2030).
Momenteel is 16 procent van de Vlaamse grond verhard. Volgens hydrologen is dit veel te veel.
Het is dan ook belangrijk om als gemeente hierop snel te anticiperen. De belangrijkste gevolgen zijn hitte, droogte, natte winters, extreme neerslag en een hogere gemiddelde jaartemperatuur.
Het gemeentebestuur wil burgers die hun voortuin ontharden ondersteunen met een subsidie.
Door inwoners aan te sporen om te ontharden zorgen we ervoor dat bij de overvloedige neerslag het water de mogelijkheid heeft om in de bodem te sijpelen. Zo wordt het grondwaterpeil aangevuld maar wordt tevens vermeden dat de riolen bij zware regen worden overbelast. Ook bij extreme hitte zal een ontharde voortuin minder warmte afgeven en blijft het koeler in de centra.
Ontharding en vergroening zorgen ook voor een grotere biodiversiteit, een betere bodem- en luchtkwaliteit en een aangenamere leefomgeving. Ontharden biedt tot slot ook nieuwe kansen om de bodem te herstellen voor voedselproductie.
De subsidiëring blijft in eerste instantie beperkt tot particuliere woningen. Om het verduurzamen en vergroenen van de bedrijfshuisvesting, de bedrijventerreinen en de bedrijfsomgeving te bevorderen bestaan er immers meer gerichte subsidies. Zo ondersteunt en stimuleert het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid initiatieven en inspanningen rond ontharding (zowel inzake terrein- als inzake weginfrastructuur).
Hiervoor worden periodiek projectoproepen gelanceerd. De subsidie voor dergelijke proeftuinen kan tot 75% van de gemaakte kosten dekken en bedraagt maximaal 250.000 euro. Voorgesteld wordt dan ook om bedrijfssites van deze subsidie uit te sluiten.
Om misbruik te voorkomen en om een minimale duurzaamheid te verzekeren worden een aantal voorwaarden opgelegd.
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt waarom het reglement pas van toepassing is vanaf het ontharden van 10 m² en niet vanaf 5 m².
Schepen Sherley Beernaert zegt dat een oprit voor een woning minimaal 5 m diep is. 10 m² betekent een strook van 2 meter breedte; dit is niet veel.
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt of de subsidie beperkt is tot één vast bedrag;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het administratief haalbaar moet blijven. We gaan daarmee starten en we zien dan wel.
Raadslid Veerle Demeulenaere vraagt hoe de controle zal verlopen dat de beplanting in stand gehouden worden;
Schepen Sherley Beernaert antwoordt dat we niet aan muggenzifterij gaan doen.
Raadslid Ward Gillis vraagt dat de subsidieaanvraag onmiddellijk wordt geïntegreerd in de aanvraag tot ontharding/vergroening. Op die manier dienen de burgers slechts één aanvraag in te dienen en weten ze voor de aanvang van de werken of ze in aanmerking komen voor subsidie.
Schepen Sherley Beernaert wenst het reglement eerst uit te proberen zoals voorzien.
Art. 1. - Met ingang van het boekjaar 2022 en binnen de perken van de daartoe in het meerjarenplan voorziene kredieten wordt een subsidie toegekend voor de vervanging door beplanting van de bestaande verharding in de voortuin van particuliere woningen gelegen in Moorslede, voor zover voldaan wordt aan de hierna volgende voorwaarden.
Art. 2. - Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Art. 3. - De ontharding moet betrekking hebben op een bestaande open of gesloten verharding in de voortuin van een particuliere woning gelegen in Moorslede.
De ontharding moet minimaal 10,00 m² bedragen.
De vervanging moet gebeuren door wintervaste beplanting van inheemse of autochtone aard of gazon. Om keuze te maken in de geschikte planten kan de website : www.groenvanbijons.be geraadpleegd worden. Soorten die niet op de lijst voorkomen, kunnen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de milieudienst;
Komen evenwel niet in aanmerking:
De vervangende nieuwe beplanting dient gedurende minimaal 5 jaar in stand te worden gehouden. De termijn van 5 jaar gaat in de dag na de beslissing tot toekenning van de subsidie door het college van burgemeester en schepenen.
Afgestorven planten dienen tijdens het eerstvolgende plantseizoen vervangen te worden.
Art. 4. - De subsidie is forfaitair en bedraagt
Per particuliere woning kan slechts 1 aanvraag worden ingediend per 5 jaar.
Art. 5. - De aanvraag kan worden ingediend door de eigenaar van de particuliere woning, of door de huurder of gebruiker, mits uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van de eigenaar. Dit akkoord van de eigenaar dient meegestuurd te worden met de aanvraag.
De subsidie wordt steeds toegekend en uitbetaald aan de aanvrager.
Art. 6. - Vooraleer met de ontharding wordt gestart dient dit schriftelijk (of per mail) te worden gemeld aan de bevoegde gemeentelijke dienst.
Art. 7. - De subsidie dient schriftelijk te worden aangevraagd binnen de drie maanden na de aanleg van de nieuwe beplanting. Dit kan per brief of via het webformulier. De vereiste bewijsstukken dienen bij de aanvraag te zijn gevoegd. De aanvrager dient ook de nodige gegevens mede te delen voor de uitbetaling van de subsidie. Op de website van de gemeente zal een aanvraagformulier ter beschikking worden gesteld.
Art. 8. - Als bewijs van de ontharding en de vervangende beplanting dienen volgende documenten te worden voorgelegd:
De gemeente kan altijd bijkomende informatie opvragen en/of ter plekke de nodige vaststellingen doen.
Art. 9. - Door het indienen van de aanvraag verklaart de aanvrager zich akkoord met de inhoud van het reglement en stemt hij ermee in dat het vervuld zijn van en de blijvende naleving van de voorwaarden door de gemeente gecontroleerd worden.
Art. 10. - Het college van burgemeester en schepenen beslist per kwartaal over de ingediende aanvragen op basis van het advies van de bevoegde gemeentelijke dienst. Weigeringen dienen uitdrukkelijk te worden gemotiveerd.
Kennisgeving van de genomen beslissingen wordt gedaan aan de aanvragers binnen de maand na de beslissing.
Art. 11. - De toelagen worden uitbetaald binnen de twee maanden na de kennisgeving.
Art. 12. - De uitbetaling van de subsidie is afhankelijk van de voorziene kredieten op het goedgekeurde budget.
Art. 13. - Bij niet naleving van de bepalingen van het reglement kan de gemeente overgaan tot de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitbetaalde subsidie. Besluiten tot terugvordering dienen uitdrukkelijk te worden gemotiveerd.
Art. 14. - Het reglement treedt in werking op 1 januari 2022.
Art. 15. - Dit reglement zal binnen de tien dagen door de burgemeester worden bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het reglement werd goedgekeurd als de datum waarop het reglement via de webtoepassing werd bekendgemaakt.
De bekendmaking en de datum van bekendmaking van het reglement zullen moeten blijken uit de aantekening in een speciaal daartoe gehouden register.
Art. 16. - Het subsidiereglement voor het verharden van private toegangswegen met asfalt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 oktober 2001 wordt opgeheven;
Art. 17. - Op dezelfde dag als de bekendmaking van het reglement via de webtoepassing van de gemeente wordt de toezichthoudende overheid (in casu de provinciegouverneur die handelt overeenkomstig de instructies van de Vlaamse Regering) op de hoogte gebracht van de bekendmaking ervan, ter kennisgeving en met het oog op de uitoefening van het algemeen bestuurlijk toezicht. Dit zal geschieden via het (digitaal) Loket voor Lokale Besturen.
Art. 18. - Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de dienst milieu, aan de dienst omgeving, de woondienst Roeselare, aan de dienst communicatie en aan de dienst financiën.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad, in zitting van 19 december 2019, houdende goedkeuring reglement kinderopvang;
Gelet op art. 40 en 41 DLB;
Overwegende dat de aanpassing volgende bedoeling heeft:
Door het blijvende tekort aan kinderopvang willen we startende initiatieven nog meer een (financieel) duwtje in de rug geven. In het huidige reglement van 2020 werd er al een starterssubsidie voorzien, maar deze bedragen worden nu gevoelig verhoogd. Met deze subsidie kunnen startende initiatieven bepaalde kosten of investeringen financieren en zo op een gezonde manier van start gaan met hun initiatief.
Daarnaast hebben we sinds mei 2021 een samenwerking met Motena rond het kinderopvanginitiatief KIDZ Léon en willen we met deze verhoging tonen dat we ook andere externe starters volop willen steunen bij de opstart van hun kinderopvanginitiatief.
Overwegende dat er voor het reglement advies werd gevraagd aan het LOK (vanwege corona werd dit advies per e-mail gevraagd) en er geen opmerkingen werden geformuleerd;
Gehoord de schepen van sociale zaken Benedikt Vallaey;
Raadslid Gert-Jan Hovaere vraagt of er ook vraag is naar het gebruik van kinderboeken;
Schepen Benedikt Vallaey zegt hieromtrent nog geen vraag gekregen te hebben; maar ook die uitlening zal gratis gebeuren.
Raadslid Sigrid Verhaeghe vraagt of er zicht is op het evenwicht tussen vraag en aanbod aan kinderopvang;
Schepen Benedikt Vallaey meldt dat er nog altijd een tekort is en zal de cijfers bezorgen aan Sigrid.
Art. 1. - Het nieuwe subsidiereglement kinderopvang, zoals in bijlage opgenomen, wordt goedgekeurd.
Overwegende dat een reglement inzake toegang tot de akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters noodzakelijk is;
Overwegende dat de gemeente Moorslede aangesloten is bij de intergemeentelijke archiefdienst Midwest;
Gelet op Burgerlijk Wetboek art. 29;
Gelet op het KB van 17 maart 2021 over de genealogische opzoekingen in de akten van de Burgerlijke Stand en tot verlening van de toegang tot de DABS aan het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën;
Raadslid Veerle Demeulenaere vraagt of het nog altijd zo is dat heemkundige kringen niet dienen te betalen voor onderzoek dat ze zelf verrichten;
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het retributiereglement hieromtrent niet wijzigt;
Art.1. - De Raad keurt het reglement inzake toegang tot de akten van de burgerlijke stand en de bevolkingsregisters als volgt goed :
1. Toegang tot de akten van de burgerlijke stand
1.1. Openbare akten
Dit zijn:
Eenieder kan een afschrift of uittreksel krijgen van een openbare akte. De afschriften en uittreksels kunnen zowel uit de DABS als uit de oude papieren registers (indien niet opgenomen in DABS) worden afgeleverd. Indien het afschrift of uittreksel wordt opgevraagd in kader van genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden dient het afschrift of uittreksel het opschrift “Afgeleverd voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden” te dragen. Naast het doen afleveren van afschriften of uittreksels kunnen de papieren registers van de burgerlijke stand, de tabellen en de bijlagen met openbare akten eveneens ter beschikking gesteld worden van de aanvrager.
De registers van de burgerlijke stand kunnen geraadpleegd worden bij de gemeente onder volgende voorwaarden:
1.2. Niet-openbare akten
Dit zijn:
Wie heeft er recht op een afschrift of uittreksel van een niet-openbare akte:
De raadpleging van niet-openbare akten van de burgerlijke stand gebeurt enkel door het afleveren van afschriften en uittreksels door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de akte werd opgemaakt. Deze afschriften en uittreksels kunnen door de bovenvermelde betrokkenen worden aangevraagd via het Thuisloket, aan de balie of per mail via bevolking@moorslede.be.
In functie van het bekomen van een afschrift of uittreksel voor genealogische, historische of wetenschappelijke opzoekingen dient de aanvrager per mail gericht aan bevolking@moorslede.be een aanvraag in te dienen met:
Indien de akte in DABS beschikbaar is, worden het afschrift en het uittreksel afgeleverd uit DABS.
Indien de akte niet in de DABS beschikbaar is, wordt het afschrift opgemaakt op basis van de papieren registers. De ambtenaar van de burgerlijke stand levert het afschrift of uittreksel af met hierop vermeld: “Afgeleverd voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden”. De aanvraag wordt maximaal 5 jaar bewaard.
2. Toegang tot de bevolkingsregisters
Eenieder kan een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt verkrijgen voor zover de inlichtingen die zij bevatten op hem betrekking hebben.
Elke persoon, elke publieke of private instelling kan, op schriftelijk en ondertekend verzoek, een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de afgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan.
Het uittreksel kan via het Thuisloket worden aangevraagd of fysiek aan het loket. Indien het uittreksels geen betrekking heeft op de persoon zelf, dient er een volmacht te worden getoond of indien het door of krachtens de wet is toegestaan dient de rechtsgrond bij de aanvraag te worden gevoegd.
De beperkingen op de afgifte aan derden van uittreksels en getuigschriften uit de registers gelden niet wanneer ze bestemd zijn voor:
Om toegang te krijgen tot de bevolkingsregisters ouder dan 120 jaar in kader van genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden dient de betrokkene:
De afgifte aan derden van uittreksels en getuigschriften uit de registers die minder dan 120 jaar geleden afgesloten zijn, voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden, is toegelaten met schriftelijke toestemming van de betrokken persoon. De toestemming vermeldt de doeleinden.
Om toegang te krijgen tot de bevolkingsregisters minder dan 120 jaar oud in kader van genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden dient de betrokkene:
3. Kostprijs
Indien u niet in de mogelijkheid bent om uw archiefonderzoek van genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden zelf uit te voeren, kan de opzoeking worden verricht door een medewerker van de archiefdienst of de dienst burgerzaken. Voor deze opzoekingen geldt een retributie van € 10 per begonnen half uur opzoektijd, zoals vastgesteld in het retributiereglement inzake toegang tot de akten van de burgerlijke stand en bevolkingsregisters.
4. Inwerkingtreding
Het reglement treedt in werking op 1 januari 2022.
In artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur staat o.a. het volgende te lezen:
"De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten."
Gelet op het rapport opgemaakt door de financieel directeur op 10.12.2021;
Art. 1. - De financiële rapportage, toestand t.e.m. 10.12.2021, zoals voorgelegd door de financieel directeur wordt goedgekeurd.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Provinciegouverneur.
De begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone PZ 5462 Arro Ieper werden ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 9 december 2021.
Vorig jaar werd reeds de evolutie van de toelage bepaald. In de evolutie van huidig meerjarenplan is er voor 2022 een indexering van de toelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5% t.o.v. 2021. In de meerjarenplanning wordt er momenteel voor het jaar 2023 1,75 % voorzien, voor de jaren 2024 en 2025 wordt de oorspronkelijke index van 2% aangehouden.
Voor de komende jaren is er een te verwachte stijging de komende jaren van de loonuitgaven onder meer door stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden, door de te verwachten indexering, door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie en door de nieuwe formatiewijziging. De stijging wordt echter mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren.
De bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper wordt als volgt bepaald voor de begrotingswijziging 2021 en begroting 2022 in de politiebegroting:
|
Naam stad/gemeente |
BW 2021 |
B 2022 |
1 |
Ieper |
3.518.854 |
3.571.637 |
2 |
Poperinge |
1.640.179 |
1.664.782 |
3 |
Wervik |
1.372.394 |
1.392.980 |
4 |
Zonnebeke |
832.642 |
845.132 |
5 |
Staden |
796.030 |
807.971 |
6 |
Moorslede |
745.821 |
757.009 |
7 |
Heuvelland |
692.473 |
702.860 |
8 |
Langemark-Poelkapelle |
550.214 |
558.467 |
9 |
Vleteren |
246.864 |
250.567 |
10 |
Mesen |
64.854 |
65.827 |
|
|
10.460.327 |
10.617.232 |
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid;
Dat de wet van 7 december 1998 voornoemd bepaalt dat de gemeenten het tekort van de politiezone dienen te dragen;
Gelet op artikelen 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de begrotingswijziging 2021 en de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper van de politieraad van 9 december 2021;
Dat voor de begrotingswijziging 2021 er geen wijziging in de toelage wordt voorzien;
Dat voor de begroting 2022 in een indexering voorziet van de toelage van de steden/gemeenten aan de politiezone met 1,5% ten opzichte van de toelage 2021, een indexering dat het gevolg is van de stijging in de geldelijke loopbaan, de verhoging van het de patronale pensioenlasten van de statutaire personeelsleden, de tragere groei van de federale toelagen, de indexering en de in voege treding van het nieuwe sectoraal akkoord van de geïntegreerde politiezone en de formatie-uitbreiding;
Gelet op het unaniem positief advies van het politiecollege en van de begrotingscommissie;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Art. 1. - De bijdrage van gemeente Moorslede zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2021 en in de begroting 2022 van de politiezone Arro Ieper en hierboven vermeld in de verklarende nota goed te keuren en in te schrijven in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente Moorslede.
Art. 2. - Dit besluit ter goedkeuring over te maken aan de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en een afschrift te bezorgen aan de bijzondere rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.
De politiezone Arro Ieper stelt voor om een zonale verordening verkeer GAS 4 in te voeren. De motivatie hiervoor is dat een aantal verkeersgerelateerde aspecten in de toekomst zullen worden toegevoegd aan de GAS-reglementering en dat dit aldus beter kan worden beheerd als onderdeel van de globale zonale verordening openbare orde.
Op de politieraad van 10 juni 2021 werd een gunstig advies verleend om de bestaande zonale politieverordening aan te passen en deze voortaan te benoemen als zonale verordening Openbare Orde en aldus bijkomend een zonale verordening Verkeer uit te werken, specifiek voor GAS4.
Deze zonale verordening verkeer zou - mits goedkeuring van de gemeenteraad - ingaan vanaf 1 januari 2022.
In kader van GAS 4, moet verplicht een protocolakkoord worden afgesloten tussen de Procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen. Het Parket West-Vlaanderen maakte een modelprotocol op. In dit protocolakkoord ziet de procureur des Konings af van de behandeling van verkeersinbreuken, kaderend in GAS 4.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus (WGP);
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op artikel 119 van de gemeentewet;
Gelet op de artikels 21, 40, 286 en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de bespreking door het college van burgemeester en schepen, d.d. 21 juni 2021;
Sinds 2014 kunnen de gemeenten ook inbreuken op stilstaan en parkeren via administratieve sancties beboeten. De inbreuken op stilstaan en parkeren die kunnen worden gesanctioneerd, moeten ruim gezien worden:
- Parkeren in woonerven/erven;
- Stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen;
- Parkeren in voetgangerszones;
- Opstelling stilstaand of geparkeerd voertuig ten opzichte van de rijrichting;
- Stilstaan of parkeren op een berm;
- Stilstaan of parkeren volledig of deel op de rijbaan;
- Opstellen fietsen/tweedelige bromfietsen;
- Opstelling motorfietsen;
- Stilstaan en parkeren op plaatsen waar gevaar kan worden veroorzaakt of onnodige hinder wordt veroorzaakt;
- Parkeren op specifieke plaatsen volgens KB 1 december 1975 (te dicht van een ander voertuig, op minder van 15 meter van een bushalte, voor inrit woningen,...);
- Onjuiste aanduiding van de parkeerschijf;
- Parkeren onrijvaardige motorvoertuigen en aanhangwagens;
- Parkeren auto's, slepen en aanhangwagens met een MTM van meer dan 7,5 ton;
- Parkeren reclamevoertuigen;
- Verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren;
- Verkeersbord halfmaandelijks parkeren;
- Stilstaan en parkeren op verkeersgeleiders en verdrijvingvlakken;
- Stilstaan en parkeren op witte markering parkeerzone;
- Stilstaan en parkeren op dambordmarkeringen;
- Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
- Verkeer in voetgangerszones.
- Stilstaan en parkeren op autowegen;
- Stilstaan en parkeren op trottoirs, fietspaden, oversteekplaatsen, onderbruggingen of tunnels, na een helling;
- Stilstaan en parkeren op plaatsen waar voetgangers en fietsers op de rijweg moeten komen, waar doorgang van een spoorvoertuig gehinderd wordt, wanneer vrije doorgang minder dan 3 meter op rijbaan.
Art. 1. - De gemeenteraad keurt de nieuwe zonale verordening Verkeer, zoals gunstig geadviseerd in de politieraad van 10 juni 2021 en zoals gevoegd in bijlage bij dit besluit, goed.
Art. 2. - Voor de 'blauwe zones' blijft de gemeentebelasting op het parkeren in blauwe zone en parkeerplaatsen waar de parkeerduur beperkt wordt tot 15 minuten van toepassing.
Art. 3. - De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen tot ondertekening van het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer.
Art. 4. - Een uittreksel van deze beslissing wordt overgemaakt aan politiezone Arro Ieper.
GAS-4 inbreuken zijn verkeersinbreuken. Verkeersinbreuken die strafbaar gesteld worden in verkeerswetgeving, maar die door middel van een protocol met de procureur des Konings strafbaar gesteld worden met een GAS-sanctie. Voorbeelden: stilstaan en parkeren,…
Momenteel worden er zo'n 100 PV's per jaar hiervoor opgemaakt op grondgebied Moorslede. Wanneer deze overtredingen met GAS beboet worden, zal dit een serieuze werkverhoging met zich meebrengen voor de sanctionerend GAS-ambtenaar.
Stad Ieper stelt voor om op te treden als sanctionerend en verwerkende instantie voor GAS 4 van andere gemeenten van de politiezone Arro Ieper. Men stelt een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst voor.
Gelet op de beslissing van de Raad, in zitting van 23 december 2021 houdende goedkeuring zonale politieverordening verkeer politiezone Arro Ieper en protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor licht gemengde inbreuken en inbreuken verkeer;
Gelet op het principieel akkoord van het schepencollege d.d. 27 september 2021 dat stad Ieper zou optreden als sanctionerend en verwerkende instantie voor GAS 4 voor de gemeente Moorslede;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst in bijlage, opgemaakt door stad Ieper;
Art. 1. - De Raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Moorslede en stad Ieper betreffende gemeentelijke administratieve sancties goed.
Art. 2. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Stad Ieper.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget, op budgetcode 0200-00/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-1);
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 januari 2021 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “uitbreiding loods technische dienst” aan Ir. Architect Sander Verhanneman, Scherminkelstraat 7 te 8890 Moorslede;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2021/232 werd opgesteld door de ontwerper, Ir. Architect Sander Verhanneman, Scherminkelstraat 7 te 8890 Moorslede;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 120.000,00 (excl. btw);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/232 en de raming voor de opdracht “uitbreiding loods technische dienst”, opgesteld door de ontwerper, Ir. Architect Sander Verhanneman, Scherminkelstraat 7 te 8890 Moorslede. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 120.000,00 (excl. btw).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/2210000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-1).
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het meerjarenplan 2019-2025;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 januari 2021 betreffende de gunning van de ontwerpopdracht voor de opdracht “renovatie schoolhuis - gemeentelijke basisschool” aan Ir. Architect Sander Verhanneman, Scherminkelstraat 7 te 8890 Moorslede;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 2021/233 werd opgesteld door de ontwerper, Ir. Architect Sander Verhanneman, Scherminkelstraat 7 te 8890 Moorslede;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 314.485,19 excl. btw of € 332.222,15 incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 september 2021 betreffende de goedkeuring subsidie dossier renovatie ‘schoolhuis’;
Overwegende dat een deel van de kostprijs gesubsidieerd wordt door Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, Koning Albert II-laan 35 bus 75 te 1030 Brussel;
Overwegende dat administratieve bepalingen aangevuld worden.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/233 en de raming voor de opdracht “renovatie schoolhuis - gemeentelijke basisschool”, opgesteld door de ontwerper, Ir. Architect Sander Verhanneman, Scherminkelstraat 7 te 8890 Moorslede. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 314.485,19 excl. btw of € 332.222,15 incl. btw.
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. - Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, Koning Albert II-laan 35 bus 75 te 1030 Brussel.
Art. 4. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 5. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2019-2025.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-33);
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “riolerings- en wegeniswerken - Nieuwstraat” werd gegund aan Evolta, Sassevaartstraat 46/301 te 9000 Gent;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek met nr. 24/73.054 werd opgesteld door de ontwerper, Evolta, Sassevaartstraat 46/301 te 9000 Gent;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 714.291,90 incl. btw (€ 66.883,86 btw medecontractant) waarvan:
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 24/73.054 en de raming voor de opdracht “riolerings- en wegeniswerken - Nieuwstraat”, opgesteld door de ontwerper, Evolta, Sassevaartstraat 46/301 te 9000 Gent. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek 24/73.054 en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 714.291,90 incl. btw (€ 66.883,86 btw medecontractant) waarvan:
Werken ten laste van Fluvius: € 278.495,10 (excl. btw).
Sleufherstel ten laste van Fluvius: € 94.188,22 (forfait bedrag).
Werken ten laste van de gemeente Moorslede: € 318.494,58 (excl. btw) of € 385.378,44 (incl. btw).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget, op budgetcode 0200-00/2240000/BESTUUR/GR/0/IP-GEEN (ACT-33).
Gelet op artikel 41 decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat WVI, eigenaar van de wegenis en groenzone gelegen in het bedrijventerrein De Briekhoek, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie B, nr. 66A2, 65X, deel van nr. 60N en nrs. 66W, 67H, 65Y, 1036G, 1038D, 60B en deel van nr. 60N, met een totale oppervlakte 1ha 77a 7ca 92 dma, kosteloos wenst af te staan aan de gemeente Moorslede met het oog op inlijving in het openbaar domein;
Art. 1. - De kosteloze grondafstand vanwege WVI van de wegenis en groenzone in het bedrijventerrein Briekhoek aan de gemeente Moorslede, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie B, nr. 66A2, 65X, deel van nr. 60N en nrs. 66W, 67H, 65Y, 1036G, 1038D, 60B, deel van nr. 60N, met een totale oppervlakte 1ha 77a 7ca 92 dma, wordt goedgekeurd.
Art. 2. - Bovengenoemde kosteloze grondafstand wordt gedaan met het oog op de inlijving in het openbaar domein.
Art. 3. - Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Notariskantoor Vadenot, Jabbeke voor verder gevolg.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 25 november 2021;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zitting worden goedgekeurd.
Vraag vanwege raadslid Andries Sioen aan burgemeester Ward Vergote:
Het hoeft geen uitleg dat de coronapandemie de digitalisering de voorbije twee jaar nog een extra versnelling heeft gegeven. Ook voor de gemeenteraad werd vlot overgeschakeld naar Teams. Ook hier moesten we vaststellen dat er hierbij niet alleen nadelen waren maar ook voordelen. Waar de fysieke gemeenteraden gemiddeld maar door een 10 à 15-tal personen wordt gevolgd konden we vaststellen dat de digitale gemeenteraden vaak meer dan 50 kijkers kon lokken.
Van verschillende personen kreeg ik mee dat ze graag de gemeenteraad online volgen maar dat het voor hen niet mogelijk is om deze fysiek te volgen.
Aan de burgemeester
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis aan schepen Geert Vanthuyne:
De bewoners die bovenaan de Strobomestraat wonen kampen al enkele jaren met wateroverlast. Kelders lopen onder, het grondwater steekt naar boven en de straat staat regelmatig onder water.
De problemen zijn begonnen na de realisatie van de dorpskernhernieuwing.
Het probleem werd al meermaals gesignaleerd aan schepen Vanthuyne, maar voorlopig zonder gevolg. De bewoners zijn het echt beu.
Vandaar mijn vragen aan Vanthuyne:
Vraag vanwege raadslid Sigrid Verhaeghe aan burgemeester Ward Vergote:
Via De Krant Van West-Vlaanderen werd op vrijdag 17 december 2021 ll. een artikel gepubliceerd over de mogelijke belangenvermenging van de heer burgemeester in kader van de geplande uitbreiding van de bedrijvenzone in de Millesteenstraat te Dadizele. Kort daarop is ook een bericht verschenen dat het Parket een onderzoek is opgestart.
De inwoners van de gemeente hebben het recht om te weten of de heer burgemeester deelgenomen heeft aan bijeenkomsten op bovenlokaal, regionaal of provinciaal niveau in de hoedanigheid van zijn openbaar mandaat wanneer er gesproken werd over de toekenning van bijkomende hectares voor bedrijvigheid aan de regio Midwest, in casu aan onze gemeente Moorslede – Dadizele.
Ter duiding. De Provincie West-Vlaanderen is bevoegd voor de toewijzing van het zogenaamde reservepakket hectares voor bedrijvigheid in onze provincie. De Provinciale overheid voert daarvoor gesprekken met regio’s en gemeenten in daartoe bepaalde officiële trajecten van overleg en inspraak.
Vragen + bespreking:
Vraag vanwege raadslid Veerle Demeulenaere aan gemeenteraadsvoorzitter Pol Verhelle en de schepenen:
Op 29 april 2021 werd, via het digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB), een klacht ontvangen over de uitbreiding van de ambachtelijke zone in de Millesteenstraat. De klacht betrof de aankoop van grond langs de Millesteenstraat door de dochter van de burgemeester. ABB vroeg het college daarop om hen alle betrokken besluiten, het dossier, een uitgebreide toelichting en het standpunt van het college over het voorwerp van de klacht te bezorgen.
Het college formuleerde op 17 mei volgende reactie: eerst en vooral klopt de inhoud van de klacht niet. Het is absoluut niet correct dat de dochter van de burgemeester daar grond heeft aangekocht. Bij deze is de klacht dus zonder voorwerp.
Hiermee was de kous af, want de gouverneur liet daarna via het digitaal loket weten dat de klacht zonder voorwerp was (notulen schepencollege 7 juni).
Vraag aan voorzitter Pol Verhelle en schepen Sherley Beernaert + bespreking
Vragen aan schepen Sherley Beernaert, schepen Geert Vanthuyne, schepen Jürgen Deceuninck, schepen Nessim Ben Driss en schepen Benedikt Vallaey + bespreking
Vraag vanwege raadslid Ward Gillis aan gemeenteraadsvoorzitter Pol Verhelle en schepen Sherley Beernaert:
Mijn vragen hebben te maken met het artikel in de Krant Van West-Vlaanderen van vrijdag 17 december 2021 waarin er bericht wordt over de verdachte vastgoeddeal die burgemeester Vergote zou gesteld hebben in het kader van de uitbreiding van de bedrijvenzone in de Millesteenstraat te Dadizele en waarvoor het parket een onderzoek gestart is.
Vraag aan schepen van ruimtelijke ordening Sherley Beernaert en voorzitter van de gemeenteraad Pol Verhelle + Bespreking
Uit het bewuste artikel blijkt dat de burgemeester het omstreden stuk grond langs de Millesteenstraat, waar momenteel een procedure voor uitbreiding ambachtelijk zone loopt, op 24/10/2017 zou hebben aangekocht en op 10/02/2020 terug verkocht. Was burgemeester Vergote tussen 24/10/2017 en 10/02/2000 aanwezig tijdens besprekingen of beslissingen over de mogelijke uitbreiding van de ambachtelijke zone in de Millesteenstraat, hetzij over het RUP zelf, hetzij over de beperkte herziening van het gemeentelijk structuurplan waar de uitbreiding van de ambachtelijke zone aan bod kwam? Het gaat hier zowel over gemeenteraden, schepencolleges, besprekingen met WVI, overleg met de provincie West-Vlaanderen als interne besprekingen.
Graag een gedetailleerd overzicht hiervan.
Vraag aan schepen van ruimtelijke ordening Sherley Beernaert en voorzitter van de gemeenteraad Pol Verhelle + Bespreking
Op 29 april 2021 kwam er via het Agentschap Binnenlands Bestuur een klacht van een burger binnen over de uitbreiding van de ambachtelijke zone in de Millesteenstraat. Daarin beweerde de klager dat de dochter van de burgemeester een stuk landbouwgrond zou hebben aangekocht langs de Millesteenstraat en dat de gemeente deze grond vervolgens betrok in de ambachtelijke zone. Op 17 mei 2021 antwoordde het schepencollege in een brief aan de Gouverneur dat het absoluut niet correct was dat de dochter van de burgemeester deze grond had aangekocht en dat de klacht bijgevolg niet ontvankelijk kon worden verklaard. Op basis van deze informatie beslist de Gouverneur om niet op te treden in dit dossier en verzoekt het gemeentebestuur om zijn beslissing kenbaar te maken op de eerstvolgende gemeenteraad, dit conform artikel 333 van het decreet lokaal bestuur.
Vraag aan schepen van ruimtelijke ordening Sherley Beernaert + Bespreking
Momenteel loopt de procedure voor het RUP Millesteenstraat. Wat zijn de mogelijke gevolgen van het lopende onderzoek bij het parket en van de nieuwe klacht bij het agentschap Binnenlands Bestuur voor dit dossier?
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter