De Voorzitter meldt een schrijven te hebben ontvangen op 15 februari 2024 vanwege raadslid Stefan Cardoen, waarbij gemeld wordt dat hij vanaf de gemeenteraad van 22 februari 2024 zetelt als onafhankelijke.
De Raad neemt akte.
Gelet op de principiële toelating door het college van burgemeester en schepenen d.d. 13 november 2023 voor het organiseren van de 3de Short Rally van Moorslede op het grondgebied van de gemeente Moorslede op 16 en 17 maart 2024;
Overwegende dat bij dergelijke manifestaties door de talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komt;
Overwegende dat om veiligheidsredenen, vooral op het traject van de klassementsproeven, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken dient beperkt te worden;
Gelet op art. 119 en art. 135 van de Gemeentewet;
Gelet op de wet van 4 juli 2005 tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van de ambulante activiteiten;
Gelet op K.B. van 28 maart 2003 tot wijziging van het K.B. van 28 november 1997 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben;
Artikel 1:
Op zondag 17 maart 2024 wordt van 06.00 uur tot 24.00 uur een verbod ingesteld op het houden van ambulante activiteiten op het ganse grondgebied van de gemeente Moorslede, tenzij men in het bezit is van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester van Moorslede of de organisatie van de rally.
Artikel 2:
Het verlenen van service op de openbare weg, aan de deelnemende voertuigen van de rallysprint is toegelaten op 16 en 17 maart 2024 vanaf 06.00 tot 22.00 uur op volgende plaatsen en onder volgende voorwaarden:
a. Het verlenen van service, op bovenvernoemd tijdstip, aan de rallyvoertuigen is toegestaan:
Buiten deze plaatsen zijn enkel noodreparaties toegestaan door de leden van de serviceploeg.
b. Servicewagens moeten voorzien zijn van:
Deze tijdelijke verordening zal ter kennis worden gebracht aan de deelnemers via de organisatie van de rally en door aanplakking. Zij wordt van kracht bij aanvang van de rallysprint en zal van kracht blijven zolang deze aangelegenheid duurt.
Artikel 3:
Overtreding van dit reglement worden gestraft met politiestraffen tenzij zwaardere straffen door andere wetten voorzien.
Artikel 4:
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan:
Het kaderdecreet Vlaamse Handhaving; gericht op de stroomlijning van de Vlaamse Handhavingsregels, voorziet in het verplicht gebruik van het VHP (Vlaams Handhavingsplatform).
Het Vlaams Handhavingsplatform start voor alle lokale besturen op 15 december 2023 voor het invoeren van PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van het onroerenderfgoed- en varenderfgoeddecreet en op 25 maart 2024 voor de invoer van PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid).
Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Alvorens te kunnen aansluiten moet de stad of gemeente een protocol ondertekenen om toegang te kunnen krijgen tot het platform. Het protocol moet digitaal ondertekend worden door de Burgemeester én de algemeen directeur.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 06 oktober 2023 over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgevingen, inzonderheid artikels 1,1°en 3°; 2 en 4;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel VI (handhaving), inzonderheid artikels 6.2.1. en 6.2.2.; 6.2.4. en 6.2.5.;
Gelet op het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid van 05 april 1995, inzonderheid artikel 16.1.1.;
Gelet op het Kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023, inzonderheid artikel 38§1;
Gelet op artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer;
Gelet op artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 bepalen dat de gemeenteraad bevoegd is voor deze materie;
Het kaderdecreet Vlaamse Handhaving voorziet het Vlaams Handhavingsplatform, ontwikkeld in samenwerking met het Agentschap Digitaal Vlaanderen en bevat een aantal toepassingen:
Later voorziet men nog een maatregelenregister, dat gerechtelijke en bestuurlijke publieke herstel- en beveiligingsmaatregelen oplijst. Herstel- en beveiligingsmaatregelen worden opgelegd na het vaststellen van publieke schade of dreigende publieke verliezen. Dit zal beschikbaar zijn voor rechtbanken, het Openbaar Ministerie, de herstelinstanties, de beboetingsinstanties, de burgemeesters, de toezichthouders, de geïntegreerde politie en de openbare overheden.
Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.
Ook voor burgers en ondernemingen zal het mogelijk worden om hun eigen definitieve bestuurlijke sancties te raadplegen, dankzij een integratie van het handhavingsplatform met Mijn Burgerprofiel en het e-loketondernemers.be.
De gemeente kan aansluiten op het platform op twee manieren:
1. Bij de eerste manier wordt het dossieropvolgingssysteem dat (mogelijks) in gebruik is in de organisatie technisch gekoppeld aan het VHP, zodat de informatie automatisch doorstroomt. Deze methode is geschikt bij een groot dossiervolume en vereist dat het dossieropvolgingssysteem technisch geconnecteerd kan worden. Het projectteam is vandaag al in contact met verschillende IT integratoren om te bekijken of ze een dergelijke aansluiting kunnen realiseren vóór de go-live datum.
2. Bij de tweede manier is er geen IT-traject, maar voeren de verbalisanten hun dossiers rechtstreeks in in het VHP, via een ‘user interface’. Deze methode is geschikt wanneer de aansluitende organisatie geen eigen open dossieropvolgingssysteem heeft en/of een laag dossiervolume te verwerken heeft.
Na onderzoek is gebleken dat de meeste IT integratoren de technische connectie niet kunnen realiseren vóór de go-live datum en dat de meeste steden en gemeenten lage volumes aan dossiers behandelen, voor zoverre dit de scope betreft. Bijgevolg gaat men ervan uit dat alle lokale besturen zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Hiervoor worden verschillende onboardingssessies voor alle betrokken verbalisanten voorzien.
De raad verleent goedkeuring tot het digitaal ondertekenen van het protocol tussen Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Moorslede in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens en het addendum.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de inning van de retributie in de opstartfase verliep via de gemeente Moorslede en dit tot eind 2023;
Overwegende dat vanaf 1 januari 2024 de inning verloopt via "Athumi", het Vlaams Datanutsbedrijf, waarbij Athumi optreedt als verwerker en de gemeente als verwerkingsverantwoordelijke in het kader van de facturatie en het innen van de gemeentelijke bronretributies;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Moorslede de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Art. 1. - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product.
Art. 2. - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Moorslede een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Art. 3. - Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Art. 4. - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
60 EUR |
Art. 5. - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Art. 6. - Verwerking van persoonsgegevens
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Moorslede en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Moorslede wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Moorslede en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage bij dit besluit
Art. 7. - Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Moorslede via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 8. - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 01 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform; voor burgeraanvragen geldt de vervanging vanaf 01 februari 2024.
Art. 9. - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het instrumentendecreet, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 3 juli 2023, wijzigt art. 75 van het Decreet op de Omgevingsvergunning. Dit heeft o.m. tot gevolg dat de vergunningverlenende overheden vanaf 1 januari 2024 verplicht lasten moeten opleggen bij het verlenen van omgevingsvergunningen voor alles wat zonevreemd is.
Het betreft meer bepaald:
De doelstelling, vanuit dit Vlaamse decreet, van het opleggen van lasten bij zonevreemdheid is het zonevreemd wonen en andere zonevreemde activiteiten te ontmoedigen en zonevreemde bebouwing en verharding te reduceren of weg te werken.
In afwachting van een concrete gemeentelijke verordening met betrekking tot de financiële lasten nam het schepencollege in zitting van 18 december 2023 en 3 januari 2024 reeds volgend standpunt in.
De "lasten in natura" kunnen bv. omvatten:
Raadslid Ward Gillis vraagt hoe dit in zijn werk zal gaan.
Schepen Sherley Beernaert meldt dat het opleggen van lasten in natura geen evidentie is; het is ook nieuw en we moesten dit op heel korte termijn toepassen. We gaan in overleg met de aanvrager en De GOA kijkt wat kan opgelegd worden als last. Het is de bedoeling om samen met de Midwest-gemeenten een verordening op te maken.
PRO zal zich onthouden omdat er geen overkoepelend kader is, dat duidelijk bepaalt welke last in welke situatie van toepassing is.
Art. 1. - Bij elke omgevingsvergunningsaanvraag in toepassing van onderstaande artikelen wordt een last in natura opgelegd:
Art. 2. - Bij elke aanvraag in toepassing van deze artikelen dient een ontwerpplan met een duidelijk voorstel van lasten verplicht deel uit te maken van de omgevingsvergunningaanvraag.
Art. 3. - Dit ontwerpplan dient een concrete en significante maatschappelijke meerwaarde te realiseren i.f.v. volgende doelstellingen:
Art. 4. - De opgelegde last moet in verhouding staan, enerzijds tot het voorwerp van de vergunning, en anderzijds tot de mogelijkheden van de site, en deze optimaal benutten. Om rechtsgeldig te zijn dient deze last zich duidelijk te onderscheiden van de ‘tuinaanleg’ en ook van de ‘voorwaarden’ die nodig zijn om een project ruimtelijk aanvaardbaar te maken. De last dient een concrete en significante maatschappelijke meerwaarde te realiseren i.f.v. de doelstellingen bedoeld in artikel 3. De last moet van die aard zijn dat deze kan worden gerealiseerd door toedoen van de aanvrager.
Art. 5. - Lasten in natura moeten door de vergunninghouder gedekt worden door een waarborg vóór de start van de werken. Dit dient te gebeuren door een bankwaarborg. Het bedrag van de waarborg bedraagt per last € 1 500. De waarborg wordt vrijgeven na het voorleggen van foto’s als bewijsmateriaal van de realisatie van de last, en in het geval de last ook aanplanting van groen omvat ten vroegste 2 jaar na datum van de Omgevingsvergunning (i.k.v. eventueel afsterven van het plantgoed).
Art. 6. - In de gevallen waar spontane sloop of ontharding in het kader van het bepalen van de last in rekening werd gebracht, dienen deze sloop en/of ontharding te worden uitgevoerd voorafgaand aan de start van de (overige) werken die het voorwerp uitmaken van de Omgevingsvergunning.
Art. 7. - De lasten blijven te allen tijde behouden, ook bij overdracht aan een nieuwe eigenaar. De uitvoering van de last mag niet ongedaan worden gemaakt. Eventuele veranderingen moeten aan het vergunningverlenende bestuur worden voorgelegd ter goedkeuring en op een gelijkwaardige manier gecompenseerd te worden.
Gelet op de beslissing van de raad, in zitting van 21 april 2022 houdende goedkeuring beleidskader trage wegen;
Overwegende dat het de bedoeling is om dit beleidskader toe te passen op de 'trage wegen' op grondgebied van de gemeente Moorslede;
Overwegende dat diverse groeperingen actief zijn rond de trage wegen en het belangrijk is om tot een gedragen voorstel te komen; daarom werd in de gemeenteraad van 21 april 2022 het reglement 'werkgroep trage wegen' goedgekeurd en werd de 'werkgroep trage wegen' opgericht;
Overwegende dat 4 stemgerechtigde leden van de werkgroep hun ontslag hebben ingediend, zijnde de vertegenwoordiger werkgroep realistische trage wegen, de vertegenwoordiger wandelclub, de vertegenwoordiger van het ABS en de vertegenwoordiger van de landelijke gilde;
Het schepencollege nam in zitting van 27 november en 11 december 2023 hiervan akte;
Overwegende dat de werkgroep bestond uit 8 stemgerechtigde leden, aangevuld met een vertegenwoordiger van Westtoer, en 4 hiervan hun ontslag hebben ingediend;
Overwegende dat hierdoor de evenwichtige samenstelling van de werkgroep trage wegen volledig zoek is, iets wat cruciaal is om tot gedragen adviezen te komen in deze delicate materie;
Overwegende dat de werkgroep trage wegen dan ook volledig zijn nut verloren heeft en beter opgeheven wordt;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, tweede lid, 13° en 304, §3;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Schepen Jürgen Deceuninck haalt aan dat de houding van de voorzitter tevens de reden is om de werkgroep op te heffen;
Raadslid Veerle Demeulenaere vraagt of er aangedrongen werd bij de ontslagnemende verenigingen om een plaatsvervanger voor te stellen en of de mogelijkheid werd onderzocht om een andere voorzitter aan te stellen;
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat het ontslag van de verenigingen duidelijk was. De schepen wenst tevens zo geen vergaderingen meer mee te maken. Zelfs als de huidige voorzitter gewoon lid zou worden, zal hij nog zijn invloed gebruiken en de vergadering domineren.
Schepen Ward Gillis meldt dat er in de beslissing staat dat er geen evenwichtige samenstelling meer is, maar er zijn nog altijd 5 leden van de 9 die zetelen.
De voorzitter kijkt naar het wetgevend kader en wenst dit ook te volgen. De schepen heeft duidelijk kant gekozen.
Met het afschaffen van die werkgroep is het beleidskader een vodje papier geworden; het is niet meer van toepassing. Wat is er ondertussen al uit de bus gekomen?
Schepen Jürgen Deceuninck meldt dat er goede bedoeling waren.
Raadslid Gert-Jan Hovaere merkt op dat er veel zaken opduiken uit een vorige legislatuur. Het is het moment om natuur en landbouw bijeen te brengen. NVA-plus gaat tegen de afschaffing van de werkgroep stemmen; omdat er niet eerst gekeken wordt om de werkgroep anders samen te stellen.
Art. 1. - De raad heft het reglement voor de werkgroep trage wegen Moorslede op.
Art. 2. - Als gevolg van de opheffing van dit reglement wordt de werkgroep trage wegen ontbonden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 0200-00/6103510 (actie GBB-CBS) en in het budget van de volgende jaren;
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/279 en de raming voor de opdracht “aanbrengen wegmarkering 2024”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 119 583,72 excl. btw of € 144 696,32 incl. 21% btw (€ 25 112,60 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 0200-00/6103510 (actie GBB-CBS) en in het budget van de volgende jaren.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240000/IP-ACT-17 en 0200-00/2240000/IE-1 (actie GBB-CBS) en in het budget van de volgende jaren;
Gert-Jan Hovaere vraagt welke wegen er aangepakt worden;
Schepen Geert Vanthuyne antwoordt de Zandstraat, en indien nog budget over zal gekeken worden om nog iets te doen.
Art. 1. - Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/277 en de raming voor de opdracht “Kleine herstellingen aan wegen, fietspaden en voetpaden”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 626 560,00 excl. btw of € 758 137,60 incl. 21% btw (€ 131 577,60 btw medecontractant).
Art. 2. - Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. - De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4. - De uitgave voor deze opdracht is voorzien in investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0200-00/2240000/IP-ACT-17 en 0200-00/2240000/IE-1 (actie GBB-CBS) en in het budget van de volgende jaren.
Gelet op het reglement van orde betreffende het goedkeuren van de notulen en het zittingsverslag der vorige vergadering, zijnde 21 december 2023 en 25 januari 2024;
Overwegende dat tijdens de zitting geen opmerkingen gemaakt werden;
De notulen en het zittingsverslag der vorige zittingen worden goedgekeurd.
Vraag vanwege raadslid Gert-Jan Hovaere aan schepen Benedikt Vallaey:
Twee jaar na mijn voorstel over de babytheek wil NVAPLUS dit opnieuw onder de aandacht brengen. Verscheidene steden en gemeenten hebben dit concept geïntegreerd in hun sociale diensten, en de werking ervan heeft zich inmiddels bewezen en staat niet meer in de beginfase.
Het basisidee van een babytheek is een uitleendienst voor babyspullen. Een babytheek maakt kwalitatief babymateriaal toegankelijk voor een breed publiek door middel van een uitleensysteem.
Jonge gezinnen die lid zijn van de babytheek kunnen op een leuke en toegankelijke manier spullen ontlenen om te gebruiken om vervolgens weer terug te geven zodat iemand anders er iets aan heeft.
De babytheek heeft ook een sociale functie daar het een laagdrempelige ontmoetingsplek is voor jonge ouders.
Samenvattend streeft de babytheek naar leefbare, duurzame en sociale buurten.
NVAPLUS is van mening dat niet elke gemeente alles zelf in beheer hoeft te hebben, maar we moeten onze inwoners wel de mogelijkheid bieden of hen helpen om op de hoogte te zijn van wat beschikbaar is. Als gemeente kunnen we het voortouw nemen door contact op te nemen met naburige gemeenten zoals Ledegem, Zonnebeke, Staden, enz… om te verkennen of ze geïnteresseerd zijn in een intergemeentelijke samenwerking voor dit project.
Daarom graag de stemming over het volgende punt:
Schepen Benedikt Vallaey meldt dat er hieromtrent geen vragen komen, noch van andere gemeenten, noch van ouders. Hij is er dan ook geen voorstander van.
Vraag is tevens wie die extra uitleen zal verzorgen? Voorts is er een logistiek probleem, waar materiaal opslaan? wie zal het schoonmaken? wie zal het herstellen?
Er zijn ook alternatieven in de gemeente aanwezig voor een babytheek, bv de 2de handbeurs van de gezinsbond of rommelmarkt van FERM die heel succesvol zijn.
Het voorstel wordt niet goedgekeurd.
Namens Gemeenteraad,
Kristof Vander Stichele
Algemeen directeur
Pol Verhelle
Voorzitter